Volkswagen Transporter: Pieper in dashboard gaat soms piepen

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: AAB 5 cyl 2,4 D

Betreft VW T4 bouwjaar 1995, motor AAB (5 cyl. 2,4L Diesel, geen turbo).
De auto rijdt prima, zuinig en zonder lekkages of olieverbruik.

Sinds enige tijd gaat soms onder het rijden de pieper uit het dashboard af.
Na motor uit / motor aan blijft het meestal weer enige tijd weg.
Soms blijft het maanden weg, soms een of meer keren per dag.
Het olielampje in het instrumentenpaneel gaat bij de start aan en even daarna uit, zoals het hoort.
Het piepen zou te wijten kunnen zijn aan een afwijkende oliedruk meting.
De draadbomen van de oliesensors zijn bekeken en die zien er onbeschadigd uit.
Het instrumentenpaneel werkt volledig, incl. de toerenteller.

Mijn vragen zijn:
1. herkent iemand dit als een bekend verschijnsel en waar ligt het dan meestal aan?

Ik wil een aantal dingen die ik zie uitsluiten:
Zie link http://www.t4-wiki.de/wiki/Öldruckschalt... voor het volgende:
Bij de 5-cylindermotor staan op de afbeelding de oliedrukschakelaars F22 (blauw, bovenste) en F1 (geel, onderste) afgebeeld.
Bij onze auto zitten ze andersom: de blauwe zit onderaan en de gele zit boven.
Dit is altijd al zo geweest, ook toen de auto niet "piepte".
Beide sensoren zijn vernieuwd, maar zijn niet verwisseld bij montage.
2. Maakt het veel uit dat de sensoren altijd al omgedraaid zitten t.o.v. de afbeelding (dus met de kleur geel boven)?

In onze auto zitten een grijze sensor (0,9 Bar) en een blauwe sensor (0,25 Bar) gemonteerd
Dit is altijd al zo geweest, ook toen de auto niet "piepte".
Beide sensoren zijn vernieuwd, maar zijn niet verwisseld bij montage.
3. zit er een verkeerde kleur sensor in onze auto (m.n. de grijze van 0,9 Bar) en welke moet er dan wèl in?

De lampjes in het instrumentenpaneel gaan conform beschrijving aan en uit.
4. is het voor de hand liggend dat de oorzaak in het instrumentenpaneel zit? Is dit uit te sluiten door iets te meten?

5. er zit nu 10W40 in. Moet er een andere olie in om deze verschijnselen te voorkomen?

Heino4267

Geplaatst door Heino4267 (200) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Jan227 (5) PRO, 11 jaar geleden

Hallo, welke sensoren er in horen te zitten, zal de dealer voor je uit moeten zoeken op chassisnummer. De schakel waardes staan op de sensoren te lezen.

Is de bedrading op de juiste sensoren aangesloten , niet verwisseld tussen beide ?


Monteer een oliedruk metertje (schaal circa 0-5 bar) op het dashboard (verkrijgbaar bij de automaterialen zaak) en kijk wat de oliedruk is op het moment dat de pieper afgaat. Is deze lager dan VW voorschrift, dan zit daar dus een probleem, waardoor de pieper afgaat om motorschade te voorkomen. Is de oliedruk goed, dan is het waarschijnlijk een elektrisch probleem (bedrading/sensoren/instr paneel).

Wanneer gaat de pieper af : Stationair of "op toeren " ?

Groet Jan227

Heino4267 (200), 11 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord.

Als je nog kunt vinden welke sensor waar hoort te zitten, graag.

De sensoren zijn destijds op nummer vernieuwd.

De bedrading ervan is met zekerheid niet verwisseld.

De pieper gaat af "op toeren".

We vonden dit nog: http://www.t4-wiki.de/wiki/Kombiinstrume... (het gaat om versie 1994 met toerenteller), hierin wordt beschreven dat de solderingen op de zwarte stekker slecht kunnen zijn en dat de spanningsregelaar defect zou kunnen zijn ( http://www.t4-wiki.de/wiki/Spannungskons... ).
Daarom hebben we eerst het combiinstrument (het instrumentenpaneel) uitgebouwd en alle solderingen van de stekker op de printplaat vernieuwd. Er waren inderdaad enkele heel slechte bij, die hadden staan vonken. Ook de spanningsregelaar is doorgesoldeerd.
We bouwen nu alles terug en kijken even hoe e.e.a. zich ontwikkelt.

Mocht de storing nog niet weg zijn, dan is dit de volgende stap:

[quote=Jan227]Monteer een oliedruk metertje (schaal circa 0-5 bar) op het dashboard (verkrijgbaar bij de automaterialen zaak) en kijk wat de oliedruk is op het moment dat de pieper afgaat. Is deze lager dan VW voorschrift, dan zit daar dus een probleem, waardoor de pieper afgaat om motorschade te voorkomen. Is de oliedruk goed, dan is het waarschijnlijk een elektrisch probleem (bedrading/sensoren/instr paneel).
Groet Jan227[/quote]

Jan227 (5) PRO, 11 jaar geleden

Hallo, het werkplaatshandboek is ook niet geheel duidelijk in de exploded view, dus 100% uitsluitsel kan ik je niet geven. Je zult eventueel met andere vergelijkbare motoren moeten vergelijken.

Groet Jan227

Heino4267 (200), 11 jaar geleden

We zijn nu bezig met een paar dagen proefrijden, om te kijken of het verschijnsel wel/niet is opgelost.

Tom@ssini (0) PRO, 11 jaar geleden

Als je de aansluiting van de sensor aan massa legt, en de pieper gaat nog steeds af, dan ligt het niet aan de sensor.
Zit er achter het dashbord een flexibele printplaat?
Bij Golf2 gaf deze printplaat vaak problemen met het waarschuwingspiepertje van de oliedruk

Beatpower (0), 11 jaar geleden

In mijn VW T4 2.5D uit 1995 zit een blauwe (FEP 7 - 0,25 bar) en een witte (FEP 5 - 1,8 bar). Wit boven en blauw onder.

Ze lekken olie dus ik ga ze vervangen.


EDIT: ETKA geeft an dat de grijze sensor nodig is ipv de witte.
In principe zit dus de goede sensor ingebouw in uw voertuig.


Ik, weet niet meer waar, maar er zijn meerdere forums waaronder "weetjewel" waarbij eenzefde probleem beschreven wordt.
De toerenmeting van de dynamo werd toen als mogelijke veroorzaker benoemd. Wie weet ligt het probleem daar.
Succes met zoeken. En check idd ook de andere forums op het web.


Groeten,

Rob

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.