Hallo Forummers,
De Golf II GTI 8V van mijn zoon heeft een oliedrukprobleem. We hebben al diverse dingen geprobeerd om het probleem te verhelpen, maar dit is nog niet gelukt. Is er iemand die ervaring heeft met dit probleem en wil meedenken wat we nu het beste kunnen doen ?
Het gaat om een PF-blok. Het volgende hebben we vervangen:
- oliefilter
- olie (10W40)
- oliepomp (2e-hands goed exemplaar)
- oliedruksensor in de cilinderkop (nieuw)
- oliedruksensor op de oliekoeler (nieuw)
Wat gebeurt als we nu gaan rijden:
De koude start gaat normaal. Als de olietemperatuur ongeveer 70 à 80 graden is en de koelvloeistof in het groene gebied is (Digifiz), begint het oliedruklampje te knipperen en daarna de zoemer te piepen. Met name als je rustig rijdt. Zodra je accelereert en je komt boven de 3000 toeren dan stopt het piepen en knipperen en gaat het weer een stukje goed. Ook bij stationair draaien is er dan geen alarm. We hebben de motor afgezet en de olievuldop opengedraaid (die is gewoon schoon van binnen, wel nat van de olie). Er komt dan rook uit de olievulopening. Als we hem dan weer proberen te starten, lukt dit wel, maar je hoort dat het veel moeilijker gaat. Hij slaat maar net aan. De accu is nieuw. Laten we de motor afkoelen en starten we hem daarna, dan loopt hij prima.
We hebben al wat rondgekeken op diverse forums maar we twijfelen wat nu de juiste aanpak is. We denken dat er misschien lagers kapot zijn, maar hier is in de motor niets van te horen. En welke lagers zouden dan vervangen moeten worden, de krukaslagers of de drijfstanglagers of beide ? Als je dit gaat vervangen, neem ik aan dat je ook de oliekeerringen moet vervangen. Weet iemand wat dit gaat kosten, want ik kan op h-base.nl hier niets over vinden.
Misschien is het wel goedkoper om er een ander blok in te zetten. Het mag niet teveel gaan kosten, want mijn zoon studeert nog en we proberen het zo low-budget mogelijk te houden.
Ik hoop dat jullie wat antwoorden hebben.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb zoiets met een gti 16v. Op temperatuur bij 2000 tpm, even gas geven en het alarm was weg en geregeld keerde dat bij ongeveer 2000 tpm terug.
Heb verder nog geen stappen ondernomen ik heb het idee dat er niet zoveel aan de hand is.
Alleen bij mij zit er ook 10w40 in en ik denk dat dat verkeerd is voor zo een powerblok.
In mijn motor (1000cc 140pk 2 cilinder) zit 15w50. Als ik weer met de gti ga rijden doe ik er ook 15w50 in volle synteet.
Ik hoop voor je dat er nog wat zinnige tips komem voor jullie ik ben maar een hobby sleutelaar.
succes en groeten Niels
Wat je eerst eens moet doen is de oliedruk (laten ) meten of deze ook werkelijk te laag is.
Vaak zit deze storing in de printplaat van het dashboard,maar eerst moet je wel zeker zijn van een goede oliedruk.
Hans
[quote=Hans4037]Wat je eerst eens moet doen is de oliedruk (laten ) meten of deze ook werkelijk te laag is.
Vaak zit deze storing in de printplaat van het dashboard,maar eerst moet je wel zeker zijn van een goede oliedruk.
Hans[/quote]
Kan dit terwijl je rijdt ? Want het begint pas als we een paar kilometer hebben gereden.
18 jaar
Dat is wel mogelijk,maar als je de motor eerst warm rijd kun je toch ook daarna oliedruk meten
Hans
[quote=Hans4037]Dat is wel mogelijk,maar als je de motor eerst warm rijd kun je toch ook daarna oliedruk meten
Hans[/quote]
Heb je een idee wat dat kost ? Kan ik daarvoor gewoon naar een willekeurige garage ?
18 jaar
Ga er voor naar een dealer of een universele garage kosten weet ik niet maar valt wel mee vermoed ik.
Hans
[quote=sauspasta]Ik heb zoiets met een gti 16v. Op temperatuur bij 2000 tpm, even gas geven en het alarm was weg en geregeld keerde dat bij ongeveer 2000 tpm terug.
Heb verder nog geen stappen ondernomen ik heb het idee dat er niet zoveel aan de hand is.
Alleen bij mij zit er ook 10w40 in en ik denk dat dat verkeerd is voor zo een powerblok.
In mijn motor (1000cc 140pk 2 cilinder) zit 15w50. Als ik weer met de gti ga rijden doe ik er ook 15w50 in volle synteet.
Ik hoop voor je dat er nog wat zinnige tips komem voor jullie ik ben maar een hobby sleutelaar.
succes en groeten Niels[/quote]
10W40 is prima voor deze motoren. (norm vw 500.00 en 505.00)
Toen vw deze blokken maakte was er nog geen 15w50 op de markt, en vw heeft dit ook nooit voorgeschreven.
Alles aan olie wat je duurder aanschaft dan 10W40 halfsyntheet van gerenomeerd merk is zondegeld.
Oliedruk eerst maar eens meten, desnoods een manometer met lange slang naar binnen in de auto halen zodat je het tijdens rijden kunt meten.
Het probleem zou namelijk heel geschikt in de mauzenkino (digifis) kunnen zitten. Als het laatste waar is wens ik je succes, dingen zijn bijna niet meer voor normale prijzen te krijgen.
We hebben kortgeleden de oliedruk laten meten bij een garage en die is bij koude en warme motor goed. Zowel onderin het blok als bovenin.
Nou snappen we het helemaal niet meer.
We willen nu de bekabeling en het dashboard gaan controleren. Weet iemand hoe de druksensoren werken. Zijn het massacontacten of -verbrekers ? Of werken ze op een andere manier ? Kun je voor het testen de kabels één voor één loshalen of gaat het alarm dan juist af ? Zijn er nog andere manieren om te testen ?
Alle tips zijn welkom.
Het moeilijker starten als ie warm is, komt volgens de monteur doordat de carterontluchting niet helemaal goed is. Volgens hem is dat niet zo'n groot probleem.
18 jaar
zit er by de motorkap sluiting geen schakelaartje. als dit kapot is gaat je olielampje ook knipperen.kyk maar eens goed en vervang deze.
[quote=mart-vervoort]zit er by de motorkap sluiting geen schakelaartje. als dit kapot is gaat je olielampje ook knipperen.kyk maar eens goed en vervang deze.[/quote]
Euh...? Een schakelaar bij de motorkapsluiting ??? Het enige wat daar loopt is de kabel om de motorkapsluiting te ontgrendelen. Voor zover ik weet zit daar niets wat met de oliedruk te maken kan hebben. Of bedoel je bij de hendel binnenin. Kun je s.v.p. iets preciezer zijn ?
18 jaar
zit geen motorkapschakelaar in golf 2.
dashboard of de bedrading er heen is dus stuk.
Hallo ,,
De zoemer en controlelamp wordt aangestuurd door een relais welke zijn informatie ontvangt van de
2 oliedruk sensoren 1 op het oliefilterhuis bovenzijde en 1 aan de zijkant van de cylinderkop
het systeem wordt ook wel dynamische oliedruk controle genoemd.
nu zijn er in het verleden nogal problemen geweest met dit syteem ( zowel VW als Audi )
oplossingen waren
vervangen van de sensoren voor zogenaamde B varianten ( iets ander inschakelwaardes )
het vervangen van het regelapparaat ( is een relais stekker op de zekeringkast )
Als ik jouw verhaal hoor dan denk ik dat het vervangen van het relais het probleem zal oplossen
groeten
van een
V.A.G. Technisch Specialist
V.A.G. Reparatie Technicus
V.A.G. Onderhouds Technicus
Innovam 1e Monteur personen automobielen ( oud systeem incl APK keurmeesterschap )
Innovam 2e monteur personen automobielen
P.S.
Mijn favo GTI : Golf I met 1,8 K-Jetronic DX blok
[quote=poppel]Hallo ,,
De zoemer en controlelamp wordt aangestuurd door een relais welke zijn informatie ontvangt van de
2 oliedruk sensoren 1 op het oliefilterhuis bovenzijde en 1 aan de zijkant van de cylinderkop
het systeem wordt ook wel dynamische oliedruk controle genoemd.
nu zijn er in het verleden nogal problemen geweest met dit syteem ( zowel VW als Audi )
oplossingen waren
vervangen van de sensoren voor zogenaamde B varianten ( iets ander inschakelwaardes )
het vervangen van het regelapparaat ( is een relais stekker op de zekeringkast )
Als ik jouw verhaal hoor dan denk ik dat het vervangen van het relais het probleem zal oplossen
groeten
van een
V.A.G. Technisch Specialist
V.A.G. Reparatie Technicus
V.A.G. Onderhouds Technicus
Innovam 1e Monteur personen automobielen ( oud systeem incl APK keurmeesterschap )
Innovam 2e monteur personen automobielen
P.S.
Mijn favo GTI : Golf I met 1,8 K-Jetronic DX blok[/quote]
Leuk, een audi heeft idd het bekende relais. Een golf 2 (en ook jouw Golf 1 met DX blokje) heeft het regelapparaat voor oliecontrole op de printplaat van het instrumentenpaneel zitten.....
Heb ze al vaker gerepareerd.... Alle elektrolitische condensators van de printplaat vervangen en je probleem is opgelost.
Alleen nou komt het , een digifis (mausenkino) heeft een printplaat met SMD componenten techniek. Deze kun je niet repareren zonder juiste apparatuur. Met een normale soldeerbout sloop je meer dan je repareert.
[quote=audia4][quote=poppel]Hallo ,,
De zoemer en controlelamp wordt aangestuurd door een relais welke zijn informatie ontvangt van de
2 oliedruk sensoren 1 op het oliefilterhuis bovenzijde en 1 aan de zijkant van de cylinderkop
het systeem wordt ook wel dynamische oliedruk controle genoemd.
nu zijn er in het verleden nogal problemen geweest met dit syteem ( zowel VW als Audi )
oplossingen waren
vervangen van de sensoren voor zogenaamde B varianten ( iets ander inschakelwaardes )
het vervangen van het regelapparaat ( is een relais stekker op de zekeringkast )
Als ik jouw verhaal hoor dan denk ik dat het vervangen van het relais het probleem zal oplossen
groeten
van een
V.A.G. Technisch Specialist
V.A.G. Reparatie Technicus
V.A.G. Onderhouds Technicus
Innovam 1e Monteur personen automobielen ( oud systeem incl APK keurmeesterschap )
Innovam 2e monteur personen automobielen
P.S.
Mijn favo GTI : Golf I met 1,8 K-Jetronic DX blok[/quote]
Leuk, een audi heeft idd het bekende relais. Een golf 2 (en ook jouw Golf 1 met DX blokje) heeft het regelapparaat voor oliecontrole op de printplaat van het instrumentenpaneel zitten.....
Heb ze al vaker gerepareerd.... Alle elektrolitische condensators van de printplaat vervangen en je probleem is opgelost.
Alleen nou komt het , een digifis (mausenkino) heeft een printplaat met SMD componenten techniek. Deze kun je niet repareren zonder juiste apparatuur. Met een normale soldeerbout sloop je meer dan je repareert.[/quote]
Het wordt nog veel leuker ,,, de golf I en II heeft helemaal geen printplaat maar een print folie en die smelt onder je handen weg als je daar aan gaat solderen .
dus euhh weet je wel zeker dat je golf I en II bedoelt iplv III en nieuwer .
ACHTER die printplaatfolie zit IN het huis van de snelheidsmeter een klein PRINTplaatje met wat elco's en de zoemer. Da's gewone vertrouwde elektronica!!
Groeten,
Paul
SMD bakken/vervangen doe ik ook hoor, aangepaste soldeerbout en vergrootglas doen wonderen :)
[quote=poppel][quote=audia4][quote=poppel]Hallo ,,
De zoemer en controlelamp wordt aangestuurd door een relais welke zijn informatie ontvangt van de
2 oliedruk sensoren 1 op het oliefilterhuis bovenzijde en 1 aan de zijkant van de cylinderkop
het systeem wordt ook wel dynamische oliedruk controle genoemd.
nu zijn er in het verleden nogal problemen geweest met dit syteem ( zowel VW als Audi )
oplossingen waren
vervangen van de sensoren voor zogenaamde B varianten ( iets ander inschakelwaardes )
het vervangen van het regelapparaat ( is een relais stekker op de zekeringkast )
Als ik jouw verhaal hoor dan denk ik dat het vervangen van het relais het probleem zal oplossen
groeten
van een
V.A.G. Technisch Specialist
V.A.G. Reparatie Technicus
V.A.G. Onderhouds Technicus
Innovam 1e Monteur personen automobielen ( oud systeem incl APK keurmeesterschap )
Innovam 2e monteur personen automobielen
P.S.
Mijn favo GTI : Golf I met 1,8 K-Jetronic DX blok[/quote]
Leuk, een audi heeft idd het bekende relais. Een golf 2 (en ook jouw Golf 1 met DX blokje) heeft het regelapparaat voor oliecontrole op de printplaat van het instrumentenpaneel zitten.....
Heb ze al vaker gerepareerd.... Alle elektrolitische condensators van de printplaat vervangen en je probleem is opgelost.
Alleen nou komt het , een digifis (mausenkino) heeft een printplaat met SMD componenten techniek. Deze kun je niet repareren zonder juiste apparatuur. Met een normale soldeerbout sloop je meer dan je repareert.[/quote]
Het wordt nog veel leuker ,,, de golf I en II heeft helemaal geen printplaat maar een print folie en die smelt onder je handen weg als je daar aan gaat solderen .
dus euhh weet je wel zeker dat je golf I en II bedoelt iplv III en nieuwer .[/quote]
Ik weet het heel zeker, sloop de folieprint er maar eens uit en je komt nog een printplaatje tegen.... Deze is gecombineerd met oliedrukregelapparaat en het koelvloeistofknipperlampje (motor te heet en of niveau te laag). Idd gewone elektronica die te repareren is. Behalve bij de digifiz, dat is een zeer ingewikkeld kolereding. En de auto waar dit topic over gaat is een digifiz auto. (digifiz is totaal elektronisch dashboard.)
Gewoon zo laten dus, als hij gaat zoemen,even een beetje gas er bij en het is weer weg.
gr Niels
18 jaar
gewoon laten zoemen tot de motor ermee stopt dan stopt het geluid ook!
hahaha
Stefan
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar