Volkswagen Lupo: olieverbruik Lupo 1.0 1999

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0 ALL

Hallo,

iemand een idee waarom een Lupo 1.0 plots veel olie verbruikt?

wat is er gebeurd:
- recent is de thermostaat vervangen en wordt de motor weer goed warm.

verder
- geen rook uit de achterkant.
- trekt bij erg warm weer niet meer zo geweldig (ja, ja, geen grappen over de 1.0 en optrekken) :-)

dupl-u-5743-5dd147cfccebf+Laguna

Geplaatst door dupl-u-5743-5dd147cfccebf+Laguna (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Lupo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

Kijk eens in het koelvloeistofreservoir,dit moet helder water zijn.
Ik heb ze vaker gezien met een lekke koppakking.

dupl-u-5743-5dd147cfccebf+Laguna (0), 15 jaar geleden

@Ricky
Koelvloeistof is helder rood.

Wat ik nu wel gevonden heb is een dichtgeknepen carter ontluchtingsslag. ik neem even aan dat de enige rubbere slang onder aan het luchtfilter de carter ontluchter is.
Iemand die hiermee een verband kan leggen?

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

Dat kan de carterontluchtingsslang zijn,en waarschijnlijk zit er ook white sludge in,maar dat veroorzaakt niet het olieverbruik.
Geen uitwendige lekkage?

dupl-u-5743-5dd147cfccebf+Laguna (0), 15 jaar geleden

ach een enkel drupje op de garagevloer, maar dat doet ie al jaren, en is van de bak, geen probleem mee.

Er zit inderdaad een wite slurry in, ook in de aansluiting van de slang wat lager op het blok.
Schoonmaken? doorblazen?

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Laguna]ach een enkel drupje op de garagevloer, maar dat doet ie al jaren, en is van de bak, geen probleem mee.

Er zit inderdaad een wite slurry in, ook in de aansluiting van de slang wat lager op het blok.
Schoonmaken? doorblazen?[/quote]
Beste is schoonmaken,ook de zwarte pot achterop het blok waar de slang weer aan vast zit.
Lekkage van de bak zal wel de schakelaskeerring zijn,hebben ze allemaal.
Maar die olieverbruik zal dan toch inwendig zijn zo te horen,kijk het nog eens goed aan hoeveel het precies is.

dupl-u-5743-5dd147cfccebf+Laguna (0), 15 jaar geleden

Krijg ik die zwarte pot er makkelijk af?
olieverbruik is echt hoog. (maandag een liter er in gegooit, is al weer weg.)

(als we het er toch over hebben: schakelaskeering makkelijk zelf doen?)

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Laguna]Krijg ik die zwarte pot er makkelijk af?
olieverbruik is echt hoog. (maandag een liter er in gegooit, is al weer weg.)

(als we het er toch over hebben: schakelaskeering makkelijk zelf doen?)[/quote]
Als de olie zo snel weg is,en er is geen uitwendige lekkage,dan zit het in de motor,zuigerveren/klephoedjes/koppakking enz enz.Laat dit eens controleren in de garage.
Die pot kan je goed bij op de brug.
Schakelaskeerring eerst laten controleren of deze echt lek is.

dupl-u-5743-5dd147cfccebf+Laguna (0), 15 jaar geleden

Het is opgelost:

Luchtfilter verstopt en carterontluchting bijna verstopt.
Daardoor trok bij te veel lucht weg uit de carterontluchting, en nam zo de olie mee.
Er liep een oliespoor vanaf de ontluchtingsslang naar de gasklep. De ontluchtingsslang was dubbelgeslagen en vol met smurry. De grote zwarte pot aan de achterzijde zat helemaal vol. Alles goed schoongemaakt (niet leuk) en de slang voorzien van interne bussen zadat hij open blijft. ik haal nog een nieuwe slang. De auto trekt ook weer veel beter.... meer lucht denk ik.

Bedankt voor het meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Lupo of stel zelf een nieuwe vraag.