Volkswagen Golf III: Naaf vervangen Golf III / Schade

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Goedemorgen,

Gisteren heeft mijn zoon de voorwielen van zijn Golf onderling gewisseld en daarna aan een kant de wielbouten niet goed vastgezet. Als gevolg daarvan kwam het linker voorwiel grotendeels los onder de auto, wat een heidens geklapper opleverde. Toen hij de auto stilgezet had was er nog maar 1 bout aanwezig, die ook al aardig los zat.
Met een paar bouten die hij toevallig nog in de auto had liggen heeft hij het wiel weer vast proberen te zetten, maar echt lekker ging dat niet meer. Lijkt erop dat de draad in de naaf naar z'n grootje is. De wagen staat nu thuis maar is alweer twee bouten kwijtgeraakt op een stukje van nog geen 4 kilometer.

Nu heb ik twee vragen:

- Is het een beetje goed zelf te doen om de naaf te vervangen bij deze wagen?

- De wagen heeft lichtmetalen velgen. Kunnen die door het geklapper schade hebben opgelopen (haarscheurtjes, uitgeleuterde boutgaten etc). En weet iemand een bedrijf in de omgeving van Eindhoven waar dat gecheckt kan worden als er op het oog niks mis mee is?

m.vr.gr.
Peter

Peter Schouten

Geplaatst door Peter Schouten (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

ga bij een goed banden bedrijf langs en laat hun controleren( geen kw ft)
dan heb je een gedegen advies
ook mbt het uilopen van de gaten

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

Naaf vervangen gaat niet zonder persgereedschap; er zal namelijk ook een nieuw wiellager in het fusee geperst moeten worden. (wiellager sneuvelt bij demontage van de naaf) Voor garagebedrijf met werkplaatspers een koud kunstje.

Hans4040 (295) PRO, 16 jaar geleden

Dat zal wel uitdraaien op een nieuwe wielnaaf, eventueel met lager.
Wat betreft de velgen: lichtmetaal is erg zacht, dus ik ben bang..............
Maar inderdaad wat Jerry zegt: laat het bij een goed bedrijf controleren/adviseren.

Wat ik me afvraag: waarom heeft je zoon de wielen gewisseld?
Als de banden richting gevoelig zijn kan (mag) dit niet.

Ik ben benieuwd naar de uitslag.

mvg,
Hans.

Peter Schouten (0), 16 jaar geleden

Jerry, Harry en Hans,

Bedankt voor jullie reacties. Hij had de wielen onderling gewisseld omdat er een trilling in z'n stuur zat. Toen ik 't gisteravond hoorde heb ik inderdaad ook even gedacht aan Hans' opmerking over de richtinggevoeligheid. Maar het was al laat en donker, dus verder nog niet heel erg in detail gekeken.

We zullen dit denk ik maar door een garage in de buurt laten oplossen, want persgereedschap heb ik niet voorhanden.

Zal de uitslag uiteraard ook netjes op Problemcar posten.

m.vr.gr.
Peter

Peter Schouten (0), 16 jaar geleden

Goedemorgen,

Zoals beloofd nog even een update. Vanochtend is de auto weer opgehaald bij de garage. Inderdaad een nieuwe naaf en nieuw wiellager. Hij rijdt nu op het thuiskomertje rond wand de velg had toch wel wat schade aan de boutgaten. Dus dat wordt een setje nieuwe velgen of repareren, mijn zoon heeft een nummer en naam van een bedrijf in Eindhoven gekregen waar ze de boutgaten kunnen opfrezen zodat de bolling van het gat weer goed aansluit op de bout.

mvrgr
Peter

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

sucses
enne bedankt voor de reactie/oplosssing

Peter Schouten (0), 16 jaar geleden

Goedemiddag,

Nou, 't wordt nog iets duurder... De velg bleek niet meer te redden, m'n zoon heeft nu een nieuwe set velgen gekocht. Alles bij elkaar dus een hoop lesgeld betaald. Maar ok, hij kan zo tenminste weer veilig de weg op en daar gaat het per saldo om.

m.vr.gr.
Peter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.