Volkswagen Jetta: nokjes contactpunten smelten weg

Bouwjaar: 1987, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3hk

hallo mensen
ik heb een jetta 2 uit 87 welke ik aan het ombouwen ben naar oldskool-style
heb er een hk motor ingehangen uit 84, nog geen 80k gedraaid.

na veel gekloot met het willen starten van de motor (bleek de startmotor te zijn), heb ik de ontsteking omgeboud naar electronisch. gezien de auto dit standaart had, hoefde ik alleen de contactpunten uit te bouwen en de hall voeler in te bouwen.. en dit werkte!!

maar nu heb ik 1 groot probleem: nu ik de contactpunten weer heb ingebouwd smelt de kunstof nok van de contactpunten weg!

er is niks aan de electronica veranderd, alleen: de rood/zwarte op de min-kant van bobine, een groene naar de condensator, en de 2 zwarten op de + van de bobine..

de auto loopt even, maar daarna is het nokje volledig weggesmolten, en de kan ik de contactpunten niet eens aanpakken zo heet..

iemand een idee? miss bobine ofzo?

mvg chris

chrizzie

Geplaatst door chrizzie (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Jetta? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

tedkroon (0), 12 jaar geleden

Condensator is wellicht defect als de punten blauw en te warm worden. Misschien tot daardoor het fiberblokje verbrand!

tedkroon (0), 12 jaar geleden

vergeet ook niet een likje vet op de nokken aan te brengen dat is beslist een must!!

chrizzie (0), 12 jaar geleden

condensator is nieuw.. heb geen vet erop gedaan, maar kan het dan binnen 2min zo heet zijn dat alles smelt?

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

nee dan is er meer aan de hand controleer de bedrading maar eens vooral de massa

chrizzie (0), 12 jaar geleden

dat was mijn idee ook, daarom massa van de accu naar de kleppendeksel gelegd dmv startkabel.. maar kan natuurlijk alles wel even opschuren ed.. morgen weer een dag!

chrizzie (0), 12 jaar geleden

hoe zit het trouwens met de bobine?? heb iets gelezen over 9v bobine oid...

Hendrik4290 (0) PRO, 12 jaar geleden

De meeste bobines hebben een voorschakelweerstand nodig, zoniet wordt de bobine te heet en ook de contactpuntjes daar ze te veel stroom moeten schakelen.

chrizzie (0), 12 jaar geleden

hmz.. hoe ziet zon ding eruit? en zou mijn vw dat wel of niet hebben? heb veel aan vw gesleuteld, maar dat waren allemaal met elec. ontsteking.. dit is beetje nieuw (afgezien van de brommers :D)

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

nieuw?????????????? jongen toch dat is nostalgie, een voorschakel weerstand zat tussen de bobine en punten zodat je op de punten 9v kreeg

chrizzie (0), 12 jaar geleden

haha! ja, dit is inderdaad nogstalgie! maar ben helaas maar 28, en enige wanneer ik met contacten te maken had was brommertjes en zo.. sorry!!:( haha.. hoe ziet zon voorschakelweerstand eruit? weet wel de vonkversterker van de hall..

Hendrik4290 (0) PRO, 12 jaar geleden

Om het leven van de bobine te sparen wordt de werkspanning over de bobine wat teruggebracht. Daarvoor zijn twee manieren:

Methode 1:

Er lopen twee draden naar de pluspool van de bobine. De ene vanaf het startrelais rechtstreeks naar de pluspool, de andere vanaf de batterij via de voorschakelweerstand naar de pluspool. De werking is als volgt: Tijdens het starten staat 12V van de accu, via het startrelais op de pluspool. De accuspanning die via de voorschakelweerstand loopt is lager (bijv. 9V) en doet dus niet mee. Als de motor een maal loopt en het startcircuit wordt niet langer bekrachtigd, dan valt de stroom over het startrelais weg. Doordat inmiddels de dynamo stroom is gaan leveren, is de boordspanning opgelopen naar 13,5V-14V. Deze wordt nu door de voorschakelweerstand teruggebracht naar onder de 12V om de bobine niet te overbelasten. Op deze manier is tijdens het starten dus in ieder geval alle spanning in de accu beschikbaar voor het produceren van een zo krachtig mogelijke vonk.

Methode 2:

Er loopt alleen een draad van de accu via de voorschakelweerstand naar de pluspool van de bobine. De voorschakelweerstand is echter uitgevoerd als een temperatuur afhankelijke weerstand. Tijdens het starten is de voorschakelweerstand nog koel en dus de weerstand laag. Loopt de motor eenmaal dan zal de voorschakelweerstand warm worden en dus de weerstand toenemen.

Paulus8636 (0) PRO, 12 jaar geleden

Hehe,

Gewoon een bobine monteren van een ontsteking met puntjes. Die heeft een weerstand van ongeveer 3 Ohm en zal dus ongeveer 4A door de contactpuntjes jagen.
De bobine voor de elektronische ontsteking met Hall-voeler heeft een weerstand van iets meer dan 1 Ohm. dat betekent dus meer dan 10A door de puntjes heen. Vinden ze niet leuk.

Dus, juiste bobine monteren.

Gr.
Paul

chrizzie (0), 12 jaar geleden

hoi mensen!! sorry dat ik tijdje stil was.. griep gehad en niet verder gegaan met de jetta. @paulus: hoop dat je Kohm bedoeld ipv ohm?

en de auto heeft al 10min gedraaid met contactpunten.. heb een startkabel van de min pool rechtstreeks op de bobine gezet... blijkt dus dat mijn massa niet veel soeps is.. dit eerst maar even oplossen..

mocht het dan niet willen, probeer ik een bobine van een 1.5jb..

ik post volgende week of het gelukt is!!!

Paulus8636 (0) PRO, 12 jaar geleden

Nee,

Primair in Ohms,
De secundaire weerstand (hoogspanningskant) ligt in de enkele kOhms.

Gr.
Paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Jetta of stel zelf een nieuwe vraag.