Volkswagen Golf III: Olielekkage op oliefilterhuis

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: AAM

Hallo allemaal,

Ik heb net een Golf 3 cabrio gekocht met 1.8 55 kw motor. Motorcode AAM en bakcode CHD.
Ik verlies (behoorlijk wat) olie en het ziet er naar uit dat het van de bovenkant van het oliefilterhuis
komt. Kan het zijn dat de olietemperatuursensor olie doorlaat wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is?
Onder de rubberdop die de sensor afdicht is het nl kletsnat van de olie. En de Olie loopt ook langs het blok
naar beneden. Is iemand bekend met dit probleem? Zo ja, wat is dan de oplossing? En weet iemand ook het
kostenplaatje?
Weet niet of het van toepassing is maar er schijnt in september vorig jaar een beurt uitgevoerd te zijn incl.
oliefilterwissel. Daarna is de cabrio op stal gegaan.

Ik hoor graag jullie reacties.

Cabrio1966

Geplaatst door Cabrio1966 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Iedere automaterialen-handel levert ze en ze gaan vaak stuk. Haal dat hoesje naar achter en maak het daar droog.
Bij lopende motor zie je de olie (bij lekkage) zo lopen. Let er wel op dat er een druk-indicatie op staat ..... dat je wel dezelfde krijgt. Groeten.

Cabrio1966 (0), 12 jaar geleden

[quote=Punt]Iedere automaterialen-handel levert ze en ze gaan vaak stuk. Haal dat hoesje naar achter en maak het daar droog.
Bij lopende motor zie je de olie (bij lekkage) zo lopen. Let er wel op dat er een druk-indicatie op staat ..... dat je wel dezelfde krijgt. Groeten.[/quote]
Zo, gisteren de oliedrukschakelaar vervangen. Lek is inderdaad gestopt. En dat voor zo weinig geld. :-)
Bedankt voor de wijze raad.

Helaas heb ik met de dop van de doppenset het contact van de nieuwe oliedrukschakelaar omgebogen waardoor deze nieuwe nu ook weer los staat.
Hij lekt (nog?) niet maar het lijkt me verstandig om deze nieuwe ook maar weer te vervangen. Of zou het zo ook kunnen?

Overigens blijft er wat olie druppelen. Het zit onderaan de pakking tussen versnellingsbak en motor. Waar zou die olie vandaan
kunnen komen? Rest olie lijkt me niet waarschijnlijk....

Alvast bedankt voor de reacties.

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Dat je de aansluiting hebt verbogen is wel slordig maar daarvan komt geen lekkage . Verdere lekkage opsporen door eerst te reinigen (stomen) . Succes.

Cabrio1966 (0), 12 jaar geleden

[quote=Punt]Dat je de aansluiting hebt verbogen is wel slordig maar daarvan komt geen lekkage . Verdere lekkage opsporen door eerst te reinigen (stomen) . Succes.[/quote]
Ja, dat vind ik zelf ook heel slordig... :-(
Voor de netheid koop ik wel weer een nieuwe. Moet ik alleen een dop zien te vinden
die goed past op die oliedrukschakelaar. Aangezien het nu net paste (schuin) moest
ik wat kracht op de momentsleutel/ratel zetten om de dop op de oliedrukschakelaar te houden.
Als iemand een tip heeft hoe het beter kan hou ik me aanbevolen.

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Tip 1 lipje met platte tang recht buigen . Messing kan het hebben.
Tip 2 Pijpsleutel gebruiken .
Tip 3 eerst de dop er op met de aansluiting in het viekant ,je hebt nu nog een paar mm om het bit er in te doen . Zo vast hoeft die sensor niet. Groeten.

Cabrio1966 (0), 12 jaar geleden

[quote=Punt]Tip 1 lipje met platte tang recht buigen . Messing kan het hebben.
Tip 2 Pijpsleutel gebruiken .
Tip 3 eerst de dop er op met de aansluiting in het viekant ,je hebt nu nog een paar mm om het bit er in te doen . Zo vast hoeft die sensor niet. Groeten.[/quote]
Inmiddels lipje rechtgebogen... kleppendekselpakking vervangen maar toch nog een drupje olie op de garagevloer.
Vlgs mij is het toch de pakking van het filterhuis.
Lijkt me verstandig om dan komende winter als ik olie ga verversen om het filterhuis los te halen en een nieuwe pakking te plaatsen.
Zal ik ook meteen weer een nieuwe sensor monteren... die 12,= kost me de kop ook niet en dan is het meteen weer helemaal zoals het zijn moet.
Moet er nog vloeibare pakking tussen eigenlijk? Iemand die dat weet?

Alvast en nogmaals bedankt voor alle tips!

Grt

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.