Heren en dames,
Ik heb sinds afgelopen week het volgende probleem.
Tijdens het rijden ging plotseling het oliedruklampje van mijn GOLF 1.9 D uit 1993 knipperen. Ik ben meteen gestopt en heb oliepeil gecontroleerd. Dit was OK. Vervolgens ANWB gebeld en zij hebben het volgende gedaan:
++ Koelvloeisof bijgevuld (zou hiemee te maken kunnen hebben, zeiden ze)
++ Druksensor (wit, hoge druk) bij oliefilter eruit gedraaid en druk gemeten met drukmeter. Deze was ongeveer 4 bar
Conclusie was dat de sensor kapot was en er voldoende druk aanwezig was om door te rijden. Heb dit gedaan en volgende dag een nieuwe sensor bij VW gehaald. -> Probleem bleef.
Aangezien er ook een sensor (ter hoogte van de kleppen) zit voor de lage druk twijfel ik aan het feit of ik zomaar door kan rijden. Hier is de druk namelijk NIET gemeten. Kan er een verstopping zitten tussen de hoge en lage druksensor? Daarnaast kwam ik erachter dat mijn toerenteller het ook heeft begeven.
Ik heb volgende vragen:
- Kan ik hier nog even mee doorrijden?
- Wordt de druk voor of na de oliefilter gemeten? (Misschien is de oliefilter verstopt)
- Wat is het verschil tussen een knipperend en een constant brandend olielampje (met geluid)? Is er uberhaupt verschil?
- Kan er een verband zijn tussen toerenteller en oliedruklampje? (op dit forum oa gelezen dat eventueel dynamo de schuldige van dit alles kan zijn)
Ik weet dat het veel vragen zijn maar kan en wil iemand mij helpen?
Alvast bedankt!
Gtz,
Roel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
controleer eerst maar eens of de dynamo wel laad.....
uitvallende toerenteller in combi met olielampje duidt meestal bij dit type golf op een niet ladende dynamo..
had de anwb er simpel kunnen meten...
toerenteller krijgt het signaal van de dynamo...
Dank voor de tip! Ga ik doen. Heb gehoord dat je dat het beste kunt doen door de accu met een multimeter door te meten. Klopt dit, of is er een betere methode?
Grtz,
Roel
16 jaar
In je dynamo zitten misschien wel koolborstels die kun je makkelijk verwisselen, kost hooguit 2 tientjes. Ik had het zelfde probleem met mijn transporter, succes
16 jaar
Vandaag heb ik de spanning op de accupolen gemeten met een voltmeter. Bij een niet-draaiende motor meet ik 12 V. Tijdens het voorgloeien zakt het in tot 11,2V. Na starten en toeren ophogen tot 2000 (denk ik, want toerenteller doet het niet meer) blijft het rond de 11 Volt. Lijkt mij dus dat er iets met de dynamo niet klopt.
Kan iemand mij vertellen of hoe ik direct op de dynamo kan meten of hij echt kapot is? Of moet dit bij een garage gebeuren? Kan ik ook de spanningsregelaar op de een of andere manier uitsluiten?
Of heeft iemand nog andere ideeen?
Nog bedankt voor de reacties!!
Roel
16 jaar
bij lopende motor moet dit zijn rond de 14 volt, je dynamo laadt dus te weinig...
voordeligste althernatief, dynamootje van de sloop...dingen liggen bij bosjes op de sloop..
Ik ben nog steeds op zoek naar een geschikte dynamo voor mijn golf, is lastig als je alleen de avonden hebt. Gisteren nog een keer geprobeerd te starten, dat ging goed. Vervolgens de lage-druk-schakelaar/sensor los gedraaid. Ik zag dat er olie uit het gat liep, dus ik ga er dan ook van uit dat er genoeg olie tot boven bij de kleppen komt. Conclusie: Dynamo moet wel het probleem zijn.
Volgende is nu het geval: De golf heeft een grote beurt nodig, distributieriem moet vervangen worden en koppelingsplaten zijn ook versleten. Dit alles kan ik niet helemaal zelf dus het gaat behoorlijk wat kosten.
Wat denken jullie: Is dit het geld nog waard....?
Groeten en ik laat nog weten hoe het met de dynamo afgelopen is.
Roel
15 jaar
De dynamo en de oliedrukschakelaars zijn vervangen en alle problemen zijn opgelost!!
Bedankt voor jullie reacties.
Groeten,
Roel
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar