Auto rijdt bij optrekken in eerste en tweede verselling zonder trillen.
Vanaf derde versnelling (rond 70km/h) begint het schudden van de auto. Bij rustig optrekken schud de auto nauwelijks, bij aardig doortrekken schud hij flink heen en weer.
Bij een garage langs gegaan, daar dachten ze aan een motorsteun. Deze vervangen. Doch schudden bleef.
Toen beide aandrijfassen eraf gehaald, schoongemaakt en teruggeplaatst. Doch nog steeds schudden.
Bij het garage bedrijf wisten ze het niet meer.
Gebeld met VW garage denken aan vliegwiel of versnellingsbak.
Heb er weinig kijk op maar ben naar de velgenspecialist gegaan, deze vond dat 3 velgen redelijk krom waren, banden waren gelijk afgesleten, deze dacht dat dat niet het probleem zou kunnen zijn, heeft ze niet recht gemaakt. Of kan het met het instellen van de motor te maken hebben, ik weet bv. niet of de auto gechipt is!
Auto is van febr. 2003, met 165.000 km.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
schudden bij veel vermogen komt vaak door de aandrijfassen en dan vooral door de binnenste.
trilt de pook ook bij flink door trekken?
groetjes jan.
Bedankt voor je reactie, nee de pook trilt niet. Vandaag heeft een schadeherstelbedrijf beide aandrijfassen eraf gehaald. Bleken nog in orde, wel was het vet vloeibaar. Werd gedacht aan 1 motersteun die stuk was. Deze vervangen, was nog niet opgelost.
Vriend belt net, zegt dat het een vliegwiel kan zijn. 2 massa vliegwiel. Tjonge dat gaat met veel geld kosten volgens mij. Kan z'n vliegwiel dan voor zulke hevige trillingen zorgen. Ik heb er eigenlijk alleen rond 70 tot 90 km last van, daarna ebt het schudden weg?
18 jaar
Hallo,
Ik heb dit probleem ook met m'n polo, nu voor de 2e keer, de vorige keer is het opgelost, toen was het vet droog/op of zoiets bij de binnenste homokineet, misschien kan dit bij jou ook het geval zijn.
Groetjes,
Eelco
18 jaar
[quote=KmVreter]Bedankt voor je reactie, nee de pook trilt niet. Vandaag heeft een schadeherstelbedrijf beide aandrijfassen eraf gehaald. Bleken nog in orde, wel was het vet vloeibaar. Werd gedacht aan 1 motersteun die stuk was. Deze vervangen, was nog niet opgelost.
Vriend belt net, zegt dat het een vliegwiel kan zijn. 2 massa vliegwiel. Tjonge dat gaat met veel geld kosten volgens mij. Kan z'n vliegwiel dan voor zulke hevige trillingen zorgen. Ik heb er eigenlijk alleen rond 70 tot 90 km last van, daarna ebt het schudden weg?[/quote]
dit is inderdaad het 2-massavliegwiel... wat overigens niet de hele wereld hoeft te kosten, voorheen waren ze behoorlijk kostbaar dit is inmiddels verleden tijd...
paul,
Bedankt, het zal zoals ik begrijp het 2 massa vliegwiel zijn.
3 weken geleden de auto bij een ex-lease bedrijf in Vianen gekocht. Auto was bij een VW dealer in onderhoud geweest, heeft volgens de boekjes 10.000 km geleden een 150.000 km beurt gehad. De auto heb ik zonder garantie gekocht, naar alle ws zal ik zelf opdraaien voo de kosten? (Garantie kon ik voor 750 euro bijkopen).
Overigens valt me op dat bij bv. het wachten voor een stoplicht het koppelingspedaal trilt. Heeft dat met het vliegwiel te maken? Of duidt dat temeer op dat het vliegwiel aan vervanging toe is?
Hoe snel moet het vliegwiel vervangen worden? Is een 1 massa vliegwiel plaatsen goedkoper en beter dan een 2 massa vliegwiel?
Hoe kan het dat een vliegwiel na 3,5 jr stuk gaat? Zou het kunnen dat de auto gechipt is, valt wel op dat hij erg erg hard doortrekt, bij beetje gas rijdt de auto snel te hard?
18 jaar
Hoe snel moet het vliegwiel vervangen worden? Is een 1 massa vliegwiel plaatsen goedkoper en beter dan een 2 massa vliegwiel?
Hoe kan het dat een vliegwiel na 3,5 jr stuk gaat? Zou het kunnen dat de auto gechipt is, valt wel op dat hij erg erg hard doortrekt, bij beetje gas rijdt de auto snel te hard?
quote:
een tweemassavliegwiel heeft duidelijk een functie met het laten vervallen van dit vliegwiel neemt men een groot risico (dat verteld men er nooit bij) dat is dat je de schakelbak vroegtijdig aan gort draait, metname een vervorming aan de priesas in het ergste geval breekt hij af... een 2-massavliegwiel zit er niet in om ons te plagen maar heeft ten opzichte BAK-MOTOR de functie alles wat gladjes dus zonder trillingen te doen verlopen, tevens ontlast het vliegwiel de schakelbak indien het vermogen wordt aangesproken...
[url=http://imageshack.us][img]http://img85.imageshack.us/img85/446/a20...[/img][/url]
2-massavliegwiel
paul,
Paul, het is dus beter een 2 massa vliegwiel te plaatsen. Met de officiele garage gebeld. Vragen 1200 euro, monteren inclusief nieuwe koppeling. Het was beter alles direct te vervangen werd aangegeven.
Het leasebedrijf gebeld, zijn bereid de helft te betalen van de kosten. Netjes lijkt me, vooral daar ik zonder garantie de auto meenam.
Wat de auto betreft, hij is slechter gaan rijden. Net ca. 120 km gerden. Bij 40 a 50 km/h begint hij aardig te schokken. Dit was eerder rond de 70km/h, maar toen lang niet zo erg als nu. Vanaf de 100 km/h stopt het schudden overigens, of alleen een lichte trilling wat evt. ook van de banden afkomstig kan zijn.
De garage waar ik gisteren was heeft beide aandrijfassen eraf gehaald, schoongemaakt en teruggeplaatst. Ze dachten dat alles nog wel goed was?? Daarstraks gebeld dat het schudden erger werd. Ze dachten toch opnieuw aan de 'lange' aandrijfas, toch vreemd daar ze eerder alles eraf hadden gehaald!
18 jaar
[quote=KmVreter]Paul, het is dus beter een 2 massa vliegwiel te plaatsen. Met de officiele garage gebeld. Vragen 1200 euro, monteren inclusief nieuwe koppeling. Het was beter alles direct te vervangen werd aangegeven.
Het leasebedrijf gebeld, zijn bereid de helft te betalen van de kosten. Netjes lijkt me, vooral daar ik zonder garantie de auto meenam.
Wat de auto betreft, hij is slechter gaan rijden. Net ca. 120 km gerden. Bij 40 a 50 km/h begint hij aardig te schokken. Dit was eerder rond de 70km/h, maar toen lang niet zo erg als nu. Vanaf de 100 km/h stopt het schudden overigens, of alleen een lichte trilling wat evt. ook van de banden afkomstig kan zijn.
De garage waar ik gisteren was heeft beide aandrijfassen eraf gehaald, schoongemaakt en teruggeplaatst. Ze dachten dat alles nog wel goed was?? Daarstraks gebeld dat het schudden erger werd. Ze dachten toch opnieuw aan de 'lange' aandrijfas, toch vreemd daar ze eerder alles eraf hadden gehaald![/quote]
ik zou zeggen, laat alles mooi orgineel, doe jezelf later niet te kort, velen zullen zeggen ''weg met ding opgelost'' maar niks is minder waar, later staan ze voor een hoop kosten waar men even niet op had gerekend ''SLIK''
dat soort mensen die dit soort verhalen geloven leven in een heel andere wereld>> in het land der blinden is één oog konning.
paul,
Nog voor de diagnose stelling.
+ Schudden wordt heviger na langere ritten.
+ Schudden vanaf 2e versnelling, ca 35/ 40 km/h; Om een idee te geven, (alsof beide voorwielen flink uit balans zijn. Alleen bij mij trilt het stuur niet!?
+ Bij flink doortrekken in 3e versnelling wordt schudden erger.
+ bij koppeling indrukken is schudden niet aanwezig.
+ Bochten naar links geen enkele trilling. (Tot 80 km/h doorgetrokken op rotonde, geen schudden!)
+ Rustige bochten naar rechts wel trilling.
- Banden zijn nagekeken, prima Michelin onder. Lichtmetalen velgen achter wel krom.
- VW dealer komt er niet uit. Wil eea gaan vervangen?
Vraag:
1. Kan de overgang van een aandrijfas in de motor stuk zijn. Of kan er dan helemaal niet mee gereden worden?
Bedankt tot op heden voor de reacties.
18 jaar
Heb bij een polo van 1999 na 2 x stuklopen 2 massavliegwiel, in de tyd dat ze nog wel duur waren, verwijderd en een gewone koppelingsset en vliegwiel gemonteerd met de waarschuwing naar de klant toe erbij waar paul het al over heeft, ik moet zeggen dat je er niks van merkt in het rijden, en de auto loopt nu al probleemloos 90.000 km
Ik haal als het even kan al jaren die tweemassa vliegwielen eruit en vervang ze door een vast exemplaar. Het mooiste is toch wel dat VW zelf een vast vliegwiel gebruikt in auto`s die zwaar belast (kunnen) worden zoals de VW Caddy met een 66kw motor. Wanneer er bij LUK dus beweert wordt dat de bak erdoor kapot kan gaan (Caddy heeft een gewone 02a bak, net zoals de 74kw Golf) spreekt iemand zich een beetje tegen.
Jos.
Bedankt voor je reactie Jos, (tot zaterdag)
Wat me de laatste dagen opvalt is dat bij vertrek in de morgen de auto niet erg schud. Hij is dan koud.
Op mijn werk aangekomen, na 80 km rijden schud de auto vanaf 40km/h alweer flink heen en weer.
Toine
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar