close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo: Pierburg 1B3 Carburateur loopt niet stationair

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorcode: HZ, Motorinhoud (cc): 1043, Vermogen (kw): 33

Mijn Polo wil ineens niet meer stationair lopen.
Verhoogd stationair (dus met de automatische choke erop) loopt de motor mooi, maar zodra deze op temperatuur begint te komen, slaat deze af.
Rijden gaat verder goed.
Ik heb de inlaatspruitstukpakking al vervangen, Carburateur vervangen, voetpakking vervangen.
Het probleem blijft bestaan...
Iemand een oplossing?
alvast bedankt!

Geplaatst door

Mars! (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zou hoe stom het klinkt dan ook niet stationair spruitstuk niet verstopt zijn? Of de leiding ernaartoe?

voyager 0

8 jaar

Wat bedoel je met stationair spruitstuk? Het inlaatspruitstuk toevallig? Lijkt me sterk dat die verstopt zit...

Mars! 0

8 jaar

Noem het de stationair-sproeier.

Aan de bovenkant van de carburateur zit(ten) een of twee messing 9 mm zeskant kopjes met een zaagsnede.

Een voor een er uit halen en zie of het kleine middengaatje verstopt zit.

Er kan ook een carb. gemonteerd zijn waar die sproeier in het bovendeksel zit .

Aan de vraagstelling kan ik opmaken dat de carb. kennis niet groot is ,daarom raad ik aan ga naar een kleine garage waar monteurs zijn die nog met carburateurs gewerkt hebben .

Die monteur lost het zo op en vraag of je mee mag kijken.

In de benzineleiding bij de motor zit ook nog een klein benzine-filter,vervang deze als dat niet kortgeleden gebeurd is.

Vr. Groet.

Punt 50
badge

8 jaar

Ik heb weinig verstand van carbs. ja (op de mts net dat stukje gemist, gebroken enkel)... Maar ik heb de sproeiers al doorgeblazen met carburateurreiniger. De vloeistof werd gewoon door de sproeiers gespoten. Dus de sproeiers zitten niet verstopt. Daarbij lijkt het me strek dat bij beide carburateurs de sproeiers verstopt zitten (het kan, maar lijkt me zeer onwaarschijnlijk).
Ik heb ergens op een forum gelezen, dat het ook het brandstofpompje zou kunnen zijn wat niet genoeg druk meer levert.
Maar ik heb geen zin om trial by error toe te gaan passen, daarom mijn vraag hier op het forum.

Mars! 0

8 jaar

Wat is het merk en type van de carburateur?


vr.gr. Theo

Die carburateur zal een pierburg zijn .

Dat onderdeel staat op een flexibele voet die door ouderdom gaat scheuren.

Voel of de voet wel erg makkelijk wil buigen.

Als je TWEE sproeiers vindt ??? Ze lijken wel hetzelfde maar zijn het niet .

De doorlaat verschilt. Die kleine maat is voor de deellast.!!!

Ook al heb je dat deel gemist er is vanalles te vinden op het net.

Zit er ook een electrische afsluiter op aan de carb. voet?? Staat daar wel spanning op met contact aan???

Er is een eeuw aan ontwikkeld en de laatste jaren werd er zelfs electronisch bijgeregeld.

Dat werd voor veel monteurs te veel .

Zoek op RuddiesBerlinn.de naar je carb. en naar het merk . Het is even bladeren maar alles ook hoe het werkt is er bij.

Succes.

Punt 50
badge

8 jaar

Het betreft dus een Pierburg 1B3 carburateur met onderdeelnummer: 030129016A
De carburateur is geplaatst op een HZ motor van een 86'er Polo.

De carburateur heb ik al vervangen en doorgespoten met carburateurreiniger.
De inlaatspruitstuk pakking heb ik vervangen.
De carburateurvoetpakking/flens (ja, die rubberen) heb ik al vervangen.

Probleem blijft bestaan: als de motor warm is wil deze niet meer stationair blijven draaien.
Nu heb ik ook al gelezen dat het euvel de brandstofpomp zou zijn welke niet genoeg druk meer genereert.
Wie heeft er nuttig advies voor me?

Mars! 0

8 jaar

Zoals Punt al schreef, er zit een electromagnetische afsluiter op dit type carburateur. Controleer hiervan de werking (spanning, zekering kapot/massaverbinding). Bij het aanzetten van het contact moet je deze horen klikken.


vr.gr. Theo

Afsluiter werkt. Als ik de stekker lostrek, slaat de motor ook af.

Mars! 0

8 jaar

Je hebt al veel gedaan. Ik denk niet dat dit het is maar voor de zekerheid kan je de druk die de benzinepomp levert nog opmeten. Eventueel na het afslaan kijken of er benzine in de vlotterkamer zit Of een los klein noodtankje maken, op de carburateur aansluiten en dit tankje boven de carburateur ophangen. Sluit je in ieder geval de pomp uit.
Verder toch nogmaals op valse lucht controleren. Ook de vacuumslangen (naar de ontsteking). Ook controleren of het vervroegingsmembraam in de ontsteking niet lekt.
Ontstekingsdelen in goede staat? Hoe zien de bougies eruit?
Zit er ook geen temperatuurgevoelige klep in je luchtfilterhuis? Klep kan ook vacuum bediend zijn. Dus ook leiding weer op lekkage controleren.

vr.gr. Theo


vr.gr. Theo

Theo ;er zit ook nog het nodige VOOR-verwarming bij die carburateur.

Eenvoudig te controleren of het wel werkt . De lucht die de motor aan zuigt moet rond de 35 gr. C zijn.

Dit wordt geregeld door een vacuumklepje aan de onderkant van het filterhuis.en een grote klep in de aanzuigbuis.

Als het luchtfilterdeksel meer dan handwarm wordt is de werking OK . Zo niet kijk of de 2 vacuumslangen goed zijn aangesloten en de flexibele slang vanaf de uitlaat/luchtfilter nog wel aan wezig is.

Het jaargetij van bevroren carburateurs is weer aangebroken.

Dit alles KAN een oorzaak zijn van stationair afslaan.

We horen vast wel meer........ Succes.

Punt 50
badge

8 jaar

Is mij niet 100% bekent bij dit type Polo, maar zitten er nog contactpunten in deze auto? Met een Golfje eens de mist mee in gegaan en die wilde ook niet stationair lopen. Bleek de contactpunten helemaal ingebrand te zijn.

Het is al een type polo met elektronische ontsteking.
Wat betreft de klep om de warmtetoevoer te regelen: dat sluit ik uit, want normaal gesproken lopen die motors ook als je het luchtfilterhuis demonteert. De motor loopt ook al niet bij stilstaande auto, dus bevroren carbu is ook het probleem niet.

Mars! 0

8 jaar

Probleem opgelost!
Via speurwerk op Duitse fora ben ik erachter dat het een zekering zou kunnen zijn. Deze zekering (8 ampere) bevindt zich op positie 9 in de zekeringenkast op het schutbord. Deze zekering stuurt ook de claxon en de achteruitrijverlichting aan. Omdat mijn claxon soms ook kuren vertoonde heb ik de zekering vervangen door een nieuwe: claxon werkt weer en de motor loopt ook weer stationair.
Iedereen bedankt voor het meedenken!

Mars! 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.