Ik heb sinds enkele maanden problemen met de VW Passat 1.9TDI, kmstand 199400 km.
De auto gaat met onwillekeurige frequentie in noodloop.
Bij uitlezen komt telkens naar voren dat de er storing is op de laaddruk sensoren.
Beide sensoren zijn vervangen.
Geen oplossing. rijdend uitlezen geeft geen afwijkende waardes.
Tot op heden diverse onderdelen vervangen/aangepast:
-2tal laaddruk sensoren
-EGR afgesloten en uit software gehaald.
-LMM vervangen
-nieuwe Turbo (garret)
-vacuüm slangen gecontroleerd
-massa punten gecontroleerd
-geoxideerde stekker onderaan de motor schoongemaakt.
Tot op heden geen oplossing. In de meeste gevallen gaat de Passat in noodloop zonder motor-
storing op het dashboard aan te geven, echter sinds gister wel weer melding.
Deze verdwijnt echter uit zichzelf weer van het dashboard.
In geval van noodloop, helpt het door de auto (ook onder het rijden), uit te doen, en direct weer te starten.
Dan is het vermogen terug, en rijd het zoals het hoort.
Vorige week een rit van ca 6 uur naar zuid Duitsland gehad zonder problemen. Terugweg na het tanken
wel direct in noodloop, met melding op dashboard. na aan- en uitschakelen reed de auto weer goed, de storing
bleef wel zichtbaar. Vandaag is de storing vanzelf weer vertrokken van het dashboard.
vanmiddag uitgelezen, weer storing op laaddruk.
Volgende stap is het uitwisselen van het kastje die de turbo aanstuurt, en daarna het vervangen van de kabelboom.
Al met al wordt het een hele dure en vervelende onderneming, waarbij in geen geval het probleem nog gevonden is, of iets
in de richting van een oplossing reikt.
Iemand een idee of bekend met vergelijkbaar probleem?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Echt meestal ligt dit aan of de turbo (schoepen van variabele deel bewegen niet meer zoals het hoort) of het de magneetklep die dat variabele gedeelte aanstuurt of een lekke vacuumslang.
Opzich had je als eerste naar de verstelling van de turbo moeten kijken en dat kastje zoals je het zegt die de turbo aanstuurt (N75 klep) en ik heb er best vertrouwen in opzich dat als je deze klep vervangt dat het probleem dan over is omdat de turbo is vervangen voor een nieuwe zeg je en de vacuumslangen nog goed zijn. Laat het ff weten hoe het is afgelopen.
Klopt, er werd diverse keren aangegeven dat de turbo een zwak punt is. De eerste keer bleek bij een meting dat de oude turbo buiten z`n waardes zat, en is bijgesteld. dit was de oplossing niet. Vandaar dat er is gekozen voor een nieuwe Garret ipv de oude te reviseren.
Bij demontage zag hij er niet best uit, zwaar verroet en de ring was gebarsten.
We dachten bij het nieuw plaatsen ook bijna zeker dat het wel verholpen moest zijn. niet dus..
Ik heb geen idee wat een n75 klep kost.. maar de garage wil kijken naar een gebruikte om uit te wisselen.
10 jaar
Ik zou hem gewoon van de sloop halen, zo heel erg vaak gingen ze niet stuk, de turbo ging vaker stuk zeg maar en zou max 5 of 10 euro betalen op de sloop en dat is het testen zeker wel waard en vervangen binnen paar minuten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar