Hallo,
Onze VW Sharan 1.9 TDI verbruikt de laaste tijd 1 liter 5W30 longlife olie per 1500 a 2000 km. De km-stand is bijna 300.000.
De garage (voormailige vw-dealer) adviseerde om de motor te flushen. Dit heb ik gedaan met 1 flacon Forte motorflush, maar dit heeft geen positief resultaat opgeleverd. Nu adviseert de garage om Top end treatment, Oilfortifier, en Sealconditioner van Forte aan de olie toetevoegen.
1. Heeft er iemand ervaring met deze produkten?
2. Wat vinden jullie van het advies van de garage?
Mvg.
Joop
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Joop
Bij een motor met deze km-stand kun je veel beter overstappen op een andere oliekwaliteit.
5W-40 PD specificatie 505.01 deze olie is geschikt voor dit type motor.
De olie dient dan wel iedere 15.000km ververst te worden.
Het olieverbruik zal dan ook aanzienlijk verminderen.
Gr. paul
Bedankt Paul,
Ik heb 2000km terug net olie ververst!
Zoals je weet is de 5W30 Longlife dure olie, dus dat wil ik liever niet weggooien.
Zou ik met de olie die jij adviseert gewoon kunnen bijvullen en met zo'n 15000km geheel verversen?
Jammer dat niemand ervaring heeft met de boven genoemde Forte produkten.
Mvg.
Joop
14 jaar
[quote=stillegenieter]Zou ik met de olie die jij adviseert gewoon kunnen bijvullen en met zo'n 15000km geheel verversen?[/quote]
Joop
Liever niet mengen met elkaar.
Zodra je toe bent aan verversen, ververs dan met de olie die ik eerder noemde.
Op deze manier doe je het goed.
Gr. paul
De olie heb ik verwisseld in 5W40 PD van Comma. Dit heeft nog geen resultaat opgeleverd.
Door een probleem met de kabelboom van de verstuivers is het kleppendeksel door de garage verwijderd.
De betreffende monteur schrok van de vervuiling en de aanslag die hij aantrof onder het kleppendeksel.
Hij heeft een vertegenwoordiger van Forte laten komen.
De vertegenwoordiger stelt voor de motor nogmaals te flushen met een hoger toerental, 3500rpm.
Ik zal dit advies in het najaar opvolgen en zal dan gelijk de carterpan verwijderen en schoonmaken.
Groet,
Joop
13 jaar
Als er veel vervuiling zit onder het kleppendeksel is er iets anders aan de hand.
Als de garage werkelijk de juiste olie gebruikt heeft mag er bijna geen vervuiling ontstaan, zeker niet als er meestal lagere afstanden gereden worden..
Je kan beter Paul zijn advies blijven volgen, heel dat longlife gedoe is enkel uitgevonden om leasemaatschappijen een plezier te doen,
voor de motor is het niet echt ideaal. Al dat roet moet door de olie zwevend gehouden worden en dan moet je echt al heel goede olie hebben om dat zolang te kunnen. Vooral turbo's zijn gevoelig aan vuile olie.
De motor kan afhankelijk van de rijstijl ook zijn beste tijd gehad hebben en dan helpen al die produkten niet veel, alhoewel die 1.9 TDI motoren niet zelden 500.000 km of meer meegaan.
Wat kan er dan mogelijk aan de hand zijn denk je?
De olie die Paul adviseerd heb ik gebruikt. Wij rijden meestal korte stukjes, dus deze olie is beter geschikt.
Wat kan ik doen om de motor te reinigen?
13 jaar
Als flushen niet meer helpt kunnen misschien de zuigerveren versleten zijn of de klepseals kunnen lekken, dat is moeilijk te beoordelen van achter de computer.
Als dit een pompverstuivermotor is, waarschijnlijk wel, kan roet en verbrandingsgassen in de olie komen als de verstuivers niet meer goed afsluiten in de kop.
Hendrik,
Hoe bedoel je "de verstuivers niet meer goed afsluiten in de kop" ??
Volgens de Forté adviseur wordt de motor weer brandschoon na voldoende flushen. Ik ben een beetje afwachtend met die middeltjes, wellicht onterecht.
Heeft iemand ervaring met flushen van de motor?
13 jaar
Hallo, controleer de diesel op vermenging met motorolie wellicht is daar deels een verklaring te vinden voor het motorolie verbruik. Groet Jan227.
Je bedoelt wellicht de motorolie controleren op vermenging met dieselolie.
Hoe controleer ik dat?
13 jaar
Hallo, ik bedoel de diesel controleren op motorolie sporen. Aftappen en kijken of deze zwart is. Groet Jan227
oke, bedankt Jan
13 jaar
[quote=P. Kelder]Joop
Bij een motor met deze km-stand kun je veel beter overstappen op een andere oliekwaliteit.
5W-40 PD specificatie 505.01 deze olie is geschikt voor dit type motor.
De olie dient dan wel iedere 15.000km ververst te worden.
Het olieverbruik zal dan ook aanzienlijk verminderen.
Gr. paul[/quote]
Ik heb nu 1000 km gereden met deze olie, en er moest weer een halve liter bij.
Het maakt dus niets uit voor het olieverbruik, 5W-30PD longlife of 5W40PD het olieverbruik blijft het zelfde.
Groet,
Joop
13 jaar
Het goedkoopst is de olie niet meer verversen, alleen bijvullen en af en toe oliefilter eens vervangen. Zoek de goedkoopste olie die aan de 50501 norm voldoet.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Sharan of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar