Volkswagen Fox 2006: Opgelicht bij aankoop, katalysator kapot

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld

Ik ben sinds een aantal dagen in het bezit van een volkswagen fox 1.4 b.j. 2006.

Voordat ik overging tot de aankoop heb ik de vorige eigenaar gevraagd wat er aan mankeerde. Helemaal niets, er was het afgelopen jaar veel vervangen o.a. een nieuwe distributieriem, nieuwe banden, nieuwe remmen etc.

Ik ben daarna langs gegaan om de auto te bekijken en er een testritje mee gemaakt. Alles ok tot dusverre.

Een dag later de auto gekocht en betaald met iDEAL betaald via marktplaats.
En toen kwam het..... net voordat wij de auto instapten om samen het kenteken over te schrijven bij het postkantoor....
"O ja, de katalysator werkt niet goed. Maar dat geeft niet, je kunt er gewoon mee rijden hoor! De emissie wijkt wat af maar dat is marginaal."
Ik ben totaal geen autokenner en het leek mij een keurige, fatsoenlijke vent dus ik geloofde hem.

Gister toch maar naar de vakgarage in de buurt geweest en de auto laten uitlezen. De katalysator geeft een foutcode. De monteur vertelde mij dat het beste is om de katalysator te vervangen, kosten? 800 euro!

Ik voel mij zwaar bedonderd. En wat deze man gedaan heeft door informatie achter te houden tot NA de aankoop is bovendien strafbaar.

Wat te doen? Kan ik de reparatiekosten verhalen op de vorige eigenaar? Ben bereid om hier heel ver in te gaan, gewoon uit principe.

quickfox

Geplaatst door quickfox , lid sinds 4 weken geleden

4 Reacties

oldford PRO, 2 weken geleden

Als de auto bij een bedrijf gekocht is heb je rechten, zoals recht op kostenloze reparatie of ontbinding van het koopcontract. Zie: https://www.consuwijzer.nl/garantie-repa...
Bij aankoop via internet heb je vaak een bedenktijd van 14 dagen, waarbinnen je het product kunt retourneren en je je geld terug krijgt. Dat geldt mogelijk ook bij particuliere aankoop.

Mocht je de auto houden en laten repareren dan is het verstandig om ook even de werking van de motor te controleren. Een katalysator gaat niet zomaar defect. Vaak is er een onderliggende storing die dat veroorzaakt. Heb je zo'n storing dan kan ook de nieuwe katalysator heel snel sneuvelen.

    De auto is bij een particulier gekocht. Ook dan heb je rechten, zeker wanneer er misleiding is het spel is. Maar bij een bedrijf is het behalen van je recht inderdaad makkelijker. Ik zal de werking van de motor laten controleren. Zou inderdaad zonde zijn als de dure katalysator binnen korte tijd weer sneuvelt. - quickfox, 2 weken geleden

oldford PRO, 2 weken geleden

Maak in ieder geval melding van dit bij marktplaats.
Hier staan wat nuttige tips: https://meldnu.nl/meldsoorten/marktplaat...

Wat ik me afvraag is het volgende: Heb je een proefrit gemaakt voor de koop?
Zo ja, ging er toen een storingslamp branden tijdens het rijden?
Of is de storingslamp pas later gaan branden?
Gaat de storingslamp (MIL heet die officieel) - gele lamp met een symbool van een motorblok - wel branden als je het contact aan zet en nog niet de motor start?
Je hebt de auto uit laten lezen. Zijn de foutcodes toen gewist?
Zo nee, dan kun je misschien ook nog uitlezen wanneer de foutcodes voor het laatst gewist zijn (b.v. vlak voor de proefrit) en hoe lang de MIL aan staat (als de MIL niet brandt).

Lid van de ANWB? Neem dan eens contact op met de juridische dienst.
Of heb je een rechtsbijstands verzekering?

    Zal ik doen. Ik heb inderdaad een proefrit gemaakt voor de aankoop. Er brandde geen storingslampje oid, de auto toonde geen mankementen zover ik die kon nagaan. De MIL gaat alleen branden wanneer ik harder dan 80 rijd, maar dan ook niet altijd. Ik heb geen uitdraai meegekregen van de monteur, maar de foutcodes op de uitdraai van de verkoper zijn als volgt; VAG-code: 16804 katalysatorsysteem cilinderrij 1, efficientie te gering De lambdasonde werkt naar behoren volgens de monteur. Ik heb binnenkort een adviesgesprek met een jurist. - quickfox, 2 weken geleden
    Die uitdraai van de verkoper goed bewaren, dat bewijst dat de foutcode er voor de verkoop (en mogelijk proefrit) al inzat. Als de foutcodes NIET gewist zijn door je monteur, dan kun je misschien bewijzen dat de auto voor de proefrit is gemanipuleerd. De auto moet dan met een EOBD/OBD2 scanner uitgelezen worden (die wordt ook bij de APK gebruikt). 1e aanwijzing de zogenaamde readyness tests. Als de test voor de katalysator nog steeds op Niet afgerond (of Fail, fout of iets dergelijks) staat dan zijn de foutcodes voor het laatst gewist toen de katalysator al defect was. Dan is er Pid 21 de afstand die gereden is met de MIL aan sinds de foutcodes voor het laatst gewist zijn (als de auto dat ondersteund). Kun je misschien mee bewijzen dat de MIL niet aan was tijdens de proefrit. Pid 31 geeft de afstand die gereden is sinds de laatste keer dat de foutcodes gewist zijn (eenvoudig terug te rekenen , wanneer dat was) ook hier, hopen dat de auto deze pid ondersteund. Verder als bijkomend nadelig effect van de defecte katalysator: mogelijk kom je er de eerstvolgende APK niet meer mee door en wordt de auto afgekeurd op emissie. - oldford PRO, 2 weken geleden

ofstone, 2 weken geleden

Als je de vragen en antwoorden of er iets aan de auto mankeerde via de mail zijn gegaan, in combinatie met een uitdraai van de fout die van de verkoper zelf komt met een datum van voor het mailverkeer, dan sta je juridisch wel sterk. Hij wist dan immers van het defect en heeft de vraag niet eerlijk beantwoord. De vraag is wel of de verkoper de ernst van het defect en de kosten in heeft gezien, niet iedereen is technisch onderlegd.
Met een particulier gaat het niet makkelijk zijn om geld terug te krijgen.
Je kan met een jurist proberen de helft van de reparatiekosten terug te krijgen, maar veel meer zal er waarschijnlijk niet inzitten.
Als de verdere onderdelen van de auto en vooral de motor, zoals anderen al aangaven in orde zijn, dan is er met de wagen prima te rijden. De katalysator heeft niet meer genoeg capaciteit om onder last alle uitlaatgassen volledig te reinigen. Minder voor het milieu, dat dan wel, maar dat is een auto van 2006, toch al niet in vergelijking met een auto van een recenter jaartal.
Aan het rijden of verbruik zal er in deze situatie geen verschil te merken zijn, met de versleten katalysator, of een nieuwe.
Alleen dat lampje, ja daar zou ik me dan wel aan storen.

    Nou niet gaan overdrijven. De grenzen voor emissie bij een euro-4 (ingegaan 2005) verschillen niet zoveel van euro-5 (ingegaan 2009) of nog hoger, zelfs niet met euro-6d van 2020, althans niet voor ouderwetse lagedruk inspuitsystemen. Het verschil is alleen de hoeveelheid Nox die uitgestoten mag worden. Voor euro-4 is dat 0,08 gr/km en voor euro 6 en hoger 0,06 gr/km. Voor direct ingespoten benzinesystemen is het een andere verhaal, maar dat zijn diegene die fijnstof uitstoten. Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards - oldford PRO, 2 weken geleden

bert klein PRO, 2 weken geleden

Zijn veelvuldige storingen die het obd lampje kunnen laten branden ,meestal wordt de katalysator als boosdoener bestempeld.
Afgezien de aankoop is dit geen nette manier, zou zeker de verkoper hiermede confronteren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Fox of stel zelf een nieuwe vraag.