auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen 0: Passat 1.8T loopt op 3 cilinders

Hallo,


Sinds een paar dagen heeft 1 cilinder (3de cilinder vanaf distrubitiezijde) van mn passat zomaar ineens het werk neergelegd. Dit heb ik al geprobeerd om m weer aan de praat te krijgen, maar teveregeef:

- ecu uitgelezen, deze gaf geen foutcodes
- een nieuwe injector
- bougiekabels doorgemeten en verwisseld, geen verbetering


Dit is een raar probleem, omdat er helemaal geen foutcode gegeven wordt door de ecu. Kan het ook zo zijn dat de ecu zelf defect is? Hoe is deze dan weer door te meten?


Graag uw hulp.

Geplaatst door

mazi (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Geen foutcode = compressie meten.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

bij deze motoren zijn er 4 bobine's geplaatst, met daarvoor een voorschakelapparaat (z.g. vermogenseindtrap)

Beide durfen de strijd nog wel eens op te geven.

Het is zaak om te controleren of er een ontstekingsvonk is, zo nee, dan controleer je middels een scoop of er signaal van de computer op de vermogenseindtrap komt, zo nee, computer (ecu) stuk, zo ja, controleren met dezelfde scoop of de eindtrap iets afgeeft naar de bobine. zo nee, eindtrap stuk, zo ja, bobine stuk.

(en geen uitsturing van de ecu kan betekenen geen storingscode...)

audia4 0
badge

16 jaar

De compressie is goed.

Ik zal de ecu, vermogenseindtrap en de bobine laten doormeten.

Is dit trouwens zelf te doen? En wat voor scoop heb ik hier precies voor nodig?

mazi 0

16 jaar

Alles behalve de ecu is nu doorgemeten.

De bobine is in orde. De gemeten weerstand van de ontstekingsmodule (ICM) is ook in orde.

Nu blijft dus alleen de ECU over. Weet iemand of er een technicus cq. bedrijf is die een ECU kan doormeten?

alvast bedankt.

mazi 0

16 jaar

Meten op de ingang van de betreffende eindtrap, met een scoop. beetje garagebedrijf heeft die. Het zijn korte pulsen, met een frequentie van 1/2 * het motortoerental.

ofwel stationair 850 rpm, geeft 425 pulsen (onstekingen per cilinder) per minuut / 60 seconden is 7 pulsen per seconde.

Waarom met een scoop?? dan ga je zien of deze pulsen er idd 7 zijn, en of ze dezelfde karakterestiek en timing hebben. Universeel Multimeters meten niet snel genoeg.

Overigens is een draadbreuk tussen ecu en eindtrap ook nog een probleem wat er zou kunnen zijn.

Als het de ecu mocht zijn; deze zijn reparabel; maar onthoud dat er meestal een reden is dat de ecu de geest geeft. Dit kan sluiting in bedrading zijn; maar ik vervang voor zekerheid de eindtrap altijd gelijk met een ecu.

audia4 0
badge

16 jaar

Probleem lijkt eindelijk opgelost.

Ik heb mn auto laten nakijken bij Auto-Elektronica Richie's. Die hadden in eerste instantie geconstateerd dat de ECU defect blijkt te zijn. Nadat ik ze de opdracht had gegeven de ECU te laten repareren, werd ik even later weer teruggebeld met de mededeling dat het toch niet de ECU blijkt te zijn, maar dus toch de eindtrap ofwel de Ontstekingsmodule (ICM). Deze wordt morgen besteld en geplaatst.

Het was natuurlijk makkelijker geweest als de ECU bij het uitlezen meteen aangaf dat de ontstekingsmodule defect was. Het wordt tijd dat ik een scoop aanschaf om voortaan zelf het een en ander na te meten.

Audia4 en PaulKelder bedankt voor de comments.

mazi 0

16 jaar

[quote=mazi]Probleem lijkt eindelijk opgelost.

Ik heb mn auto laten nakijken bij Auto-Elektronica Richie's. Die hadden in eerste instantie geconstateerd dat de ECU defect blijkt te zijn. Nadat ik ze de opdracht had gegeven de ECU te laten repareren, werd ik even later weer teruggebeld met de mededeling dat het toch niet de ECU blijkt te zijn, maar dus toch de eindtrap ofwel de Ontstekingsmodule (ICM). Deze wordt morgen besteld en geplaatst.

Het was natuurlijk makkelijker geweest als de ECU bij het uitlezen meteen aangaf dat de ontstekingsmodule defect was. Het wordt tijd dat ik een scoop aanschaf om voortaan zelf het een en ander na te meten.

Audia4 en PaulKelder bedankt voor de comments.[/quote]
idd makkelijker als hij het zou roepen wat er stuk is; maar met een beetje kennis heb je niet altijd een roepende computer nodig hoor. Het is trouwens technisch best lastig om de ecu hier een foutcode op te laten geven. In sommige gevallen wil hij wel eens misfire fouten geven; gedetecteerd door de pingelsensor.
Maar je hebt ervaren, het is geen garantie.....

audia4 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen 0 of stel zelf een nieuwe vraag.