Recentelijk had ik een olielekkage welke vermoedelijk afkomstig was van de pakking van het kleppendeksel. Ik ben naar de garage gegaan en daar heeft men inderdaad een kapotte (versleten) pakking geconstateerd en deze vervangen.
Nu lekt de auto nog meer olie als voorheen. Alle olie komt terecht op het uitlaatspruitstuk en verzameld zich daar als ware het uitlaatspruitstuk een opvangbekken. Wanneer ik alle olie daar weg haal hebben zich er na een korte rit van pakweg 3 kilometer weer kleine zwembaden van olie gevormd. Tevens is mij opgevallen dat in de verbindingsslang tussen het kleppendeksel en de behuizing van de luchtfilter witte sludge zit.
Als leek lijkt mij dat het kleppendeksel wellicht niet meer helemaal recht is waardoor de pakking niet goed kan dichten. Een nieuw kleppendeksel en een nieuwe pakking zou dat probleem dan kunnen verhelpen. Is dat zo ?
Ik maak me echter meer zorgen over de sludge in de verbindingsslang. Iemand een idee wat daar de oorzaak van zou kunnen zijn ?
Bij voorbaat bedankt voor alle input.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Terug gaan naar de garage op iedere rep bij een bovag garage zit 3 maanden garantie het is hun probleem dat het niet goed is gerp pakking misschien wel scheef
gr jan
Teruggaan naar de garage is natuurlijk het eerste dat maandagmorgen op het programma staat. Ik heb een goede relatie met de garage dus daar verwacht ik geen problemen. Al zullen ze waarschijnlijk het kleppendeksel zelf vervangen. De sludge in de verbindingsslang zat er volgens mij eerst niet en nu wel Daar maak ik me dus de meeste zorgen over.
14 jaar
Het kan ook zijn dat door de vorst de sludge is bevroren. Het gevolg is dat er druk opbouw van de carterdampen plaats vindt en een uitweg gaat zoeken. Als er een kurk pakking tussen zit (stalen kleppendeksel) moet je eens vragen of ze een rubber pakking monteren. Tapeindjes moeten dan wel vervangen worden.
John,
Waarschijnlijk hebben ze een verkeerde pakking gemonteerd, je hebt namelijk een rubbere pakking en ene soort kurk achtige, je zou ze eigenlijk ook niet kunnen verwisselen, want dan ligt hij n.l. ook niet goed en dat hadden ze kunnen zien, ik gok dat hier het probleem zit aangezien hij best veel olie eruit gooit en niet echt 'zweet'
Die sludge kan komen van veel korte stukken rijden, de motor komt dan niet goed op temperatuur, niet meteen iets om je zorgen over de maken, rij maar eens een flink stuk over de snelweg bij een hoger toerental of vervang de olie + filter.
Gr Stefan
14 jaar
Arjan
Ik zag dat je ook al zoiets in gedachte had, maar een kurke pakking sluit gewoon perfect af, zou deze ook niet gaan verwisselen, gewoon ene monteren die erop hoort, je hebt ze namelijk in 2 soorten.
De pakking vervangen is zo gebeurt en kost je nog geen 10 min, ook de pakking zelf heb je voor een euro of 7
14 jaar
Ik ben blij dat de afzet van sludge niet op voorhand op iets ernstigs wijst. Ik rijd inderdaad hoofdzakelijk korte stukken van een kilometer of 10 dus als dat een verklaring kan zijn ben ik een stuk minder ongerust. Maandag maar eens kijken wat de garage zegt. Mijn 'gebakje' heeft dan wel de respectabele leeftijd van 20 jaren bereikt maar hij is voor de rest tiptop in orde en dat wil ik graag zo houden. Ik zal jullie op de hoogte houden.
14 jaar
Even de pakking vervangen en lekker rijden maar, verder niks om je echt zorgen over te maken.
10 Km zijn inderdaad korte stukjes, de motor komt dan nooit goed op temperatuur.
Heb er zelf ook 2 van '85 zonder iets van roest en gewoon keihard, die mag je best naast een Kadett zetten ;-)
14 jaar
[quote=stefan84]Heb er zelf ook 2 van '85 zonder iets van roest en gewoon keihard[/quote]
Plamuur / polyester zijn harde materialen.....
Dat geschreeuw van ''keihard'' kennen wel wel, vele golfjes staan stijf van plamuur.
Gr. paul
Kom maar eens kijken Paul..
De oudere Goljes zijn zo slecht nog niet, zal je zelf ook wel weten..Je hebt er genoeg tussen staan die ongeveer totaal niks van roest vertonen, terwijl het bij de Golf 3 stukken erger is of neem bv een Opel, die roesten al in de folder ( sorrie Willem ) :)
Gr Stefan
14 jaar
Oude Opels, ja en alle Tigra's A.
Je mag mijn Opels komen bekijken paul... die zijn van 1996 en 1998 niks mis mee..
ja oude kadettjes roesten, klopt, ik weet ook wel de nodige Golfjes 1 en 2, en Oude Passat's welke goed verrot zijn, maar zijn wel roest vaster dan Oude opels inderdaad..
Vlak de Caddy 1 en 2 niet uit De polo 6N haha..
wij zeggen altijd: VW is verdergegaan waar Opel mee gestopt is haha..
Ik ben stiekem opzoek naar een Caddy 1 (belasting vrij Diesel) maar de meeste zijn toch echt KAARS verrot
Probleem opgelost.
Bleek dat er met de pakking van het kleppendeksel niets mis was. In plaats van enkel carterdampen werd ook olie (veel olie) door de verbindingsslang tussen kleppendeksel en luchtfilterbehuizing de luchtfilterbehuizing ingezogen. Dat verklaart ook de afzetting van sludge in de verbindingsslang. De onderzijde van de luchtfilterbehuizing is niet waterdicht waardoor alle olie op het uitlaatspruitstuk terecht kwam.
Na een grondige analyse van het probleem (motorkapoverleg) bleek dat de oliespatplaat die boven de nokkenas zit niet gemonteerd was waardoor de olie vrijelijk aangezogen kon worden. Na de nodige excuses werden de nodige onderdelen vlotjes en uiteraard kostenloos hersteld.
Bedankt voor alle input. Het beestje loopt weer als een klokje.
14 jaar
Een foutje is snel gemaakt, maar wel net hoe ze het opgelost hebben.
Bedankt voor de feedback!
14 jaar
Probleem opgelost.
14 jaar
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar