close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo: polo 1.6 benzine stationair onregelmatig en hoge toeren

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Onlangs aangeschaft Polo 1.6 uit 1999 (zonder boekjes). Sinds maandag 11 november (na 1e vorst) problemen met stationair draaien van de motor. Hoog toerental en daarna schommelt het automatisch van hoog naar laag. Tijdens het rijden schokt de auto soms. De dag erna leek het probleem weg. Vanmorgen vroeg bij het starten leek de auto geen probleem meer te hebben met het toerental (qua geluid vind ik het iets aan de hoge kant voor een benzine auto, maar oke). En toch daarna weer problemen. Gaat zo ineens naar 3000 toeren en weer terug. Later bij stoplicht naar 2000 heen en weer, erg onregelmatig.
Heeft dit met temperatuur te maken?

Oh, en waar zit de zekeringkast bij deze polo uit 1999? Want de centrale deurvergrendeling doet het niet en de electrische ramen geven problemen. Ik wil dus even de zekeringen checken.

Geplaatst door

merc131 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Sjakie de zekeringkast zit links onder het dashboard . Naast de hefboom om de motorkap te openen zit een luik.

Verder is het belangrijk om het TYPE motor te vermelden .Daar zijn er diverse van. Kan de antwoorder zich de motor inbeelden.

Wat vaak helpen wil is het gasklephuis te reinigen . Verder is het belangrijk om de ecu uit te laten lezen om de waardes van diverse sensoren uit te lezen .
Dus niet de foutcodes die hadden wel een brandend lampje gegeven.
Er zijn VW's die dat lampje niet eens hadden .
Daar wordt de eigenaar alleen maar stressig van . Tegenwoordig is het aanwezig zijn van dat foutlampje een plicht om aanwezig te zijn en werkend.

Groeten.

Punt 50
badge

10 jaar

@Punt. Dank. Ik ga zo even kijken bij de zekeringkast.

Volgens VW is het een AEE motor. Kan dat?

Wat kost het om de ECU te laten uitlezen ?

merc131 0

10 jaar

Bij/onder het reservewiel is een vierkante stikker geplakt waar alle bijzonderheden van de wagen d.m.v. codes op staan.
Ook in het boekje wat bij de auto hoort zit zo'n zelfde stikker.

Dat aee blok is een multipoint met variabele inlaatbuizen maar wel 8 kleppen !

Heeft maar 75 pk maar is super soepel en zuinig .

Pleeg eerst eens onderhoud en maak of laat het doen dan gasklephuis schoon.

Door carterdampen vervuilt het daar flink en moet de ECU die klep zo ver stellen dat deze het spoor kwijt raakt bij stationaire loop.

Kleppen stellen is niet aan de orde (hydraulisch zelf stellend)

Laat ook het CO gehalte van de uitlaatgassen testen ( APK eis) .

Succes.

Punt 50
badge

10 jaar

Volgens de sticker in de kofferbak bij het reservewiel is het een AEE blok dus. Gasklephuis schoongemaakt. Geen verschil.

Wel gezien dat de koelvloeistof voor de motor onder peil was (terwijl de auto op 2 november een wintercheck heeft gehad bij de VWdealer). Koelvloeistof bijgevuld en daarna weer gestart. Lijkt nu goed te lopen. Toeval ? Ook een stuk gereden en geen probleem meer, maar ik ga het morgenochtend vroeg nog een keer testen.

En wat bedoel je precies met eerst eens onderhoud plegen ?

Auto is ook bij de VWdealer geweest om een soort voor-APK te laten doen. Auto moet in januari voor de APK, en we waren benieuwd of er veel kosten aan zaten te komen om de auto APK-goedgekeurd te krijgen. Op voorbanden en achterremmen na was het goed, dus ook de gastest. Ik kan nog wel informeren wat de waardes waren, maar ik weet niet of dat bewaard is omdat het geen officiële APK keuring was.
Toch jammer eigenlijk dat er ook helemaal geen boekjes van de auto aanwezig zijn. Zal daar eens naar op zoek gaan, als we besluiten deze auto te houden.

merc131 0

10 jaar

Onderhoud is het in optimale staat brengen in dit geval de motor omdat dit problemen gaf!

APK is geen onderhoud . Koelwater verlies kan altijd. Hier uit blijkt dat je zelf ook die motorkap niet open doet om het een en ander te bekijken.

Er zit in dat koelvloeistofvat een opnemer om je te waarschuwen . Hoe hoog komt de termometer ??? als deze maar tot 70 komt is de termostaat aan vervanging toe.

Let verder op koelvloeistof lekkage. Veel wateraansluitingen zijn van kunststof en als je rose stof ziet is dat een waarschuwing om actie te ondernemen.

Veel plezier met de aankoop.

Punt 50
badge

10 jaar

@Punt: dank voor je reactie, maar niet zo snel conclusies trekken aub. Ik weet dat APK geen onderhoud is, ik vraag me alleen af wat je bedoelt met eerst eens onderhoud plegen, oftewel het in optimale staat brengen zoals je later zegt.
Het lijkt me logisch dat je een auto in optimale staat wil brengen, maar dat heeft voor mij ook te maken met het kostenplaatje. Indien het teveel gaat kosten om deze auto, die net is aangeschaft, in optimale staat te krijgen, dan wil ik de auto niet houden. (Daarom was ook die soort voorkeuring voor de APK met eventueel te verwachten kosten voor goedkeuring APK over 2 maanden).

Er zijn nu onvoorziene problemen gekomen die ik uit moet zoeken, zoals het toerental van de motor welke onregelmatig is. Het lijkt erop dat dit met kou te maken heeft, want dit is pas afgelopen maandag, na een dag vorst, naar voren gekomen.

Ik zal checken of er koelvloeistof weglekt, want dat reservoir heb ik net bijgevuld. Motortemperatuur gaf aan 85-90.

merc131 0

10 jaar

Sjakie; Ook al is de wagen 14 jaar oud ,een keuring vooraf is nooit weggegooid geld .

Nu wachten tot er wat stuk gaat is ook niet handig . Ik zou gaan voor een betrouwbare wagen . De bedrijfstemperatuur is in ieder geval goed.

De aanschafwaarde zal niet hoog zijn geweest maar daar staan meer kosten aan onderhoud tegenover .

Groeten.

Punt 50
badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.