auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Karmann Ghia: Nieuwe accu geeft geen kik

Bouwjaar: 1972, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Hoi,

Ik ben bezig met het restaureren van mijn VW Karmann Ghia uit 1972. Hij heeft zo'n 4 jaar stil gestaan in
een hoekje van mijn garage en vorige week probeerde ik 'm weer eens na +/- 1,5 jaar te starten.
Geen sjoegum. Geprobeerd de accu bij te laden, maar dat resulteerde in een 3 tal doorgebrande zekeringen
van de lader.

Heb ik een nieuwe accu gekocht. Van Varta, gekocht bij Brezan. Hier kwamen ze met het volgende model

Artikelnummer Productlijn Spanning [V] Batterij capaciteit [Ah] Koudstartstroom EN [A]

545 173 042 3172 BLUE dynamic 12 45 420

Vol goede moed deze erin gezet. Draai de sleutel op contact, zowel het dynamo als olie lampje branden.
Druk ik door naar starten. Ik hoor een lichte tik en de lampjes doven. Verder niets.
Vervolgens draai ik 'm weer van contact en weer op contact, helemaal niets zelfs geen dynamo en olie lampjes.
Pas al ik de accu kabel loshaal en weer verbind zie ik weer de lampjes en hoor ik weer de tik als ik probeer te
starten.

Nou, misschien dat de accu niet helemaal geladen is, een nacht achter de lader gehangen. Volgende dag nog steeds
hetzelfde probleem.

Wanneer ik nu een toyota starlet gebruik om mijn karmann te jumpstarten (met de nieuwe accu aangesloten), start de
motor en loopt vervolgens als een zonnetje, ook nadat ik de startkabels vanaf de starlet heb verwijderd.

Je zou zeggen dat het probleem in de bedrading van de karmann ligt, dat ie gewoon teveel weerstand heeft in de inmiddels
gecorrodeerde bekabeling. Maar dan .... Als ik nu de accu uit de starlet haal, die eigenlijk veel te klein is (45Ah en 190A koudstartstroom)
dan wil de startermotor wel draaien. Wel veel te langzaam en krijg de motor ook niet gestart maar hij doet het wel, terwijl de koudstartstroom meer dan 2 keer zo laag is.

Ik heb de nieuwe accu inmiddels teruggebracht, misschien dat ik toch een andere accu nodig ben.

ik ben echter benieuwd of iemand dit ooit heeft meegemaakt of een idee heeft waar ik dit in moet zoeken ?

Arjan

Geplaatst door

Arjan579 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Lijkt mij in een slecht contact te zitten van de aansluitingen op de accu.. Deze al goed gereinigd of eventueel vernieuwd?

garageburgwal 0
badge

17 jaar

accu is accu hij moet op zun minst ronddraaien
waar sluit jij de startkabels op aan?
op accu of niet

john05 0
badge

17 jaar

ook nieuwe accu`s kunnen defect zijn. accu testen en/of omruilen zou ik het eerste proberen

ralluf 0

17 jaar

Puur uit nieuwschierigheid heb ik de accu uit mijn BMW (75Ah en 620A) eens geprobeert. Exact hetzelfde resultaat als
met de VARTA accu.

- Aansluitingen heb ik gereinigd, ook de bekende massakabel tussen motorblok en chassis heb ik los gehad en met een staalborstel
weer blank gemaakt.
- Startkabels heb ik op accu aangesloten.
- Volgens Brezan was de accu goed, hadden daar een testertje voor.

Zou de startermotor defect kunnen zijn, slechte contacten ? Snap ik alleen niet dat ie met de Starlet accu (hetzij langzaam) wel rondkomt.

Arjan579 0

17 jaar

Draai eens met de hand aan de motor zit deze niet vast?

nrap 0
badge

17 jaar

Nee, motor zit niet vast.

Ik had namenlijk de motor kunnen starten met de nieuwe accu en de starlet met draaiende
motor middels startkabels aangesloten op die nieuwe accu. Startermotor draait dan op normale
snelheid en de motor kan ik starten. Als ik de startkabels verwijder blijft de motor dus mooi doordraaien.
Totdat ik de motor uitzet en opnieuw wil starten op alleen de accu, dan gaan de lampjes dus uit
met een klik en geeft ie verder geen sjoegum meer.

Arjan579 0

17 jaar

beroerd startrelais of slecht contactslot ??

sjaak10918 0
badge

17 jaar

Ik denk dat de accuklemmen geen goed contact maken met de accupolen. De binnenkant van de accuklemmen zal vuil zijn.
Als je de klemmen van de startkabels erop zet maak je wel een goede verbinding.

En heb je de minklem van de startkabel aangesloten op het metaal van de motor? En dan start hij wel? Dan is de verbinding tussen de minpool van de accu en het chassis/motorblok slecht of vuil.

Probeer eens 1 startkabel aan te sluiten op de min van de accu en het motorblok. Start de motor dan wel, dan weet je dat je het in slechte massaverbindingen moet zoeken.

Succes,
Paul

Paulus8636 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Karmann Ghia of stel zelf een nieuwe vraag.