Volkswagen Polo: Piepende koppeling?

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 59

Hallo,

sinds kort heb ik m'n eerste wagen gekocht, een VW Polo 1.4 TDI Bluemotion DPF (80pk), bouwjaar 2007.
Leuke auto, dat wel. Maar:

Als ik in eerste versnelling vertrek, en soms in tweede, piept m'n koppeling (ik denk toch dat het dat is). Ik ben ermee langs de garage geweest waar ik de auto gekocht heb. De garagist heeft met me meegereden en zei dat ik m'n koppeling teveel liet slippen en dat dit het piepende geluid veroorzaakte en dit schadelijk kan zijn voor de koppelingbak. Nu, ik probeer er écht hard op te letten dat ik m'n koppelingpedaal niet te lang laat meeslepen (zal waarschijnlijk nog een gewoonte zijn van met een benzine auto te rijden). Als ik de koppelingpedaal eigenlijk bijna volledig loslaat, en dan de gas induw, dan is er inderdaad geen gepiep. Ook piept de auto niet als ik hem in eerste versnelling gewoon op de koppeling laat rijden. Dit begint me toch wel beter te lukken maar toch. Als ik snel wil optrekken (bijvoorbeeld aan een rondpunt), ja, dan kan ik de koppeling nu niet echt rustig laten opkomen en vervolgens gas geven, dus dan piept ie weer. Ook hoor ik gepiep als ik de auto op de motor wil laten afremmen (soms maakt ie dan wel iets te hoge toeren, maar echt niet overdreven): dus terugschakelen van 3de naar 2de.

Ik blijf er toch bij dat dit gepiep niet echt normaal is? Het gepiep kan je vergelijken met het geluid dat je maakt als je over een raam wrijft.
Kan dit toch niet de riem zijn dat in de koppeling zit? Of moet er iets gesmeerd worden? Of een veertje of iets dergelijks?

Of ben ik echt een ramp in autorijden... Heb met een diesel leren rijden, en dit nooit voorgehad. Daarna lange tijd met een benzine gereden en ook nooit dit probleem gehad.

Ik hoor het graag,
Waffels.

waffels

Geplaatst door waffels (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

kaleido 1 (1860) PRO, 8 jaar geleden

Slipt de multiriem niet ? , ik denk eerder dat daar het probleem zit , omdat er ook gepiep optreed bij het afremmen op de motor.
Anders komt het geluid uit je druklager , heb je geen garantie ?

waffels (0), 8 jaar geleden

Ik heb een jaar garantie, ja.
Ik zal er nog eens voor bellen naar de garagist.

kaleido 1 (1860) PRO, 8 jaar geleden

Precies , laat hun het gewoon oplossen , het piepen hoort niet.

waffels (0), 8 jaar geleden

Ik mag de auto volgende week binnenbrengen.
De garagist bleef wel echter volhouden dat het mijn techniek is. Hij vroeg ook of dit al was tijdens de testrit. Lijkt erop alsof hij er goedkoop vanaf wil komen?

waffels (0), 8 jaar geleden

Eergisteren de auto binnengebracht.
Garagist heeft hem getest. Koppeling zelf en koppelingsplaat zijn nog perfect in orde. Hoewel hij in het begin beweerde dat ik door mijn rijtechniek de plaat kapot zou rijden. In ieder geval, de garagist heeft ernaar gekeken. Het gepiep zou komen van een klein rollementje dat op de druklager (of zoiets) zit en in werking treedt wanneer de koppelingspedaal ingeduwd wordt. Omdat dit rollementje wat versleten zou zijn, zou dit gepiep wel eens op kunnen treden als de auto veel toeren maakt maar de koppeling nog halvelings ingeduwd is. Hij zei wel dat dit geen verdere slijtage aan de koppeling+plaat veroorzaakt. Dus ik mocht van hem op m'n twee oren slapen en dus geen zorgen maken. Ook is elke auto anders en heeft iedere auto zijn typische mankementjes/geluiden...
Klinkt wel geloofwaardig denk ik?

kaleido 1 (1860) PRO, 8 jaar geleden

Hoe makkelijk is een mens te overtuigen !
Druklager is gewoon versleten , vervangen is de enige oplossing.

waffels (0), 8 jaar geleden

Hmm :-/
Ja, een leek in auto's is zo te overtuigen, neem ik aan? Had nochtans wel iemand mee die wel iets van auto's kent en die vond het ook wel oke die uitleg.

Mss is het niet slecht de auto eens grondig te laten keuren bij een VAB keuring ofzo? Kost wel iets maar ja... Kan'k in het slechtste geval wel met zo'n rapport naar de garagist stappen...

Nuh Darboe (0), 8 jaar geleden

Kaleido heeft gelijk, druk(groep) lager versleten. Zelfde probleem gehad met mijn polo.

waffels (0), 8 jaar geleden

Oke. Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
15 maart laat ik hem door de VAB grondig nakijken. Als dit eruit zou komen, dan stap ik met het keurbewijs naar de garagist en hoor ik achter de garantie.

waffels (0), 8 jaar geleden

De keuring zal voor deze woensdag zijn.
Sinds een week is het gepiep er niet meer?? Zou me straf zijn, moest iets verslijten, dat het dan opeens niet meer piept/schuurt (zou eerder denken nóg harder piepen)? En vervolgens niet meer kan koppelen? Een maat van mij denkt dat m'n Polo nu gewoon 'ingereden' is...
Vreemd...

jan5047 (0) PRO, 8 jaar geleden

Laat het zwart op wit zetten dat je in de garantieperiode hebt gemeld van de storing, mocht het na de garantie terug komen kun je alsnog verhaal halen bij de garage

waffels (0), 8 jaar geleden

Vandaag langs VAB diagnose centrum geweest. Geen problemen gevonden ivm de koppeling. Controleur vermoed dat er veel stof aan te pas is gekomen en door de auto nu regelmatig te gebruiken, rollementjes ed nu ingesmeerd zijn en daardoor het gepiep weg is. Hij raadde wel aan om, als het toch zou terugkomen, onmiddellijk langs de garage te gaan. Voor de rest zouden m'n gloeibougies bij volgend onderhoud vervangen moeten worden. Dus bij deze is dit topic afgerond :-). Bedankt aan iedereen voor de antwoorden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.