Volkswagen Golf: Niet starten!!

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi 110pk

Beste forumleden,

Voor een paar weekjes terug heb ik een golf IV gekocht, particulier.
De auto mankeerde wel wat maar hij was ook aan een grote beurt toe dus ik verwachtte dat alles dan opgelost zou zijn.
Nou heb ik al twee keer meegemaakt dat de auto sporadisch niet wil aanslaan.

Het volgende gebeurt er:

-Draai de sleutel om,
-Startmotor draait volgens mij niet eens rond(lijkt alsof hij het wel probeert maar weer terugrolt naar zijn vorige stand)
-tergelijke tijd trekt de spanning uit alle dashbord instrumenten weg( alles wordt gereset "klok,verlichting, dagkilometer stand"

Ik heb geprobeert over te starten maar dit had geen effect, het zeldfde verschijnsel bleef bestaan.

We hebben de auto aangedrukt en toen sloeg hij wel aan. Ik heb nog geen 5min gereden en toen weer uit gezet. Weer geprobeert te starten en toen pakte hij hem wel. dit sluit de accu eigenlijk wel uit. Als hij niet wil starten doet de rest van het verlichting etc... het wel. Alleen als de startmotor stroom vraagt is alles spanningloos.

Gisteren wou hij weer niet, ik heb met een startkabel de min pool van de accu aan de motor gekoppeld omdat ik iets opgevangen heb over massa problemen van vw. Dit heeft ook niets opgeleverd. Kabels doorgemeten,Accu doorgemeten, 12v en de auto vroeg op acc stand nog geen 500mA. (zonder radio 300mA), alles normaal toch!? Weer maar eens aangedrukt en weer geen enkel probleem tot nu toe.

Ik neig zelf aan de startmotor te twijvelen. Het is netalsof er een spoel stuk is en dat hij net vanaf die wikkeling probeert te starten wat mogelijk kortsluiting veroorzaakt en zo de accu kortsluit. Voordat ik de startmotor ga vervangen zou ik jullie ervaring willen raadplegen die jullie mogelijk hebben met dit probleem, om zo aan een zekerdere conclusie te komen.

Bij voorbaat dank,

Slavko

andere golf

Geplaatst door andere golf (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

mart-vervoort (0) PRO, 17 jaar geleden

probeer eens een andere accu.

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Massa probleem, slecht contact van de massadraden, controleren op beschadigingen, en aansluitpunten losmaken, schoonmaken, nieuwe bout en vastzetten, ook massakabel naar motor/startmotor toe.

Als je de accu al hebt gecontroleerd dan is dit de weg daarop te gaan, laden is goed?

Cor

andere golf (0), 17 jaar geleden

[quote=mart-vervoort]probeer eens een andere accu.[/quote]
Accu lijkt in orde, voltage is goed, ampere`s zijn goed, zit ook een indicator op die nogsteeds op groen staat wat "goed"zou moeten betekenen.
Aangezien de auto niet met overstarten wou starten is het probleem niet in de accu. Er ontstaat ergens kortsluiting.

Heb gisteren nog een tip gekregen dat het eventueel de 109 relais zou kunnen wezen. Bij mij zit er nog een zwarte in. Het is me aangeraden om er eerst een grijze in te drukken voordat ik andere dingen ging proberen.

Wel bedankt voor het meedenken!

andere golf (0), 17 jaar geleden

[quote=Cor1822]Massa probleem, slecht contact van de massadraden, controleren op beschadigingen, en aansluitpunten losmaken, schoonmaken, nieuwe bout en vastzetten, ook massakabel naar motor/startmotor toe.

Als je de accu al hebt gecontroleerd dan is dit de weg daarop te gaan, laden is goed?

Cor[/quote]
Zoals ik hier boven al aangaf is de accu wel in orde. Aan de massa heb ik de weerstand vanaf de accu tot startmotor, motor, zekeringkast en brandstof pomp gemeten. De weerstand was zo goed als te verwaarlosen.

Ik heb gisteren de 109 een beetje onder de loep genomen. Als de weerstand die er in zit stuk zou zijn zou dit misschien de oorzaak van de kortsluiting kunnen zijn. Stroom kiest eenmal de makkelijkste weg met het minste weerstand. Het lijkt mij dat als er kortsluiting ontstaat dat alle stroom die weg kiest en er niets meer naar de elctronische dashboard instrumenten en verlichting gaat.

Beredeneer ik dit een beetje goed??

Kan iemand me ook misschien vertellen hoe een startmotor er van binnen uitziet?
Is dat een motortje met veel verschillende wikkelingen zoals een motor in bijvoorveeld accuboormachine?
En zo ja hoeveel wikkelingen heeft zo`n motor?

Ook bedankt voor je reply!!!

Mvg Slavko.

andere golf (0), 17 jaar geleden

Hallo,

Dit probleem blijft voorlopig onopgelost.

Het heeft zich niet weer voorgedaan. Ik heb een 109 relais in mijn dashbord kastje gelegd voor de zekerheid.
Mocht het probleem weer voorkomen gaan we die even wisselen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Gr Slavko

dutch123 (65), 17 jaar geleden

Heeft niets met relay 109 te maken: met dit probleem draait de startmotor normaal, maar slaat de motor niet aan.
Als hij het niet doet met overstarten, zegt dat niet zoveel. Als je startkabels 0.05 ohm zijn en je startmotor trekt 100A, hou je nog steeds onvoldoende spanning over op je startmotor. Je moet echt heel dikke startkabels hebben om een diesel over te starten welke een lege accu heeft.
Hoe heb je de accu en de weerstand van de kabels gecontroleerd? Dit gaat echt niet met een normale multimeter.
Als alle kabels goed contact maken, probeer dan eens een accu van een andere auto.
Je zegt dat hij na 5 min rijden wel weer wil aanslaan. Dan is je startmotor wel in orde. Ook je kabels zijn dan niet verdacht. De accu blijft over. Waarom hij dan wel start: je accu is net volledig opgeladen. Start hem daarna nog maar een paar keer vlak achter elkaar. Na enkele keren slaat hij vast niet meer aan.

andere golf (0), 17 jaar geleden

Het was idd toch wel de accu. :S

Doordat overstarten niet wou lukken met de startkabels die ik gekocht heb wou ik de accu niet in twijvel trekken.
Helaas waren de kabels wel van goede dikte...16kwadraat geloof ik...maar er zat nog isolatie tussen de kabels en de klem :grrrrrrr: wat dus niet voor geleiding zorgde. Best balen moet ik zeggen!!

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Mvg Slavko

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

-Startmotor draait volgens mij niet eens rond(lijkt alsof hij het wel probeert maar weer terugrolt naar zijn vorige stand)
-tergelijke tijd trekt de spanning uit alle dashbord instrumenten weg( alles wordt gereset "klok,verlichting, dagkilometer stand

Hier ging ik van uit, totaal verlies van spanning, dus meestal of rot massacontact, of kapotte accu.

Gelukkig is het opgelost!
Groet,

Cor

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.