Ik heb dit weekend het volgende geconstateerd:
Er loopt een kunststof leiding van mijn carter naar de bovenkant van de kleppendeksel. De leiding is aangesloten op een plastic rond ventiel. Dit ventiel zit direct op de kleppendeksel. Vanaf dit ventiel lopt er weer een kunststof leiding naar de luchtinlaat (tussel luchtfilter en turbo). het betreft de ontluchting van carter en kleppendeksel?
Deze leidingen waren zeer nat van de olie. Ik heb alles schoongemaakt.
Vervolgens heb ik de gietstalen delen na de turbo ook losgehad (tussen turbo en inlaatspruitstuk). Deze waren zeer vervuild met olie/koolstof koek.
Ik weet even niet hoe dit deel heet maar het betreft een gietsstalen deel waar aan de ene zijde een balg(lucht)zit dat een naaldklep bedient, aan de andere zijde zit een pijp naar het uitlaatspruitstuk. Dit gietstalen deel is tegen het gietstalen deel na de turbo gebout. Dit kanaal zat ook helemaal dicht gekoekt.
Nu is alles weer redelijk schoon, auto reageert heerlijk en rijdt stukken beter als daarvoor.
Mijn eerste vraag: Is het normaal dat er zoveel olie in het ontluchting- cq luchtinlaatsysteem zit? Waardoor uiteraard het luchtinlaatsysteem sterk vervuilt.
Mijn tweede vraag: Wanneer ik hat asje van het kleine schoepenwieltje van de turbo vastpas dan kan ik deze op en neer bewegen. er zit voor mijn gevoel redelijk wat speling op. Is dit normaal. Of kan het door deze speling komen dat er tevens olie vanuit de oliedruksmering van de turbo in het luchtinlaatsysteem loopt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
taco als ik het zo lees dan moet je er van uitgaan dat je turbo minder wordt.
door de grotere ruimte op de turbo as gaat er meer olie langs heen en dit komt in het inlaat systeem enz.
als het teveel wordt zou de motor op hol kunnen slaan.
hou het dus goed in de gaten en hou eens bij hou veel olie je gebruikt.
groetjes jan.
Jan,
Ik had al een licht vermoeden. Olie verbruikt ie. Ik heb wat lichte lekkage bij oliefilter, meer zweten. Het meeste gaat ergens anders weg. Turbo dus (aan de vervuiling te zien). Moet er toch wel een kopje olie per 2000 km bijgooien.
Thanx voor het antwoord. Beessie heeft er ook al zo'n 350.000 opzitten dus dan mag ie ook wel eens moe worden. Ik zal eens kijken of ik nog een leuk 2e hands turbootje op de kop kan tikken.
Het feit dat mn ontluchtingspijpjes allemaal nat zijn van de olie is normaal?
Weet jj trouwens of er pakkingsetjes bestaan voor het gehele oliefilterhuis. Ik wil deze eens van het blok schroeven en wat pakkingen verversen. Loop ik nog tegen problemen op als ik daar aan begin?
Groeten,
Taco
16 jaar
taco losse pakiongen zijn tekrijgen hoor je moet ze alleen per stuk bestellen het is geen set dus je moeten even goed kijken wat je nodig hebt.
groetjes jan.
Omdat de carterventilatieslangen zo nat nat zijn , denk ik persoonlijk dat het nog wel meevalt met je turbo.
Bij deze K.M.stand zal de cilinderslijtage ongetwijfeld behoorlijk zijn.
Daardoor heb je veel meer lekgassen , die gemakkelijk wat olie via de carterventilatie kunnen meenemen en het inlaatgedeelte vervuilen.
Een kopje olie per 2000KM vind ik nog zeer aanvaardbaar.
Wel de boel extra in de gaten houden zoals Jan zegt.
16 jaar
Ik zal m niet over de kop draaien en het beesie met respect behandelen. Tevens de boel wat vaker reinigen en in de gaten houden. Kijken of we de 450.000 ermee kunnen halen. Ik hou altijd wel van een uitdaging.
Trouwens op hol slaan van de motor, hoe gebeurd dat? Doordat hij op motorolie gaat lopen ipv op diesel? en dat je hem vervolgens niet meer uitkrijgt? Hoe krijg je m dan wel uit, lucht toevoer blokken?
Groeten en dank voor alle reakties.
16 jaar
Als de motor via de carterventilatie of via een defecte turbo teveel olie aanzuigt,werkt dit als brandstof en kan de motor zelfs zonder gas te geven kompleet over zijn toeren draaien als je ontkoppelt!
Dit gebeurt meestal op de snelweg bij een hoog motortoerental, waarbij je forse rookwolken in je spiegel ziet.
Bak NIET in zijn vrij zetten en NIET de koppeling intrappen, maar het toerental naar beneden brengen door te remmen totdat de motor weer normaal reageert ,daarna stoppen op een veilige plaats en oliepeil kontroleren.
Met niet te hoge toeren naar huis rijden.
Als het direkt weer gebeurt ,zal de turbo defekt zijn, en zal je weg gesleept moeten worden.
16 jaar
Tjaart, dank voor deze gebruikershandleiding. Ik hoop deze aktie niet uit te hoeven voeren, maar weet nu iig hoe te handelen.
Groet,
Taco
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar