close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: noodloop

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9tdi

Hallo,

ik heb een passat variant 1.9 tdi, kenteken 59-sl-zl kilometerstand 193000 tevens gechipt/tuned. In sommige situaties komt mijn auto in een noodloop terecht. Deze doet zich onder de volgende omstandigheden voor:
wanneer ik onder zwaardere omstandigheden (een lange steile klim, of vals plat omhoog) aan het rijden ben. ik rij bijvoorbeeld in zijn 4 tussen de 2500 en 3000 toeren, de auto moet harder werken, ik moet even van het gas af voor een voorganger of ik kan niet naar links, dan gebeurt het. Op het moment van gas bijgeven voel ik een "knikje' op het gaspedaal en komt de auto in een noodloop. Wanneer de auto aan de kant staat, ik deze aan en uit zet, is de storing weer weg. Afgelopen zondag ben ik terug gekomen uit Italië en heeft het probleem zich zeker 15 keer voorgedaan. Heel soms kan de auto verder rijden op minder vermogen, maar meestal valt hij helemaal weg.

Tijdens het dagelijkse gebruik heb ik totaal geen last van een noodloop. Mijn dealer denkt dat de turbo kapot is. Hij denkt dit omdat de noodloop steeds vaker terug komt en daarom bijna versleten is. De auto heb ik nu 4 jaar en de eerste paar jaar heb ik het maar 2 a 3 keer gehad op de heen- ofterugreis uit Italie. De auto is afgelopen maandag ook getest op een lang recht stuk met de PC aangesloten. We reden 30 in zijn 2, zette de auto in zijn 5, waarop mijn garage zeker dacht dat deze in een noodloop zou komen. Dit gebeurde echter niet, hij trok hem zo door naar de 100. Wel voelde we dat "knikje" weer rond de 2500 toeren. Mijn garage zei dat de omstandigheden nu zodanig zijn dat de auto hem gelijk weer oppakt, en tijdens de zwaardere omstandigheden juist in een noodloop komt.

de storing die de auto aangeeft tijdens het uitlezen is P0234, turbodruk overschreden.

Afgelopen keer gaf hij ook de storing "emission workshops" aan tijdens het rijden. De voorgaande jaren heeft hij dit niet gedaan.

Een aantal jaren gelden zijn de variabele schoepen van de turbo schoongemaakt, dit heeft echter ook niet geholpen.

Nu zijn er een aantal adviezen die ik krijg:
-de tuning is door ABT rechtstreeks uit de fabriek op mijn auto gezet. ABT denkt dat mijn turbo kapot is;
- mijn garage denkt ook dat de turbo kapot is omdat de noodloop steeds vaker terugkomt;
- ziptuning uit Houten zegt dat het aan de tuning ligt. dit bedrijf zegt de ABT tuning te kunnen reparereren.
- mijn garage geeft ook aan als mogelijkheid bij de volkswagen dealer de tuning te updaten.
- mijn garage geeft aan om de tuning eraf te halen en vervolgens de auto te gaan testen. is de noodloop weg, dan lag het hieraan, komt de noodloop terug dan is het de turbo.

Deze storing heb ik een aantal jaren geleden ook al een keer gemeld alleen kwam de storing toen niet zo vaak voor als nu. Ik weet echt niet wat te doen, mijn auto rijdt verder super en bevalt erg goed!!!

Met vriendelijke groet,


Mark Stabel

Geplaatst door

mark stabel (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoi Mark,

als ik je verhaal goed lees, begrijp ik dus dat alleen de VNT van de turbo een keer is schoongemaakt, en meer niet? Ik denk zelf niet meteen dat het een fout in de tuning is.

Als er een losse N75 klep op zit, zou ik die eens vervangen. Deze geven vaker problemen bij de TDI motoren. Als er bij jou een vacuumblok opzit, zou dit ook de boosdoener kunnen zijn. Check ook goed alle vacuumslangen, die gaan soms ook wel is kapot.

De adviezen die je krijgt zijn verschillend, als ik ZIPTuning zou zijn, zou ik ook zeggen dat het aan de tuning ligt. Want dan kan ik weer een chip verkopen aan iemand...

Persoonlijk zou ik beginnen met het bovenstaande, dat zijn de relatief goedkope en makkelijkere dingen die het zou kunnen zijn i.p.v. gelijk drastische maatregelen te nemen door de tuning eraf te laten halen, of de turbo te vervangen.

NielsGTI 0
badge

11 jaar

Hallo niels,

bedankt voor je reactie. Ik heb de variabele schoepen een keer helemaal laten schoonmaken.
Onderstaande berichten heb ik ook gevonden op deze site en komen in de buurt van mijn probleem, zou je deze eens willen lezen aub?

Bedankt alvast gr mark


Gaat in Noodloop bij vragen vermogen

Volkswagen Transporter
Bouwjaar: 2004
Brandstof: Diesel
Motor: 2.5 TDI
Beste Colega's


Wij hebben het volgende probleem met een transporter 2.5 TDI

Als de klant met een caravan achter de bus in duitsland de berg op moet klimmen gaat hij in de noodloop !!! zeer gevaarlijk want je staat gelijk bijna stil !!!
Hier in nederland rijd de bus zonder problemen .

klant is nu net terug van vakantie en heb de volgende storing uitgelezen :

16618 Laadruk regeling , limiet overschreden (overdrukconditie) P0234_ onregelmatig


Verder is niet lang geleden de turbo en uitlaatspruitstuk vervangen .

Ik hoop dat er mensen kunnen meedenken !! ik kan de storing hier in nederland niet oproepen !!

Ik wil graag dat de mensen volgend jaar met een gerust hart weer op vakantie kunnen !!


Alvast bedankt

Gr Ron Noordman

Offline

Rapporteren |
Citeren
#2 12 augustus 2013 18:40

Jan227
Professional
Geregistreerd: 21 mei 2008
Berichten: 819
E-mail
Re: Gaat in Noodloop bij vragen vermogen

Hallo, is de turbo vervangen door een nieuwe of een gereviseerd exemplaar ?

Het probleem zit meestal in het zgn "variabele deel " van de turbo. Dit is het gedeelte dat continu zorgt voor het afregelen van de turbodruk binnen bepaalde voorgeschreven waarden.

Met name als het variabel deel enigszins vervuilt is, of slijtage krijgt, dan krijg je deze verschijnselen, vaak bij het vragen van vol vermogen gedurende langere tijd icm hoge motor belastingen/temperaturen en ijlere lucht , zoals dus bij deze klant van toepassing is.

Is de auto getuned ?

Groet Jan227.

Offline

Rapporteren |
Citeren
#3 13 augustus 2013 11:22

Noordmanservice.nl
Professional
Echte naam: Ron
Woonplaats: Aalsmeer
Bedrijf: Noordmanservice
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Berichten: 27
E-mail Website
Re: Gaat in Noodloop bij vragen vermogen

Beste Jan


De Turbo is juist vervangen omdat deze wat slijtage vertoonde .
Turbo komt bij turbo hoet vandaan, dus is waarschijnlijk een gereviseerde turbo !!

De bus is getuned

Gr Ron

Offline

Rapporteren |
Citeren
#4 13 augustus 2013 13:18

garage van horne3459
Professional
Geregistreerd: 7 januari 2004
Berichten: 480
E-mail
Re: Gaat in Noodloop bij vragen vermogen

Ik zou er geen tijd meer insteken totdat de tuning verwijderd is,ook met het oog op de garantie van de turbo.

Offline

Rapporteren |
Citeren
#5 13 augustus 2013 20:27

Jan227
Professional
Geregistreerd: 21 mei 2008
Berichten: 819
E-mail
Re: Gaat in Noodloop bij vragen vermogen

Hallo, mischien kan de klant de tuner benaderen, of het mogelijk is het kenveld van de turbo regeling iets te veranderen, zodat de noodloop niet meer optreedt in genoemde omstandigheden.

Groet Jan227

Offline

Rapporteren |
Citeren
#6 13 augustus 2013 21:57

poppekast
Professional
Echte naam: marco
Woonplaats: norg
Bedrijf: vw/audi/seat en andere merken
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 2142
E-mail Website
Re: Gaat in Noodloop bij vragen vermogen

als je normaal gesproken de storing turbodruk overschreden hebt , blijft de turbo plakken in zijn maximaal stand als je dan het gas loslaat en weer gasgeeft is je turbodruk op dat moment te hoog en gaat de motor om veiligheidsredenen in noodloop.

storing treed alleen op in de bergen

je laaddruksensor correspondeert met je hoogtesensor je hoogtesensor zit in je motorregelapparaat en gaan eigenlijk nooit stuk , je laaddruksensor zit in de intercoolerslang net onder het expansievat van je koelvloeistof , als deze ernstig vervuilt is meet deze verkeerd en zodra je waarde verschil tussen je hoogte en je druksensor meer dan 50 mbar bedraagt krijg je dezelfde storingen . door minder zuurstof in de bergen en een vervuilde druksensor heb je dus grote kans dat dit problemen gaat geven

ik zal eerst eens je druksensor vervangen , garantie geven dat de mensen volgend jaar geen problemen krijgen is niet te doen auto is getuned en je moet rekenen dat ze dan alweer 30000 km verder zijn .

gr.marco

mark stabel 0

11 jaar

Toch is dit 8 van de 10x de turbo die dit veroorzaakt. Storing is turbodruk overschreden dus een te hoge luchtdruk vanaf de turbo naar de motor en die luchtdruk wordt gemeten door een druksensor die die druk meet en vervolgens een signaal aan de computer geeft hoe hoog die druk is, de computer gaat dan de n75 klep of een vacuumpomphuisje aansturen op zo'n manier dat de variabele schoepen van de turbo gaan verstellen en dat je daardoor de juiste voorgeschreven turbodruk krijgt/behoudt maar als die schoepen stroef bewegen (door vuil of slijtage en heel veel verschil koud/warm) dan is de laadluchtdruk van de turbo te hoog of te laag doordat het niet tijdig reageert en als dat vaak gebeurd dan schiet hij in noodloop. Maja als die druksensor al verkeert meet omdat hij stuk is dan krijg je dit ook, als die vacuumpomp of die n75 klep niet goed meer is krijg je dit ook, als je een lekke vacuumslang hebt naar de turbo dan krijg je dit ook, als je variabele schoepen toch onder bepaalde omstandigheden te stroef/traag bewegen dan krijg je dit ook, als je computer in de war is (misschien door de tuning) dan krijg je dit ook alleen dit probleem veroorzaakt door de computer komt weinig tot niet voor maja de jouwe is getuned dus het zou theoretisch kunnen. Ik moet zeggen dat ik bij de oudere abt tuningen weinig problemen had maar bij de nieuwere auto's met een extra losse computer erop wel vaker problemen gehad. Laten ze eerst die delen controleren maar denk dat je turbo aan vervanging toe is, zeker bij vw met deze km stand en bij de originele turbo. Beste is om de meetwaardes uit te lezen van de turbodruk en als deze daadwerkelijk steeds teveel aangeven dan kan je andere sensor monteren en dan weer meten en zo doorgaan totdat je op de turbo uitkomt.

ricky 10
badge

11 jaar

hallo ricky,

bedankt voor jouw reactie. Mijn garage gaat eerst de vacuumpomp, n75 klep vervangen en de slang controleren. Hierna ga ik naar een rollertekstbank om te kijken of de noodloop terugkomt en om meetwaardes uit te lezen.


gr mark

mark stabel 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.