Hallo, ik heb volgend probleem met mijn golf. De koelvinnen gaan draaien, dit al terwijl de motortemperatuur slechts 50 graden is. (Loopt wel gewoon op naar 90) Als ik het contact uitzet blijven de koelvinnen draaien, nog zeker 10 minuten. Ik had de ECU uitgelezen met een OBD II bluetooth scanner. Code P0116. Ik was bij mijn garage geweest en hij deelde mij mede dat de koelvinnen met frame in zijn geheel vervangen moesten worden. Deze zijn vervangen, echter na een week doet het zelfde euvel zich nog steeds voor. De temperatuursensor is overigens niet vervangen. Hebben jullie hier ervaring mee en een oplossing voor?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
foutcode: 16500 P0116 (de overeenkomstige 'oude VAG code' is: 00522)
Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.
nl Koelvloeistoftemperatuurmeter (G62) onaannemelijk signaal
du Geber für Kühlmitteltemperatur (G62) unplausibeles Signal
en Engine Coolant Temp. Sensor (G62) Implausible Signal
Extra info bij de foutcodes.
Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.
Mogelijke verschijnselen:
Storingslampje (MIL) brandt
Het starten van een koude motor is moeizaam
Als de motor gestart wordt met een lauwe of warme motor, dan is het stationair toerental meteen 1200 - 2000 rpm
Stationair toerental is onregelmatig
Bij alle motor-temperaturen schommelt het stationair toetental tussen 900 en 1000 rpm
Bij een warme motor valt de temperatuur van het blok opeens terug naat ca.70 graden en komt dan langzaam weer terug naar 90 graden
Slechte accelleratie tijdens het warm laten worden van de motor
Alleen diesel: een extreem lange voorgloeitijd
Mogelijke oorzaken:
Bedrading en/of aansluitingen van/naar de Koelvloeistoftemperatuurmeter (G62)
Koelvloeistoftemperatuurmeter (G62) defect
Mogelijke oplossingen:
Eerste snelle check: vergelijk een paar temperatuursensoren
Check / repareer bedrading en aansluitingen van/naar de Koelvloeistoftemperatuurmeter (G62)
Check (meetwaardeblokken) / vervang Koelvloeistoftemperatuurmeter (G62)
Extra info:
Koelvloeistoftemperatuurmeter (G62)
In de modeljaren 1995-2002 (?) had in Europa bij de VAG-TDI's de (G62) de slechte reputatie vaak kapot te gaan. De af-fabriek (G62) is zwart en de vervangende is groen
Check of de juiste relais voor de Regelmodule van de Koelvin is geïnstalleerd (check onderdeelnummer)
Bron: http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html
Probeer eens je stekker los te nemen van je temperatuursensor als de ventilatoren draaien, als deze wegvalt dan zit het waarschijnlijk in je sensor. Kan ook nog een storing zijn in je relais regelmodule koelvin, dit is een langwerpig vrij groot kastje thv radiateur.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar