Volkswagen Polo 2009: oliedruk probleem na vervangen distributie ketting

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 51

Goedemiddag,

Laatst bij deze polo 1.2 12v uit 2009 de distributieketting en geleiders en spanner laten vervangen. Nu heeft hij bij warme motor ineens olie lampje en piept hij er ook nog bij. De garage heeft 2x gespoeld en nieuwe filters geplaatst en zeiden dat het blok vervuild was. Eerder heb ik dit probleem nooit gehad en de auto heeft altijd elke beurt gehad volgens onderhoudschema. Kan dit echt vervuiling zijn die los is gekomen tijdens het vervangen van die onderdelen? Of is er iets verkeerd geplaatst? De polo is nu alweer bij de garage omdat 2x spoelen ook niet hielp zo bleek na een langere rit.....Iemand een idee?? en dat verhaal van loskomend vuil.. kan dat echt zo zijn??

renecoupe

Geplaatst door renecoupe (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

bert klein (90) PRO, 10 maanden geleden

Al oliedruk gemeten met een mechanische meter.
Olie zeef kontroleren op vervuiling..

    bedankt voor de reactie, nee de druk is niet gemeten omdat het nooit een probleem is geweest. Het olielampje is nog nooit eerder aangesprongen voordat de ketting is vervangen. De polo heeft wel een nieuwe oliedruk sensor gekregen en een nieuwe carterpan omdat deze er niet mooi af ging. - renecoupe (0), 10 maanden geleden

renecoupe (0), 10 maanden geleden

Goedemorgen,
even een update:
De polo heeft inderdaad een druk probleem omdat hij op dit moment ineens uit het niets gigantisch veel olie verbruikt.
Dit was voor het vervangen van de distributieketting nooit een probleem, anders had ik het niet laten vervangen en had ik een andere auto gekocht.
Het verbruik is nu ongeveer een liter op 250km! zo uit het niets.
Er is een nieuwe carterventilatie geplaatst en additieven door de olie....niks helpt.
Dit kan toch niet zo ineens zomaar ontstaan?
Na olie bijvullen is het lampje weer uit en gaat alles weer zoals het moet gaan.
Heeft iemand een idee hoe dit in relatie kan staan met het vervangen van de ketting?

bert klein (90) PRO, 10 maanden geleden

Een behoorlijke ergenis na zo,n eenvoudige reparatie
Ergens zal toch een probleem in het oliedruk circuit zitten, onjuist carter dat deze te weinig ruimte heeft voor aanzuiging olie.
Oliepomp aandrijving, aanzuigbuis oliepomp onjuiste afdichting ,kettingspanner lekkage, oliekanaal afgedicht door pakking

renecoupe (0), 10 maanden geleden

Goedemiddag, even een update over de polo:
Helaas kan de garage het probleem niet vinden. Ik kom daar al 26 jaar en heb geen reden om ze te wantrouwen. Het zal wel een domme samenloop van omstandigheden zijn.
Ondertussen zijn de carterventilatie incl buis vervangen, het blok is 2x gespoeld met olie waar additieven aan toegevoegd waren. De druk sensoren zijn beide vervangen en de druk is gemeten. en het blok is weer los geweest.Het probleem is er nog steeds. Ik ga zelf eerdaags de olie nogmaals vervangen door een iets dikkere soort om te kijken of dat wat helpt. er zit nu 5w30 castrol in en ik ga eerst eens 5w40 proberen en mogelijk later nog wat dikke olie. Het maakt nu toch weinig meer uit. Er is overigens niks aan de auto te merken. Start direct en rijdt heerlijk. Echt balen. Door dit idiote verbruik kan ik er niks meer mee. Voor de volgers:"Ik houd jullie op de hoogte en als iemand een idee heeft laat het maar weten!

renecoupe (0), 9 maanden geleden

Goedemiddag,
Geloof het of niet maar door de "oude" 5w40 te gebruiken i.p.v. de 5w30 longlife die de garage er in gedaan heeft is het olie verbruik zo goed als verdwenen. Misschien is het ook wel een combinatie van alles wat er al aan gedaan is. Helaas krijg ik nog wel soms in een bocht een signaal en een lampje van te weinig oliedruk. dus dat probleem is er nog steeds. We zijn er zat van en hebben de polo ingeruild op een jonger model polo. En ja ik heb het eerlijk verteld aan de garagist. Deze werd er niet heet of koud van en gaf een mooie inruil prijs. Helaas zal ik de oorzaak dus niet te weten komen. Bedankt voor het mee denken!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.