Beste forumleden,
Mijn vriendin rijdt al een aantal jaren met veel plezier in haar Volkswagen Lupo.
Helaas toont hij sinds een tijdje (week of 4) hele vervelende symptomen.
Een week of vier geleden begon de auto een onregelmatig toerental te vertonen wanneer hij stationair liep.
Niet veel later (een paar dagen) wilde hij überhaupt bijna niet meer starten.
Met wat extra gas geven wilde het nog wel lukken maar als hij dan eenmaal liep viel hij snel weer terug in zeer lage toeren (300-500) en viel dan ook uit.
Als de motor eenmaal goed warm was werden de klachten wel minder en leken deze zelfs helemaal te verdwijnen.
Hierna heb ik het gasklephuis grondig schoongemaakt en de auto getest.
Deze liep weer als een zonnetje.
Helaas maar voor korte duur want een week later begon precies hetzelfde probleem opnieuw.
Ik heb dus het gasklephuis opnieuw schoon gemaakt, helaas dit keer zonder resultaat.
De auto start niet, tenzij je zelf gas geeft.
Inmiddels blijft hij ook niet meer fijn lopen als de motor eenmaal warm is.
Dus zelfs met een warme motor daalt en schommelt het toerental en valt de motor uit.
De temperatuurmeter van de auto staat al een hele tijd (maanden) op de laagste stand en er zit ook geen enkele beweging in die wijzer.
Ik doe dus de aanname dat de temperatuursensor defect is, maar of dat verband houdt met de problemen die zich sinds weken voordoen?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen,
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou eerst de temperatuurzender maar eens testen.
die kan je meten; op aansluiting 1&3 van de zender (dus niet de stekker) moet je bij 0 graden koelvloeistoftemperatuur een weerstand hebben van 5000-6500 Ohm.
Bij een temp van 80 graden 275-375 Ohm.
Meet daarna op aansluitingen C&D, moeten dezelfde waardes zijn, want dit is een dubbele zender.
succes.
oh ja...zender zit op het motorblok, onder de verdeler
Bedankt voor je bericht Hans,
Zou je mij iets specifieker kunnen vertellen waar ik de temperatuursensor kan vinden?
En als het het goed begrijp, haal ik dus de stekker eraf, en meer dan de voeler kant.
Zijn aansluitingen 1&3 en C&D ook daadwerkelijk zo genummerd? Of hoe kan ik die aansluitingen als dusdanig herkennen?
7 jaar
De nummers staan op de stekker;
Lokatie van de zender is rode stip op plaatje
Oké,
Ik wil daar als ik tijd heb vanavond, anders morgen ochtend mee aan de slag.
Hoe kan ik het beste meten?
De - op de - van de accu en dan met rood de aansluitingen meten in ohm?
7 jaar
Multimeter instellen op Ohm meting, dan de rode en zwarte pen op de contacten van de zender.
Dus bijvoorbeeld rood op 1 en zwart op 3, rood op C en zwart op D
Nee beide pennetjes van de meter op de te meten contacten van de sensor en inderdaad je multimeter op ohm , zoals hans al melde.
Oké bedankt! Dat is duidelijk.
Ik ga morgen ochtend meteen meten.
Zou dit verband kunnen houden met de motorische problemen?
7 jaar
Ik ben nu aan het meten,
Maar moet ik nog iets speciaals doen met de auto ofzo?
Ik meet namelijk constant 0.
Op alle connectoren.
7 jaar
Je moet meten op de sensor zelf; die heeft 4 aansluitingen: 1&3 en C&D.
Om een weerstand te meten hoef je niets met de auto te doen, gewoon contact uit.
meet tussen 1&3 hoeveel Ohm weerstand hij heeft
meet tussen C&D hoeveel Ohm weerstand hij heeft
Als er verschil zit in beide metingen, of de weerstand ligt ver buiten de opgegeven waardes, is de zender defect.
Dankjewel Hans,
Ik heb zojuist gemeten op de zender.
-stekker eraf
-multimeter op ohm
-1&3 meten
-overige 2 meten
Constant 0.
7 jaar
Een weerstand van 0 Ohm zou volledige sluiting betekenen;
heb je de meter op het juiste bereik ingesteld?
Voor een meting bij 0 graden moet de meter op 20K staan (tot 20000 Ohm)
Voor een meting bij 80 graden moet de meter op 2K staan (tot 2000 Ohm)
Stom.. dat had ik dus niet. Stond gewoon op ohm.
Elektra is niet mijn grootste hobby haha.
Ik ga nogmaals meten!
7 jaar
Ik heb je het complete lijstje gestuurd met de temperaturen en bijbehorende waarden.
Ik ben bezig met de metingen.
Ten eerste een wijziging:
Bij mij heten de connectoren 1, 2, 3 en 4.
Ik heb dus geen C of D.
Ik meet op 20k ohm.
Als ik 1&3 meer krijg ik 0.
Als ik 2&4 meer krijg ik 0.
Als ik 1&2 meet schommelt het tussen 2,0 3,0.
Als ik 3&4 meet krijg ik 4,75.
Ik ga nu de motor warm laten draaien en een nieuwe meting uitvoeren.
7 jaar
Oké nieuw probleem..
Ik wilde de auto starten om warm te laten lopen voor de meting.
Nu vertoond hij nieuwe kuren.
Hij start helemaal niet meer.
Als ik de sleutel omdraai, begint de binnenverlichting te knipperen, ergens onder de motorkap tikt er iets, de centrale vergrendeling begin te reageren en de indicator lampjes in het dashboard knipperen.
7 jaar
Tja....accu leeg.
Deuren te lang open laten staan, radio aan?
Eerst maar de accu opladen of een andere erin...
Oké, als die leeg, gaat dan wel de binnenverlichting enzo aan? Want dat gebeurd namelijk wel.
Het is een heel raar fenomeen haha. Vanalles knippert die CV werkt ineens.
Maar dat zou dus de accu kunnen zijn?
En dat tikken, is dat dan de startmotor?
7 jaar
Ja, dat tikken komt omdat de startmotor wel wil, maar geen stroom genoeg heeft...en de binnenverlichting brand omdat die niet zoveel stroom nodig heeft en gaat dus knipperen als je start.
De startmotor trekt alle stroom weg, zeg maar.
Oké,
Ik ga de accu opladen en dan kijken of de auto weer wil starten. Vervolgens de meting bij warme motor uitvoeren.
Het resultaat hiervan zal ik zo snel mogelijk delen.
Ik ben in ieder geval al heel erg blij met de hulp tot nu toe!
Maar zie jij nu al ergens een verband tussen de symptomen die ik beschreef bij het starten van dit topic, en een eventuele kapotte temperatuur sensor?
7 jaar
De temperatuur sensor bepaald mede de mate van brandstof inspuiting.
Vroeger hadden we een choke die je uit moest trekken om de lucht te knijpen, zodat de motor meer brandstof kreeg zolang hij koud was.
Nu regeld de temperatuur sensor mede de hoeveelheid brandstof, dus dat klopt wel .
Oké, ik zou erg blij zijn als het daarmee opgelost zou zijn haha.
En die ene keer dat de auto het weer goed deed na het schoonmaken van het gasklephuis, was dat gewoon toeval/geluk?
7 jaar
Ik ga zometeen de sensor uit de auto halen en testen in heet water. Dan gi ik niet te wachten op de accu.
Mocht de sensor toch goed blijken te zijn, Jan het dan aan het thermostaat liggen? Die is al eens eerder defect geweest namelijk.
7 jaar
Oké, nieuwe metingen gedaan. Met een losse sensor (niet in de auto) gaat dat een stuk beter.
Een zo duidelijk mogelijke uitleg:
Ik heb eerst in de sensor de aansluitingen eens goed bekeken.
Deze heten A, B, C en D. (Op de stekker 1, 2, 3 en 4).
Ik heb een koude sensor gemeten op de stand "20K" daar kwam het volgende uit:
A&B: 1,47
C&D: 3,23
Daarna een warme +/- 90 graden sensor gemeten op de stand "2000" daar kwam het volgende uit:
A&B: 250
C&D: 470
Welke conclusie kan ik hieruit opmaken?
7 jaar
Een temperatuursensor is een NTC weerstand;
NTC staat voor Negatieve Temperatuur coëfficiënt, wat betekend dat hoe hoger de temperatuur hoe lager de weerstand en andersom.
Dus bij koude motor hoge weerstand en bij warme motor lage weerstand.
Jou temperatuursensor heeft twee identieke weerstanden, waarvan er 1 gebruikt wordt voor het motormanagement en de andere voor de meter in het dashboard.
Het vreemde in dit geval is dat je twee verschillende waardes meet, terwijl die gelijk zouden moeten zijn.
Ik zou eerst eens een nieuwe sensor proberen en aan de thermostaat kan het niet liggen, die regeld alleen de motorkoeling.
Ik heb een nieuwe sensor gekocht,
Deze heb ik ook eerst even gemeten om te kijken welke waardes daar uit kwamen.
Gek genoeg verschillen die bijna niet van de originele sensor.
De accu staat al de hele dag aan de lader dus als die straks weer vol is ga ik eerst maar eens de nieuwe sensor testen.
Al heb ik daar helaas een hard hoofd in gezien de waarden
7 jaar
Ik heb getest.
Het accu probleem is gelukkig verholpen.
Het startprobleem helaas nog niet.
Met zelf gas geven startte hij wel, ik moest een goede 1,5-2 minuten zelf het toerental rond de 1000 houden, daarna blijf hij zelf netjes lopen.
Hij loopt nu al zo'n 5 minuten keurig stationair.
Maar daar heeft hij dus wel hulp bij nodig gehad.
Zijn er nog meer suggesties?
7 jaar
Jammer dat dit niet het beoogde resultaat opleverd...
Deze auto heeft ook een inlaatlucht temperatuursensor en nu zal je wel zeggen "daar gaat ie weer", maar is het proberen waard.
ook even meten.
Hij zit geintegreerd in de MAP sensor.
Deze heeft maar twee pootjes en de waardes zijn als volgt: lucht temperatuur 0 graden=6400-8400 Ohm, bij bij 80 graden=290-330 Ohm. alle waardes daar tussenin heb ik wel in een tabel.
Helpt dit ook niet, dan zou ik de auto toch even laten uitlezen.
Dankjewel Hans!
Heb je voor mij weer zo'n fijne afbeelding om aan te wijzen waar de MASP sensor zit?
7 jaar
Toen de Koelvloeistof zojuist netjes was opgelopen tot 90 graden heb ik de auto een keer uitgezet en meteen weer gestart.
Vlekkeloos!
Het gaat dus echt om de koude motor.
Ik heb zelf zo'n ODB stekker en een app op me telefoon. Ik zou eens kunnen kijken of ik daarmee al foutmeldingen kan uitlezen?
7 jaar
Ja, je kan het proberen met je telefoon.
Top! Ga er mee aan de slag.
Zijn er nog omstandigheden waarin de auto moet verkeren als ik deze sensor ga meten?
7 jaar
Nee hoor, gewoon net zo als de andere sensor...contact uit en het is wel handig dat je ongeveer weet wat de lucht (omgeving) temperatuur is zodat je meteen weet of de meting ongeveer klopt.
Boven de warme motor zal het nu ongeveer een graad of 20 zijn?
Dan moet je ongeveer 2300-2600 OHm meten
Oh ja...meten op contact 1&2
Draden geel/zwart en bruin/wit
Bij mij zijn 1&2 beide bruin/wit
Het is lastig zichtbaar maar de nummertjes zijn van rechts naar links, 1, 2, 3, 4.
7 jaar
Kleuren verschillen (helaas) wel eens.
Je moet meten op 1&2, dat is de temp.sensor, volgens het schema, de andere twee zijn van de MAP sensor
Goedemorgen! Ik heb zojuist gemeten.
De auto staat in een koude garage en vannacht is het best koud geweest. De temperatuur zal hier een graad of 6/7 zijn gok ik.
Ik heb 1&2 gemeten op de 20k stand.
Daar kwam een gemiddelde uit van 5,6.
Klopt dit?
7 jaar
Goeie morgen,
dat zou zo`n 5600 Ohm zijn en dat klopt wel.
Blijft over de bedrading naar de ECM (Engine Control Module) en de stekker op de ECM.
Dat kan je nog bekijken, of die stekker schoon is en geen contacten gecorrodeerd.
Oké dankjewel!
Dan ga ik daar vanmiddag ook nog even naar kijken.
Mijn vriendin is nu met de auto naar het werk.
Bij het startten had de auto wat hulp nodig (ongeveer een minuutje toeren op 1000 houden) en daarna deed hij het prima. Ook toen de motor eenmaal warm was, de auto een paar keer opnieuw gestart en dan ging allemaal prima.
Ik zal straks nog even naar de ECM kijken.
Moet ik dan alle bedrading daar naartoe nakijken?
7 jaar
Je kan beginnen met de stekker op de ECM; is die schoon, geen vuile contacten?
Trek de stekker alleen los met het contact uit, dus sleutel uit het contact.
Daarnaast kan je de bedrading zover mogelijk bekijken.
Een slechte aansluiting op de ECM heeft hetzelfde effect als een slechte sensor, bijvoorbeeld...
Als dat allemaal geen resultaat heeft gehad, zou ik hem toch maar eens laten uitlezen met VW specifieke diagnose apparatuur.
Ik zal het morgen eens even allemaal nalopen en bekijken.
Ik hoor hier en daar ook dat dit de krukassensor zou kunnen zijn.
Hoe denk jij daarover?
7 jaar
Dan zou hij er ook met warme motor last van moeten hebben....
Oké, ik ga morgen weer kijken en volgende week even laten uitlezen
7 jaar
Oke, dan wachten we dat even af.
succes.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Lupo of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar