Hallo.
Het oliepeil in het carter stijgt en het komt door benzine. Auto is bij dealer geweest en deze heeft de hogedrukpomp vervangen, verstuivers vervangen en de brandstofgallerij (onderdeel spruitstuk) af laten persen, hier zit ook geen lek in.
Na het vervangen stijgt nog steeds het oliepeil en door olieanalyse blijkt dat er na 1000 km weer benzine (22%) in de olie zit.
Dealer heeft alles weer getest, met endoscoop gekeken of er een verstuiver lekt, niets te vinden.
Auto start goed, loopt goed en heeft geen enkele storing in het motormanagement systeem.
Nogmaals zijn de (nieuwe) hogedrukpomp en verstuivers getest maar hier blijkt geen lekkage in te zitten.
De auto wordt hoofdzakelijk voor korte ritjes gebruikt en er wordt Shell V-power getankt.
Heeft iemand een idee wat hier de reden van kan zijn? De dealer en importeur komen er ook niet uit.
(auto heeft nu 25.000 km gereden)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De enige "doorgang" waar benzine in de motorolie zou kunnen komen is via de hogedrukpomp (via plunjer langs de nokkenas) en als de verstuivers zouden lekken.De rest van het oliegedeelte is compleet afgesloten van de brandstofvoorziening.
Heb meerdere problemen gehad met deze blokken,maar dit nog nooit.
Er is nog een plek waar benzine bij de olie kan komen en dat is langs de zuiger vanuit de verbrandingsruimte.
Als er bij de koude start nogal enthousiast benzine wordt ingespoten dan kan een deel langs de cylinder wanden naar beneden lopen.
Omdat de auto hoofdzakelijk voor korte ritten wordt gebruikt, zal de olie ook bijna nooit echt warm worden en de benzine zal dan niet verdampen.
Is er al eens een 4-gas meting gedaan bij de koude start?
[quote=oldford]Is er al eens een 4-gas meting gedaan bij de koude start?[/quote]
Ik liep hier ook al aan te denken, door de kleine ritjes e.d. Nee er is geen viergastest gedaan bij koude start, maar regelt de auto dit niet allemaal zelf af? Laat ik het zo zeggen, stel dat hij erg rijk inspuit, wat kun je er dan aan doen?
Ik hoorde ook iemand zeggen dat het verglazen van de cilinderwand en vast gaan zitten van de zuigerveren ook het gevolg kan zijn van de korte stukjes rijden en een oorzaak van meer benzine in de olie?
14 jaar
Stel even voor de discussie dat er te veel wordt ingespoten. Dat kan 2 oorzaken hebben: een defect of een eigenschap van de software.
Een defect kan zijn een koelwater of inlaat lucht temperatuur sensor die een te koude waarde afgeeft.
Een eigenschap van de software kan zijn, dat de choke functie als gevolg van de koelwater temperatuur wat te sterk is.
Beide moet je terug kunnen zien in een 4-gas meting met koude motor. Moet de auto de nacht bij de dealer staan en 's morgens gelijk meten.
Een kapotte sensor kun je uitlezen (bij koude motor) en vervangen.
Als de software niet perfect is, dan moet de fabrikant die veranderen en dan kan de dealer die in de ecu zetten.
Is er gecontroleerd of er een software update voorhanden is? Is de klacht bij de importeur (en de fabriek) gemeld?
Ik denk als je met deze auto nu even flink gaat blazen (al dan niet in Duitsland) dat het oliepeil opeens heel hard zakt, omdat dan de benzine verdampt. Hou daar dus rekening mee, als je een keer een langere rit maakt.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar