auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Transporter: Olie in de watertank na koppakking vervanging T4

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.4D

Onlangs heb ik een T4 gekocht met olie in de koelvloeistoftank. Er werd gezegd, koppakking is lek.

Na het vervangen van de koppakking (die zichtbaar was doorgeslagen) voor een nieuw (aluminium) exemplaar
komt er toch nog steeds langzaam olie in het koelsysteem terecht.
Dit openbaart zich in het plotseling overlopen van het tankje na ca. 50-100KM gereden te hebben.
Zijn er mensen die met deze 5cilinder 2.4 motor bekend zijn en kan dit probleem ook elders vandaan komen?

De waterpomp is nog niet vervangen....

Geplaatst door

Ben1018 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De waterpomp zal het ook niet zijn. Ben bang dat er 'n scheurtje in de kop zit..............
1 Andere mogelijkheid zou nog kunnen: de warmtewisselaar boven het oliefilter, ALS die er tenminste aanzit.......

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Was ik al een beetje bang voor, die scheur, aangezien de kop op zich er prima uitzag (contactvlak).
Kan ik dit op een of andere manier uitsluiten of testen?
Het zou erg zonde van alle gedane moeite zijn als het niet de kop blijkt te zijn....

Ben1018 0

17 jaar

Voor zover ik weet is de voorkamer het zwakke punt. Je kunt het proberen door de cilinders 1 voor 1 onder druk te zetten en hopen dat je dan de oplossing krijgt.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Vraagje.. Die voorkamers bedoel je de brandstof mengkamers toch? Het gaat echt om motorolie in de koelvloeistoftank.

Ik heb volgens mij nl. geen slechte compressie of zo, het is puur een verbinding tussen koelsysteem en
olie(druk)systeem.

In ieder geval bedankt voor je snelle reactie, ik ga eerst maar eens kijken wat een ruilkop kost.

Ben1018 0

17 jaar

Ik had de gedachte dat dit wellicht nog olierestanten uit het koelsysteem zouden zijn van de lekke koppakking.......

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Beetje olie zou kunnen, maar niet zoveel als dat het watertankje overloopt, het systeem op peil gevuld kan geen extra hoeveelheid vloeistof bijmaken zodat het overloopt, dat zal de druk zijn van een haarscheurtje naar een olie kanaal, maar je kan de koelvloeistof testen op uitlaatgassen om zeker te zijn.

Cor

Cor1822 0
badge

17 jaar

Zijn er behalve de kop nog andere plaatsen waar die overdracht kan plaatsvinden?
Zo nee, dan ga ik achter een andere kop aan.

Ben1018 0

17 jaar

Er blijft namelijk maar olie bijkomen, ik tap nu steeds het tankje af en vul de olie bij.
Als met grote zekerheid te zeggen is dat die lekkage alleen in de kop kan plaatsvinden, weet ik genoeg.
Anders is misschien iets anders (minder ingrijpend) nog te proberen...

Ben1018 0

17 jaar

Petje57 heeft het al gemeld: warmtewisselaar?

moderator 0
badge

17 jaar

Was inderdaad de warmtewisselaar, hoewel deze onder luchtdruk 2Bar niet te horen was, heb ik de koelvloeistofslangen eraf gelaten en doorverbonden; resultaat: ik verlies wel olie met peilen, maar er komt niets meer bij in het koeltankje. Mensen bedankt!!

Ben1018 0

17 jaar

Mooi. Geregeld dus. Scheelt weer 'n hoop werk en kosten.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.