Ik ben sinds een aantal dagen in het bezit van een volkswagen fox 1.4 b.j. 2006.
Voordat ik overging tot de aankoop heb ik de vorige eigenaar gevraagd wat er aan mankeerde. Helemaal niets, er was het afgelopen jaar veel vervangen o.a. een nieuwe distributieriem, nieuwe banden, nieuwe remmen etc.
Ik ben daarna langs gegaan om de auto te bekijken en er een testritje mee gemaakt. Alles ok tot dusverre.
Een dag later de auto gekocht en betaald met iDEAL betaald via marktplaats.
En toen kwam het..... net voordat wij de auto instapten om samen het kenteken over te schrijven bij het postkantoor....
"O ja, de katalysator werkt niet goed. Maar dat geeft niet, je kunt er gewoon mee rijden hoor! De emissie wijkt wat af maar dat is marginaal."
Ik ben totaal geen autokenner en het leek mij een keurige, fatsoenlijke vent dus ik geloofde hem.
Gister toch maar naar de vakgarage in de buurt geweest en de auto laten uitlezen. De katalysator geeft een foutcode. De monteur vertelde mij dat het beste is om de katalysator te vervangen, kosten? 800 euro!
Ik voel mij zwaar bedonderd. En wat deze man gedaan heeft door informatie achter te houden tot NA de aankoop is bovendien strafbaar.
Wat te doen? Kan ik de reparatiekosten verhalen op de vorige eigenaar? Ben bereid om hier heel ver in te gaan, gewoon uit principe.
Geplaatst door quickfox (0) , lid sinds 3 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Fox? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Fox of stel zelf een nieuwe vraag.
5 Reacties
oldford (0) PRO, 3 jaar geleden
Als de auto bij een bedrijf gekocht is heb je rechten, zoals recht op kostenloze reparatie of ontbinding van het koopcontract. Zie: https://www.consuwijzer.nl/garantie-repa...
Bij aankoop via internet heb je vaak een bedenktijd van 14 dagen, waarbinnen je het product kunt retourneren en je je geld terug krijgt. Dat geldt mogelijk ook bij particuliere aankoop.
Mocht je de auto houden en laten repareren dan is het verstandig om ook even de werking van de motor te controleren. Een katalysator gaat niet zomaar defect. Vaak is er een onderliggende storing die dat veroorzaakt. Heb je zo'n storing dan kan ook de nieuwe katalysator heel snel sneuvelen.
Maar bij een bedrijf is het behalen van je recht inderdaad makkelijker.
Ik zal de werking van de motor laten controleren. Zou inderdaad zonde zijn als de dure katalysator binnen korte tijd weer sneuvelt. - quickfox (0), 3 jaar geleden
oldford (0) PRO, 3 jaar geleden
Maak in ieder geval melding van dit bij marktplaats.
Hier staan wat nuttige tips: https://meldnu.nl/meldsoorten/marktplaat...
Wat ik me afvraag is het volgende: Heb je een proefrit gemaakt voor de koop?
Zo ja, ging er toen een storingslamp branden tijdens het rijden?
Of is de storingslamp pas later gaan branden?
Gaat de storingslamp (MIL heet die officieel) - gele lamp met een symbool van een motorblok - wel branden als je het contact aan zet en nog niet de motor start?
Je hebt de auto uit laten lezen. Zijn de foutcodes toen gewist?
Zo nee, dan kun je misschien ook nog uitlezen wanneer de foutcodes voor het laatst gewist zijn (b.v. vlak voor de proefrit) en hoe lang de MIL aan staat (als de MIL niet brandt).
Lid van de ANWB? Neem dan eens contact op met de juridische dienst.
Of heb je een rechtsbijstands verzekering?
Ik heb inderdaad een proefrit gemaakt voor de aankoop. Er brandde geen storingslampje oid, de auto toonde geen mankementen zover ik die kon nagaan.
De MIL gaat alleen branden wanneer ik harder dan 80 rijd, maar dan ook niet altijd.
Ik heb geen uitdraai meegekregen van de monteur, maar de foutcodes op de uitdraai van de verkoper zijn als volgt;
VAG-code: 16804
katalysatorsysteem cilinderrij 1, efficientie te gering
De lambdasonde werkt naar behoren volgens de monteur.
Ik heb binnenkort een adviesgesprek met een jurist. - quickfox (0), 3 jaar geleden
ofstone (0), 3 jaar geleden
Als je de vragen en antwoorden of er iets aan de auto mankeerde via de mail zijn gegaan, in combinatie met een uitdraai van de fout die van de verkoper zelf komt met een datum van voor het mailverkeer, dan sta je juridisch wel sterk. Hij wist dan immers van het defect en heeft de vraag niet eerlijk beantwoord. De vraag is wel of de verkoper de ernst van het defect en de kosten in heeft gezien, niet iedereen is technisch onderlegd.
Met een particulier gaat het niet makkelijk zijn om geld terug te krijgen.
Je kan met een jurist proberen de helft van de reparatiekosten terug te krijgen, maar veel meer zal er waarschijnlijk niet inzitten.
Als de verdere onderdelen van de auto en vooral de motor, zoals anderen al aangaven in orde zijn, dan is er met de wagen prima te rijden. De katalysator heeft niet meer genoeg capaciteit om onder last alle uitlaatgassen volledig te reinigen. Minder voor het milieu, dat dan wel, maar dat is een auto van 2006, toch al niet in vergelijking met een auto van een recenter jaartal.
Aan het rijden of verbruik zal er in deze situatie geen verschil te merken zijn, met de versleten katalysator, of een nieuwe.
Alleen dat lampje, ja daar zou ik me dan wel aan storen.
bert klein (80) PRO, 3 jaar geleden
Zijn veelvuldige storingen die het obd lampje kunnen laten branden ,meestal wordt de katalysator als boosdoener bestempeld.
Afgezien de aankoop is dit geen nette manier, zou zeker de verkoper hiermede confronteren.
oldford (0) PRO, 3 jaar geleden
quickfox, hoe is dit afgelopen?