Volkswagen Passat: Passat 1.9 tdi maakt wel toeren maar gaat heel langzaam vooruit

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 Tdi

Ik heb net sinds een paar dagen een Passat Tdi.

En het rijdt geweldig.

Maar als ik de automaat in de kickdown gooi dan maakt hij wel toeren ongeveer 2500 a 3000 maar gaat heel langzaam vooruit.

En ook lekt hij steeds een beetje olie net achter de carterpan vandaan?

Zijn dit bekende problemen?

Ook schiet de auto uit zijn R maar als je je hand op de pook houdt is het goed.
En als je dan remt in zijn R dan schokt de hele auto.
Als je dan vervolgens stil staat schokt de auto nog.

Auto heeft redelijk veel km gelopen 350dkm.
Maar wel altijd dealer onderhouden!

Staat ook in het onderhouds boekje dat er bij 177dkm een klacht was met de bak.

Gaat om een Passat 1.9 tdi met automaat.

e28-520i

Geplaatst door e28-520i (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

kaleido 1 (1805) PRO, 12 jaar geleden

Olie van de automaatbak wel op peil?
Laat de elektronika eens uitlezen.
Met 350dkm kan de bak maarzo versleten zijn of vervuild schakelblok door niet verversen van de olie bv.
Dealer onderhoud zegt ook niet alles , is geen garantie dat het ook goed gebeurt.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Motor maakt ook te weinig toeren. 2500 - 3000 in de kickdown is magertjes.
Vergeet bij het uitlezen dus ook de motor niet.

e28-520i (0), 12 jaar geleden

Geen idee heb nog nergens kunnen kijken omdat ik hem nog maar net heb.

Het dashboard geeft geen foutcode's aan alleen dat ruitensproeier niveau laag is.

kaleido 1 (1805) PRO, 12 jaar geleden

Foutcodes waar wij op doelen worden opgeslagen in de diverse besturingscomputers zijn dus niet zichtbaar op je dashbord.

e28-520i (0), 12 jaar geleden

Oke en kan ik gewoon met de auto naar een willekeurige garage of moet ik echt naar een Vw specialist?

kaleido 1 (1805) PRO, 12 jaar geleden

In dit geval zou ik voor de vw specialist/dealer gaan

e28-520i (0), 12 jaar geleden

Ik voel me nou heel dom.

Er brandde een lampje op het dashboard met de snelheidmeter en een streepje.
Wat bleek nou bij de testrit heeft iemand de auto begrensd.

Na het hebben opgezocht te hebben in de handleiding de begrenzing eraf gehaald.
En nu rijdt de auto super.
De kickdown werkt nu ook tot over de 4500toeren.
Precies weet ik het niet want ik lette op de weg.

Ik heb het gaspedaal bij 80km ingetrapt en toen ging hij als een speer over de 4500toeren heen.

Alleen de achteruit versnelling blijkt kloten.
Want ik wou achteruit de inrit op maar hij valt steeds uit de versnelling als je gas bij geeft.

Dus toch maar even langs de dealer binnenkort.


Het olielekkage heb ik denk ik ook al gevonden.

Na de grote kap die over de motor loopt eraf te halen een grote olie bende te zien (zie foto)

Maar nu zie ik dat die grote slang die van het kleppendeksel links (als je ervoor staat) loopt zo achter de motor langs naar de rechterkant (als je er nog steeds voor staat) loopt en daar naar beneden verdwijnt.

maar nu zit er rechts een soort verbinding en hier is de pijp los of uitgeschoten.
Kan dit het zijn en waar is dit van?
kan ik dit rustig loshalen en schoonmaken en weer terugplaatsen?

Foto's

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/577...][img]http://img577.imageshack.us/img577/6234/...[/img][/url]

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/824...][img]http://img824.imageshack.us/img824/8232/...[/img][/url]

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Die turboslang waar nu zo op kijkt zit niet diep genoeg in die kunststof pijp . Voor het goede ook die kunstof /rubber ring vevangen. Er komt daar altijd wel vettigheid uit maar dit is te gek. Die olie komt van de carterontluchting of in het ergste geval de turbo . Lekker schoonmakenwant alle rubber onderdelen lossen op.
Groeten.

kaleido 1 (1805) PRO, 12 jaar geleden

Er zitten 3 nokjes op de metalen huls , er is er 1 tezien op de foto , deze voorzichtig iets naar buiten buigen zodat ze beter borgen achter de klip.
Zorg er tevens voor dat er geen rommel in de slang komt vind de motor niet fijn.

e28-520i (0), 12 jaar geleden

Had de slang al losgemaakt en helemaal schoongemaakt ook van binnen.
Lag wel allemaal beetje olie in.

En had het klemmentje even beetje bijgebogen en de slang blijft nu zitten.

Maar de turbo zit aan de andere kant van de motor dus die kan het niet zijn lijkt mij.

Wat wel zou kunnen en waar ik zelf ook aan zat te denken is misschien de oliekoeler van de automaat.
(heb ik wel eens meegemaakt bij een Bmw 330d met een minuscuul gaatje erin).

e28-520i (0), 12 jaar geleden

Net even weer een stukje gereden.

En bij thuis komst de slang gecontroleerd.

Hij ligt er nu dus weer uit.
Morgen maar even kijken hoe en wat.

Waar loopt die dikke buis heen dan??
Misschien zit hij verstopt ofzo?

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Loop de route van die slang maar eens na .Er gaat dan nog een wereld voor je open . Waarom zal zo'n dikke slang er uit willen . ???? Als de turbo eenmaal op dreef is loopt de druk op tot 1,4 bar overdruk . De vettigheid komt van de carterontluchting . Een deel van die olie blijft al achter in de interkoeler . Deze zit onder een van de koplampen te zien door de grill. Als de motor meer rookt dan normaal zou ik deze een leeg (laten )maken. Vraag eens bij de dealer hoe ze die kwaal van die slangbevestiging oplossen!

e28-520i (0), 12 jaar geleden

De motor rookt niet en verbruikt ook geen olie.

Heb de slang nu weer schoongemaakt en weer goed erin gedrukt.
Weer een stukje gereden en hij zat er nog in.

Ga straks even langs de dealer om het probleem voor te leggen.

e28-520i (0), 12 jaar geleden

Vandaag weer een 50 a 75km gereden en de buis blijft nu mooi zitten ook na de kickdown.

Maar de auto blijft lekken.

Maar motorolie blijft op peil.

Mijn vraag waar zit de peilstok van de automaatbak?

e28-520i (0), 12 jaar geleden

Auto is verkocht. kan dicht

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.