Volkswagen Golf III : Oliedruklampje + Toerenteller probleem

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 diesel

probleem ; oliedruklampje blijft knipperen bij koude en warme motor. oliedruk is ok
na een paar weken hield ook de toerenteller ermee op..
detail: bij het op contact zetten van de auto beweegt de toerenteller naald wel iets. hij krijgt dan dus wel een signaal??

heeft iemand hier ervaring mee, ik las al iets over de dynamo??. zelf dacht ik aan de olie druksensor of heeft dit met elkaar te maken?

alvast bedankt

Ekcars

Geplaatst door Ekcars (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

jan T (30) PRO, 15 jaar geleden

dit komt door de dynamo.
controleer of de bedrading wel goed is bij de dynamo want er wil nog wel eens draad breuk optreden in de buurt van de dynamo.
is soms moeilijk te zien of voelen maar trek er maar flink aan.
als dit inorde is dan de dynamo na laten kijken.


groetjes jan.

Ekcars (0) PRO, 15 jaar geleden

bedrading van de dynamo is goed, laad ook goed bij, ook geeft de dynamo spanning op het punt van het blauwe draadje ( 7v) en de ander 14.4 volt. oliedruk sensor werkt ook goed, geeft wel signaal door.
als de auto op contact staat brand het lampje constant, als ie loopt gaat ie knipperen.

jan T (30) PRO, 15 jaar geleden

als je met draaiende motor meetvarieert de spanning dan ook op de aansluiting op de dynamo?
groetjes jan.

Ekcars (0) PRO, 15 jaar geleden

nee spanning blijft ongeveer gelijk, varieert een heel klein beetje,

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, geeft de dynamo een toerental signaal af (W aansluiting)? Komt deze ook aan bij het instrumentenpaneell? Anders mogelijk instrumentenpaneel probleem.

Groet Jan227

Ekcars (0) PRO, 15 jaar geleden

W aansluiting geeft wel signaal af aan de dynamo, ik zal kijken bij het instrumenten paneel, welke aansluiting moet ik daar hebben??

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, ik zal morgen even nakijken welke aansluiting je moet hebben. Is de motorcode 1Y ? Is het signaal dat de dynamo afgeeft een voor de toerenteller bruikbaar (toerental) signaal ? Eventueel met een scoop meten . Kijk in ieder geval even de hele kabel vanaf de w aansluiting na in de motorruimte, zoals al gezegd door iemand anders. Volgens mij zit hij met nog 1 of meer draden in een ribkous. AGV trilling beschadigd soms de draadmantel van de draden binnen in de ribkous, dan maken ze onderling contact en krijg je dit probleem.

Groet Jan227

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, heb het vandaag even nagekeken; In het stroomloopschema van de 1Y motor komt er op de plaats van de W aansluiting een Rood/Zwarte draad uit de dynamo. Verderop in de motorruimte zit er een stekker tussen (2 polig). Hier zit hij samen met de blauwe draad van de D+ in. Vanaf hier gaat de draad via de zekeringskast naar het instrumentenpaneel. Op het instrumentenpaneel zit een 28-polige stekker. Positie 10 is het signaal voor de toerenteller; draadkleur Groen.

Het puls signaal van de dynamo zul je ook in de zekeringskast kunnen meten. op positie 6 van stekker U1 (draadkleur groen) en op positie 9 van stekker F (draadkleur Rood/Zwart) . Op de zekeringskast zijn de stekkernummers(U1,F,etcetera) te lezen.Op de stekkerblokjes staan de draadposities genummerd.

Groet Jan227

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.