Motor loopt beroerd en tikt bij gasgeven. Geen trekkracht. Heb kleppendeksel gedemonteerd en nok van 3e cilinder is behoorlijk afgesleten en ingevreten. Op de nok van de 1e cilinder ook een kleine slijtage waarneembaar. Komt dit meer voor? Is nokkenas zo te vervangen, want vlg mij zitten de lagerkappen met de kopbouten vast. Zou het toch een smeerprobleem zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het komt meestal door een lekkende vacuum/opvoerpomp zijkant cil kop.
Er lekt dan diesel vanuit de pomp het blok in wat na verloop van tijd dit gevolg geeft, is het oliepeil niet te hoog of stinkt het naar diesel?
Meestal zijn de stoters ook gebarsten of een deuk erin (soms goed kijken).
Zijn als het goed is gewoon lagerkappen, zitten met 2 bouten vast en de kap valt over de kop van kopbout heen dus kopbout zou niet los hoeven.
Nee. Stinkt niet. Olie is ook niet dun. Is het zo dat er een modificatie is van stoters en nokkenas? Febi levert een kompleet set van ander materiaal.
Tikken bij gas geven betekend meestal drijfstanglager probleem. Als bij inspectie onder het klepdeksel afgesleten nokken worden geconstateerd bekijk dan eerst maar
het lagerwerk bij de krukas . Smeerprobleem komt dan ook bij de krukaslagers voor , met name eerst de drijfstanglagers.
Jammer als er zomaar een nokkenas en stoters worden vervangen en het probleem komt van de oliepomp vandaan .
Een BWB heeft een balans as in het carter en vaak een daarmee gepaard oliepomp probleem.
Als men de motor rond draait, dan hoor je het geluid tussen stoter en nokkenas. Volgens dealer komt dit niet vaak voor. Ga toch eens carter demonteren dan. Zou idd zonde zijn. Wat is jou ervaring of advies dan indien lagers ook defect zijn. Ander blok?
Bij een defect in het onderblok zal de motor uitgebouwd moeten worden naderhand. Een gebruikte motor kan een oplossing zijn.
Let wel bij dit type dat het een veel voorkomend probleem is.
Er is 1 stoter totaal doorgesleten. Bouwt geen druk meer op. Dat is de tik.
Hou alsnog rekening met "VERDWENEN" metaal van zowel de stoter als de nok ......
Inderdaad. Heb carter verwijderd. Zie geen metaaldelen. Alles ziet er netjes uit.
Heb nokkenas en lagerschaaltjes en stoters vervangen en rijdt er al weer 15000 km mee rond.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar