Volkswagen Golf V: nox sensor upgraden software

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Virienden,

Onlangs heb ik mijn nox-sensor vervangen door een andere gebruikte nox- sensor. De oude sensor 03c907807D produktie datum 51/05 heb ik vervangen door een 03c907807D produktiedatum 44/09. Weliswaar werkte deze sensor volgens de sloperij goed maar bij mij gaf hij code P1033 (signaal te laag van sensor G295). De sloperij doet niet moeilijk en wil de sensor wel terugnemen maar ik vraag mij af waarom hij het niet goed doet wanneer hij dat voorheen wellicht wel deed.
Kan het updaten van de software een rol spelen. Omdat de oude sensor produktiedatum 51/05 had, ben ik er van uit gegaan dat de software destijds geupdated is (immers die sensor is wellicht niet de eerste gezien het bouwjaar van de auto: april 2004)
Heeft de sensor van 51/05 andere software dan de sensor van 44/09 nodig? Uiteraard heb ik alle fouten gewist voordat ik de nieuwe sensor plaatste maar ik heb geen update laten uitvoeren. Kortom, kan software een deel van het probleem zijn? Wat doet die updating eigenlijk?

ad_boer

Geplaatst door ad_boer (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Hans4040 (320) PRO, 9 jaar geleden

[quote=ad_boer]Wat doet die updating eigenlijk?[/quote]
Men denkt vaak ten onrechte dat een software update alle problemen oplost...dat is echter niet zo.
Laat de auto eens uitlezen op foutcodes.
En productiedatum 51/05 of 44/09...wat moeten we ons daar bij voorstellen?

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Hier hoort idd een software update bij.
De meeste die deze storing kregen zijn naar de dealer gegaan en de dealer monteert de sensor en de update.
Je kunt dus wel een sloopsensor monteren,maar dan moet je ook de update laten installeren.
Op naar de dealer in dit geval.
Dat is de enigste die jou aan de goede update kan helpen.
De prod data zal zijn week 51 bouwjaar 05 of week 44 bouwjaar 09,maar je weet dan nog niet welke software daar bij hoort.

ad_boer (0), 9 jaar geleden

Vandaag naar de dealer geweest. Zo op het eerste gezicht leek hen een update van de sensor met produktiedatum week 44 uit 2009 niet nodig. Dit omdat je mag verwachten dat op de laatste sensor met produktiedatum week 51 uit 2005, op een auto van 2004, daar destijds ook al een update op uitgevoerd is. Maar weten is meten dus men stelde voor om eerst de auto uitgebreid aan de testkast te hangen (schatting een uur). Om vervolgens te kijken hoe verder. Strikt genomen is deze aanpak wellicht wel de beste maar mogelijk ook wel de duurste oplossing. Om zonder analyse direct maar een update uit te voeren i.v.m. de sensor uit 2009 zag men weinig brood. De tijdsduur die een update zou gaan kosten was moeilijk aan te geven, de ene update duurde een minuut en de andere soms wel een uur. Ik ben er nog niet uit, het lijkt er op dat ik in elk geval wel een paar honderd euro verder ben voor een definitieve oplossing. Wanneer het opgelost is (en vooral de wijze waarop) laat ik weten.

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Nou ze kunnen binnen 10 minuten zien welke softwarestand er op jouw auto zit hoor dus weten ze ook gelijk of deze actueel is of niet. Als deze niet actueel is dan zeker gaan updaten en daarna aankijken, mocht de storing toch daarna terug komen dan is verdere diagnose nodig. Dan blijft alleen nog de sensor, de bedrading of de motor ecu over maar de motor ecu stuk komt heel weinig voor.

Update totaal denk 1 uur werk inclusief naar binnen rijden e.d.

ad_boer (0), 9 jaar geleden

Ricky dank voor de tip (trouwens dank naar iedereen die adviezen geeft). Toch nog wat vragen om te kijken of ik het begrijp: de sensor van week 51/2005 heeft goed gefunctioneerd. Ik ga ervan uit dat toen de software geupdated is gezien het bouwjaar van de auto. Is het nu zo dat de sensoren elk jaar verbeterd zijn en dus nieuwe software vergen. Als dat zo is dan kunnen we er wel van uitgaan dat een update nodig is. Of kun jij zien in jouw omgeving dat van de geproduceerde sensoren tussen 2005 en 2009 de te gebruiken software niet is veranderd, dus de reeds geïnstalleerde software is nog actueel.

Een andere vraag: de ecu slaat toch geen unieke identificatie van een gebruikte nox-sensor op?. Als dat zo is dan denkt de ecu dat er nog een sensor van 2005 in gemonteerd is.
Uit jouw antwoord proef ik: de dealer kan makkelijk de huidige versie van de software lezen en in een tabel of boekje kijken welke versie de sensor van week 44 uit 2009 wil. Is dat een latere versie, dan de huidige versie updaten. Is dat de werkwijze?

R_Bakker (0) PRO, 9 jaar geleden

Kijk eens op NOXsensor.nl

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Het kan voorkomen dat een bepaalde sensor naar verloop van tijd niet meer werkt zoals hij in de fabriek is getest maar dat wil nog niet zeggen dat die sensor dan ook echt stuk is dus passen ze de software van de motor ecu iets ruimer aan (De grenzen waarin de sensor tussen mag regelen wil het nog goed zijn, komt de sensor daarbuiten om wat voor reden dan ook dan gelijk storingslampje, zeker als het om het milieu emissie uitstoot gaat). Tenminste dat is mijn kijk daarop en is nooit echt duidelijk gemaakt aan de monteurs hoe of wat precies. Maar het kan ook de sensor zijn die ondanks die software aanpassing toch niet goed meer is dus hebben ze die ook gelijk verbeterd.

Of die sensor elk jaar is verbeterd denk ik niet maar volgens mij maar 1 of 2x in de loop der tijd.
Sowieso de dealer kan zien als ze met de testkast het systeem uitlezen en programma software updaten kiezen zien of jouw auto een update nodig heeft (is meest actuele manier), zo ja dan is jouw software oud (ondanks dat hij misschien toendertijd al eens is ge-update) dus dan de meest recente versie installeren en dan aankijken. Mocht die storing daarna weer terug komen of heb je al de nieuwste software dan het zoeken in die sensor, de bedrading hiervan of de motor ecu.

ad_boer (0), 9 jaar geleden

Inmiddels zijn we 15 dagen verder en het merkwaardige is dat, na het verwijderen van de foutcode, de foutcode nog niet teruggekomen is. Ik weet dat dit geen enkele garantie is maar het duurt inmiddels aanzienlijk langer dan de eerste keer (300 km gereden). Ik beschouw dit dan ook als een soort tussen-rapportage, en kom t.z.t. met mijn definitieve actie/resultaat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.