close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Bora: Niet starten Bora tdi van 2001

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1900 tdi

Met mijn Bora 1900 tdi (bouwjaar 2001) stelt zich het probleem dat de wagen niet meer wil starten.
Bij het starten draait de motor eens rond maar laat het dan afweten.

De batterij en startmotor werden vernieuwd en ook de gloeikaarsen werden vervangen, maar het probleem blijft.
Een familielid die van opleiding automecanicien is, staat voor een raadsel (de toevoer van brandstof en alle zekeringen zijn bv in orde).

Op mijn dashboard krijg ik een melding van "stop - check coolant". Kan dit er iets mee te maken hebben?
De koelvloeistof staat een beetje onder het minimale peil.

Wie kan helpen aub

Alvast bedankt.

Danny

Geplaatst door

Danny56 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dus je starttoerental is goed???!!Gaat goed rond??
Wat is de motorcode??
Die melding van het koelvloeistofniveau heeft er niks mee te maken.

Het kan ook kapotte temperatuur zender zijn..

bmw_hendrik 0

14 jaar

Danny

Als de motor maar 1 keer rond draait en dan stopt of heel zwak verder gaat en de startmotor en accu nieuw zijn, zoek het probleem dan maar in de bedrading, controleer ook goed de massa aansluitingen!

Heb je al eens geprobeerd om de auto over te starten met startkabels ? Wellicht kun je dat eens proberen..

Maar.....draait de motor wel nog normaal rond als je hem bv in de 5e versnelling zet en dan even met 2 man duwt of gaat dat ook heel zwaar ? motor vast > waterslag..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Aan de mensen die gereageerd hebben, alvast veel dank.
Mijn schoonbroer moet dezer dagen nog werken, zodat er alleen 's avonds iets kan gedaan worden.

Gisterenavond is nu vastgesteld dat de motor geen brandstof krijgt. De toevoer naar de injecteurs is in orde maar stopt aan de vernevelaars of hoe moet je dit noemen? Het ventiel werd nagezien en dat is in orde.

Mijn wagen is iets meer dan 8 jaar oud en heeft 161000 km. Versleten is die dus zeker niet.
De wagen heeft het opeens laten afweten en er was voordien geen enkel probleem.
In de voormiddag heb ik er nog probleemloos mee gereden en in de namiddag was het gedaan.
Tussendoor had ik wel iemand geholpen met de startkabels, maar dat kan toch geen oorzaak zijn?

Sorry als het niet allemaal even duidelijk is omschreven, maar ik ben een echte leek in die zaken.


Mogelijks probleem?

Veel dank
Danny

Danny56 0

14 jaar

Je moet wel antwoord geven op vragen die wij stelllen anders komen we zo niet heel veel verder!
Hoe heb je dan gecontroleerd dat je geen diesel kreeg??
Als je de auto op contact zet gaat dan het voorgloeilampje branden????
Is er dan wat mis gegaan met overstarten??en starten je auto daarna wel weer??

Antwoord aan "volkswagen 1802".

Vooreerst duidelijk stellen dat een familielid aan mijn auto werkt en niet ikzelf (ken er niks van).

Het lampje van voorgloeien brandt als je het contact aanlegt en gaat normaal weer uit.
Via demontage werd er werd getest of er al dan niet brandstof door de "vernevelaars" kwam. Dit bleek niet het geval te zijn. Het ventiel werd ook gecontroleerd.

De motor doet een poging om te starten maar laat het direct afweten.
Als er inderdaad geen brandstoftoevoer is lijkt me dit evident.

Groeten,
Danny

Danny56 0

14 jaar

Danny

Ik maak nog niet veel uit je verhaal op,

Kun je mijn vragen ook eens beantwoorden ? Als je start, draait hij dan maar 1 keer rond en stopt dan met draaien of gaat heel traag verder ?

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Maar wat bedoel je nu met:de motor doet een poging om te starten maar laat het direct afweten???
Is het dat je startmotor ff rond gaat en vervolgens niks meer doet(dus toerental startmotor niet goed)
of slaat je motor goed aan maar slaat hij direct weer af???

Weet je zeker dat er genoeg brandstof in zit,want kan ook zijn dat je tankmeter defect is
Wat bedoel met het ventiel??En met je vernevelaars zul je wel je verstuivers bedoelen?!!??

Hoeveelheid brandstof is zeker ok.
Startmotor gaat even rond, maar vervolgens inderdaad niks meer.
Vernevelaars = verstuivers (kon op het woord niet meer komen)

Ventiel = soort klepje dat open en dicht gaat voor aanvoer brandstof

Danny56 0

14 jaar

Ben je in het bezit van een multimeter??
Dan meet je tijdens het starten de spanning als volgt

1 accu spanning
2 pluskabel (dus van pluskabel accu naar plus startmotor)
3 over de startmotor
4 massa (van massa accu naar massapunt auto deze zit op de versnellingsbak geschroefd)

Waarschijnlijk heb je ergens spanningsverlies over en meestal is dat het massapunt

Je moet dus wel tijdens het meten blijven starten anders heb je geen belaste meting

Waarom word de auto niet gewoon uitgelezen ?

Jos.

jos-br 0
badge

14 jaar

Ik gokte ook op een slechte of kapotte accu, dan wel bedrading,

Hang de startkabels eens eraan of probeer het eens met een andere accu, is dat geen optie, neem het even op met tel of camera en plaats die opname op youtube, dan kunnen we wellicht wat horen.

stefan84 0

14 jaar

Stefan de accu en startmotor zijn toch vervangen.
En als je een slechte accu heb kom je er toch achter bij de belaste meting.
Ik denk dat je ook wel gelijk heb dat het probleem in de bedrading zit(massa)
of je heb een mechanisch probleem in je motor hebben waardoor je startmotor met heel veel weerstand draait.
Uitlezen is wel een optie maar zou ik niet mee beginnen als je startmotor slecht rond draait.

Klopt volkswagen, alleen lees je vaak dat de accu en startmotor vervangen zijn, maar of dat door nieuwe of gebruikte onderdelen was staat er niet altijd bij..

Al wat verder gekomen Danny ?

stefan84 0

14 jaar

Daar heb je ook wel weer gelijk in Stefan.

Mijn wagen wordt maandag eens uitgemeten. Ik hou jullie verder op de hoogte.

Danny56 0

14 jaar

Als ik het zo hoor, en goed begrijp ga ik er vanuit dat het probleem in de bedrading zit : Accu / startmotor / massa

stefan84 0

14 jaar

Hallo,

Het probleem omtrent het niet starten van mijn Bora is (eindelijk) opgelost.
Een klepje dat de luchttoevoer naar de motor moet regelen, bleef hangen. De motor kreeg dus geen lucht, waardoor het starten niet lukte.

Veel dank aan iedereen die belangstelling toonde en mogelijke oplossingen aanbracht.

Mvg
Danny

Danny56 0

14 jaar

Bedankt voor de feedback.

moderator 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.