Geachte mede techneuten,
Gisteren is een klant gekomen met zijn caddy met de klacht dat deze in de ochtend (koude start) heel moeilijk aanslaat +- 15tot20sec doorstarten na voorgloeien
toen ben ik begonnen met de gloeibougie's deze zijn 100% goed (doorverbonden met accu)starte nog niet, maar daarnaast viel mij op dat verstuiver 3en4 lekker nat waren dit was om het feit dat de retour leidingen preuts/kapot waren deze heb ik direct vernieuwd.
De klant is er vervolgens mee naar huis gereden zonder problemen.
Vanmorgen belde de klant op dat de caddy nu helemaal niet meer starten?!?!?
daarop ben ik naar de klant gereden met een bus remreiniger onder de arm,
idd de auto slaat totaal niet meer aan MAAR met injecteren van de remreiniger start ie meteen en loopt ie verder perfect?!?
conclussie
koud start hij niet
-gloeibougie's=goed
-relais=goed
-retourslangen=goed
-temperatuursensor= nog niet gecontroleerd (gloeien gaat goed)
ik zelf krijg sterk de neiging om de brandstofpomp/verstuivers te gaan vervangen!
maar mogt iemand mij op andere gedachten brengen hoor ik het graag!!!
alvst bedankt
mvg Evert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik zal alvorens je dat doet de het inspuitbegin van de brandstofpomp controleren in de bassisstand.
als dez in de bassisstand telaag staat dan slaat hij zeer moeilijk aan terwijl als hij loopt het prima gaat.
dus als eerste het inspuit begin met de trstkast controleren in de bassistand deze moet dan rond de 60 staan.
groetjes jan.
jan dankjewel voor je snelle reactie en idd als de inspuittijd niet correct zou zijn zal dat finest zijn voor het starten..
Ik gaat maandag meteen de comp. eraan hangen ik ben benieuwd
nog een fijn weekend Jan
mvg evert
hoi jan ik heb onlangs geprobeerd deze auto uit te lezen met de LAUNCH maar ik kom er niet mee in het systeem helaas
nu heb ik ook de brandstoffilter vervangen dit omdat de oude uit 1840 kiwam en nooit vervangen is geweest (135000km)
hij slaat niet aan
wel als hij warm binnen heeft gestaan met een 16graden duurd het 15tot20sec tot ie start en dan start ie met een giga rookpluim
na een nacht in de vrieskou -3 slaat hij helemaal niet aan (wel blauwe rook uit de uitlaat)
zou d'r geen verstuiver lek kennen zijn?
en hoe kan ik de brandstofpomp afstellen?!
ps: het is geen 1.9sdi maar een normale 1.9d
alvst vriendelijke dank
Evert
Dat zou goed kunnen, controleer de verstuivers of breng ze weg voor te testen, kan best dat er 1 of 2 lekken / pissen..
Als hij uiteindelijk aanslaat en je geen gas geeft, loopt hij dan ook even op 3 cilinders ?
Gr Stefan
14 jaar
Stefan heb ik eerlijk gezegt niet opgelet of hij op 3poten loopt maar het lijkt me stug dat de brandstofpomp is versprongen
dit omdat de riem er strak op ligt en het tandwiel is ook niet verschoven op zijn slopgaten (sleufgaten) dus lijkt me ook niet dat hij zijn timing kwijt is.
Nu ga ik gewoon de verstuivers laten testen in de hoop dat er 1of meerdere lek zijn
dankje voor je respons
fijne feestdagen
mvg
Evert
als het een normaale diesel is kun je de pomp controleren door het vliegwiel op nul tezetten of op streepje bij gat in koppelings huis.
dan klepdeksel eraf en een liniaal in de nokkenas zetten.
en dan moet er een pen in de brandstof pomp kunnen.
stat dat goed dan moet hij goed staan.
stat hij niet goed dan goed zetten.
en daar het een gewone diesel is ja dan kan het zeker ook in de verstuivers zitten.
groetjes jan.
Heb je geen lekkage in je brandstofleiding zitten??? Die harde plastic leidingen willen nog wel eens problemen krijgen!! Vanaf het branstof filter! En toevallig ook krukaspoeli losgelopen???
Succes
hey mensen het caddy probleem is opgelost!!!!
Het waren tog GLOEIBOUGIEKES ''METEN is dus tog niet altijd WETEN'' zoals jullie weten ben ik vooraf al eens begonnen met het meten van deze componenten/organen (zoals wij dat noemen hiero)
dit was toen ''goed'' ben toen verder gaan zoeken misschien de brandstoffilter brandstofpomp-timing die stond perfect,
alles stond netjes op tijd.
toen heb ik de verstuivers eens gedemonteerd en meteen laten testen..... deze kwamen goed door de test heen
toen ik in de verstuiver gaten keek (in de cillinderkop) kon je mooi de punten zien van de gloeibougie's
toen begon ik tog te twijfellen aan onze MULTIMETER (haha je moet de schuld ergens laten als je collega met vakantie is)
ik draai het contact aan en liet em is lekker gloeien 'althans daar ging ik vanuit' want tijdens het gloeien gloeide er nix op de bougiekes
tog maar 4splinter nieuwe in geschroefd........
hij sloeg meteen aan!!!
ps: dus ook al heb je de diagnose gesteld dat je diesel wel snel start op remreiniger/start-up maar niet gewoon op diesel tog maar de gloeibougie's checken.
ik dank jullie allen voor het meedenken
mvg
Evert
In elk geval bedankt voor de feedback,
Maar, je zegt : Meten is niet altijd weten..
Ik gok dat je de gloeiers 'getest' hebt met een multiemeter ? Zo ja, dan kun je wel de accuspanning meten op de gloeiers zelf, maar dat wilt niks zeggen, Als je bij de collega even de ampere tang tevoorschijn had gehaald, zou je gezien hebben dat ze amper stroom opnamen, en dat betekende dus dat er 1 of meerdere defect waren.
Gr Stefan
14 jaar
Je had alleen al aan de zwarte rookpluimen kunnen zien dat het waarschijnlijk aan de gloeiers lag, maar ja
achteraf kijk je altijd een koe in z'n h.l
Ik heb een Caddy 2.0sdi uit 2005 die ook koud niet start, ja na een een minuut starten en gassen en gloeien dan wel.
Maar geen rookpluim o.i.d. ik heb het idee dat er geen brandstof in de leidingen blijft staan. Ga nu eerst het filter maar eens vervangen (moet bij 90.000km en staan op 108.000km)
jij hebt het nieuwe type caddy als je dat probleem hebt moet je eerst naar de pomp in de tank kijken haal de leiding op het brandstoffilter van af de tank los zet hem op contact en als er brandstof uit komt is dat goed.
heb je dit start probleem alleen als hij een tijd stilgestaan heeft meer dan 6 uur dan is het meestal lekkage via de ringen van de verstuivers.
dan moeten de verstuivers eruit en van een setje nieuwe ringen voorzien worden.
gebruik nieuwe bouten.
hal de scherpe randen uit de verstuiver gaten met fijn schuur papier en maak het goed schoon.
spuit de ringen in met smeersel zodat ze er niet droog in gaan.
groetjes jan.
Jan heel hartelijk bedankt voor deze reactie.
Als die eenmaal even heeft gelopen start tie vrijwel onmiddelijk. Maar als je inderdaad een uur of 6 of langer wacht dan duurt het een tijd voor die aanslaat.
Is het niet handiger om meteen nieuwe verstuivers te plaatsen of gaan die nog wel 100.000km mee?
nee bij een pompverstuiver hoef je de verstuivers niet tevervangen als ze geen storing vertonen.
gewoon de 0-ringen vervangen die koop je als setje per verstuiver dus je hevt er vier nodig.
vergeet niet de bouten tevervangen dit zijn rek bouten.
groetjes jan.
Nu heeft de auto het hele weekend op de brug gestaan (binnen) ongeveer 20 graden. Je raadt het nooit!
ene tik en hij loopt!
Zal eerst de gloeistiften maar vervangen? Daar kun je goed bij en volgens mij draai je die zo los.
het vreemde bij deze klacht is dat het alleen optreed als de motor warm is gewwest.
dus even verzetten dan doet hij het gewoon goed.
rijd je een 10 km dan doet hij het de andere dag weer niet goed.
groetjes jan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Caddy of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar