close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen VW POLO: POLO 1.9 D slechte koude start

Bouwjaar: 1998

Mijn laatste hoop..........

Mijn vrouw heeft een 1900 diesel met 160 dkm die bij temperaturen onder de +- 6 graden ontzettend slecht start.
Eventuele problemen zijn/waren:
-Slechte koude start bij temperaturen lager dan 6 graden.
-Brandstofpomp is al opnieuw afgesteld.
-Brandstoffilter en gloeispiralen zijn nieuw.
-het lijkt ieder jaar slechter te worden (steeds langer doorstarten)
-Loopt na lang starten wel gelijk goed op 4 cilinders.
-Verstuivers al op de testbank gehad ( bij test van de gloeispiralen, gloeien deze allemaal een centimeter op)
-2 of meer keer voorgloeien heeft geen effect.

Als de auto word gestart trilt het blok ook hevig.

Ik hoop dat jullie meer weten.

Waar ik nog aan heb zitten denken misschien toch de spie kapot van het distributietandwiel van de brandstofpomp (VW denkt van niet) of slechte compressie (verder geen hoog olieverbruik)daardoor trilt het blok misschien?

Alvast bedankt.

Groeten Robert

Geplaatst door

Robvae (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik heb zo op zich geen oplossing, maar compressie kun je toch meten?

RoelV 0
badge

20 jaar

Temperatuurzender meten !!En gloeit hij inderdaad ? Lucht in het brandstofsysteem? Allemaal zaken die je moet weten alvorens iets te kunnen adviseren.

Siem Bijman 680
badge vip badge

20 jaar

Okee om even op jullie reacties terug te komen.
De auto gloeit altijd +- 7 seconden voor als die koud is. Als er die dag gereden is, gloeit hij korter of helemaal niet voor en start dan ook direct. Het lijkt me dat de temperatuursensor bij de koelvloeistof die het voorgloeisysteem controleerd wel in orde is. Het gloeien heb ik gecontroleerd door de verstuivers er uit te draaien, dan kun je goed zien of de spiralen goed rood worden. Lucht lijkt mij zelf ook niet want anders zou die ook slecht moeten starten als het warmer is dan +- 7 graden.
bedankt alvast voor het meedenken.

Robert

Robvae 0

20 jaar

Zou de tempratuursensor toch gewoon vervangen als ik u was,
Dingen doen heel raar als ze opeens belast worden.
Heb regelmatig gehad dat doormeten met een multimeter alles ok leek en toch bleek dat hij stuk was..
Wat doet uitlezen met een testkast?
Weet zo even niet uit het hoofd hoe je koudestart verrijking werkt maar het zou kunnen dat je tempsensor ook hier invloed op heeft.
Als het een ouder systeem is zou het kunnen dat dit nog extern op de brandstofpomp gebeurd doormiddel van een soort wasthermostaat die met een staalkabel aan je pomp zit.
Deze zit boven je gloeibougie's(je moet hem verwijderen om je gloeibougie's te vervangen)
Als de motor koud is moet de staalkabel strak staan en je het hefboompje dat aan de pomp zit niet tot nauwlijks kunnen bewegen.
Ik hoop dat u wat met deze info kunt,
Groeten Tom

Tom Schottman 0
badge

20 jaar

Waarom eens niet een zwaardere batterij proberen. Heb onlangs hetzelfde probleem gehad. Oude batterij was op het eerste zicht nog in goede conditie. Maar deze motors vragen heel wat vermogen bij een koude start.

benny m 0
badge

20 jaar

Tom: de koude start gebeurd inderdaad middels een kabel die een hefboom aantrekt bij de brandstofpomp. Dit doet ie ook netjes als die koud is, het toerental loopt dan ook ongeveer 80 toeren per min. op. Na 2 minuten slaat de koudestartversneller weer af.
Ik kan het misschien dan toch nog eens proberen om de temperatuursensor te vervangen. Maar dan zou het gloeien problemen moeten geven en dat is wel goed.

Benny: De originele accu zit er nog in maar heeft echt veel power. De startmotor drijft de motor snel en gemakkelijk rond.
Ik heb ook al een tractieaccu (Optima battery) er op gehad. Dit apparaat had 750 cold cranking amps, is veel hoger dan de standaard accu's. Dit gaf geen verandering.

Er is ook al 2 keer een bus dieselreiniger in de tank gedaan, helaas.

Robvae 0

20 jaar

Kijk eens na of het distributietandwiel van de krukas nog op zijn plaats zit, deze kunnen na een tijdje wel van hun nokje afgaan.
Ik had bij een van mijn klanten de zelfde symptonen, bij een seat ibiza D.
Niew distr. tandwiel + nieuwe bout, alles klaar start weer als nieuw.
sterkte ,Raf.

romeoraf 0
badge

20 jaar

Raf: Je bedoelt het tandwiel van de krukas die blijft zitten als je er een nieuwe distributieriem om doet? De centrale bout past sleutel 19 op en is die 12 hoekig?
Das nog een goeie.
Het kan ook nog wel eens voorkomen dat de spie van het tandwiel van de brandstofpomp kapot gaat. Maar dat was volgens VW nog nooit voorgekomen en is onlangs gecontroleerd. De auto startte van de week en sloeg aan met een tegencompressie (terugslag) Vreemd genoeg start ie nu met het koude weer iets beter dan anders.

Robert

Robvae 0

20 jaar

Robert, je hebt dit op de professionele kant geplaatst.We vinden het onderwerp interessant,dus we laten hetmaar even op deze kant staan, maar dit hoort natuurlijk op de particuliere kant van de site.

Je zegt bv dat hij 7 sekonden gloeit.Gloeit hij echt of brandt alleen het lampje?Ik zou toch ook de timing (laten) controleren, want als die niet zuiver staat kun je uiteindelijk onherstelbare schade oplopen.Dus zoek het niet in tandwielen van de brandstofpomp, want die gaan inderdaad niet veel stuk.Die van de krukas daarentegen wel(althans de spiebaan).Zie de opmerking van RAf.Succes en laat ook even weten of en hoe je het straks opgelost hebt.

Siem Bijman 680
badge vip badge

20 jaar

Hallo Siem: Het lampje hecht ik ook niet te veel waarde aan. Ik heb niet alleen de gloeispiralen doorgemeten en bekeken ze daadwerkelijk roodgloeiend worden (in het blok zelf dmv vertuivers er uit te draaien), maar ook bij het voorgloeisysteem de spanning opgemeten (iets meer dan 12 volt)Na 7 seconden valt het voorgloeisysteem ook weer netjes uit (als de motor goed koud is)
Wat bedoel je met onherstelbare schade?

Robvae 0

20 jaar

Onherstelbare schade bedoel ik dat als de spie inderdaad verdraaid is, - en dus de timing niet juist meer is- er extra kracht op dit krukastandwiel komt en de spie en spiebaan overelkaar heen glijden en de kleppen de zuigers raken.Uiteraard te herstellen, maar kost een hoop geld.Dus sluit dit in ieder geval uit door de timing echt te checken en bij een afwijking dit los te halen en te controleren.Je verteld nl. dat de brandstofpomp is afgesteld.Bedoel je daarmee de timing of de pomp-afstelling?

Siem Bijman 680
badge vip badge

20 jaar

Ik dacht dat je het over de timing had wanneer het gloeimechanisme aan/uit ging.
inderdaad als de spiebaan wel beschadigd is kunnen straks de kleppen tegen de zuigers aankomen, dan ben ik echt ver van huis. Bij dealer is de pomp afgesteld en de riem gecontroleerd.

Robvae 0

20 jaar

Met alleen de riem te controleren kun je niet zien of de spie op de as nog goed is , de riem + het tandwiel moeten hiervoor gedemonteerd worden.

romeoraf 0
badge

20 jaar

100% procent zeker dat dit probleem aan je vliegwiel ligt. dat raakt af en toe in onbalans n geeft dit probleem vooral bij de koude start. heb dit zelf ook gehad met een polo 1.9 d van 98. is een kwaal die vaker voorkomt bij deze polo's vw weet dit ook. ik dacht bij deze polo eerstaan de startmotor maar een paar andere startmoters gaf geen oplossing, totdat de koppeling vernieuwd moest worden. toen hebben we ook meteen het vliegwiel vervangen, probleem opgelost. met een nieuw vliegwiel komt dit probleem niet weer.

vanzanten 0
badge

20 jaar

Arie: Waar jij het over hebt is het massa vliegwiel. Deze is 5 maand geleden vervangen compleet met nieuwe drukgroep en koppelingsplaat (als je het toch los hebt) Men dacht toen ook steeds aan een kapotte startmotor (was dat het maar) complete vliegwiel met toebehoren kostte mij inkoop 600 euro. Het is inderdaad een zwak punt van die auto's want mijn broer heeft nu hetzelfde. Jammer dat de kwaliteit ons zo laat staan. Het Polootje heeft net als mijn andere vw's veel onkosten gehad, en onderdelen zijn echt schrikbarend duur. De volgende auto wordt denk ik geen VW meer. Ik heb er nu al 7 gehad en er waren 2 goeie bij. De auto's komen bij mij goed aan bod qua onderhoud, maar helaas zijn het dingen die kapot gaan die geen onderhoud nodig hebben (bijvoorbeeld luchtmassameter FL996,-)

Ralf: stel dat het tandwiel verschoten was, dan kon men de riem (timing) ook niet met het speciale VW gereedschap goed afstellen.

Robvae 0

20 jaar

toch wel het speciale gereedschap wordt in pomp en in nokkenas geplaatst , voor de krukas kijken sommige monteurs visueel op het vliegwiel.
Als ik van jou was zou ik dit toch even controleren.
Suc6

romeoraf 0
badge

20 jaar

Ik had onlangs een seat 1.9 TDi, die slecht aanpakte (ook warm overigens) alles gecontroleerd, uiteindelijk maar gewoon een nieuwe en zwaardere accu gemonteerd en probleem opgelost, het zeflde verhaal wat benny m. had.
minimale starttoerental is toch verrekte belangrijk bij sommige type motoren. probeer het gewoon eens, het is overigens de minste moeite.

jos joersen 0
badge

20 jaar

Beste Jos, lees het bericht wat ik onlangs heb geplaatst nog maar eens. (Benny: De originele accu zit er nog in maar heeft echt veel power. De startmotor drijft de motor snel en gemakkelijk rond.
Ik heb ook al een tractieaccu (Optima battery) er op gehad. Dit apparaat had 750 cold cranking amps, is veel hoger dan de standaard accu's. Dit gaf geen verandering)

Toevallig stuitte ik na 4 bezoeken aan de VW garage's in Sappemeer (bij Groningen) De monteur had daar vorige maand hetzelfde gehad met een dezelfde POLO en identieke problemen. Brandstofpomp laten nakijken bij een revisiebedrijf, heeft niets aan de pomp geconstateerd. VW sappemeer heeft toch maar een nieuwe pomp geinstalleerd omdat alles al vervangen en bekeken was en het probleem was WEG. Het schijnt hier te gaan om een franse pomp. De Boschpompen geven over het algemeen geen tot weinig mankementen. Is dat franse spul het Seat gedeelte van VW?
Er is bij Seat toch ook ergens op bezuinigd!!!
Andere ruilpomp kost me 600 euro. Moet ik zelf nog wel 3 a 4 uur sleutelen.
Tuurlijk blijft het dan nog een gok of het wel degelijk goed komt.

Iedereen alvast heel erg bedankt voor het meedenken.

Robert


Robvae 0

20 jaar

En is het opgelost Robert?

Siem Bijman 680
badge vip badge

20 jaar

Siem, Het is op dit moment vrij redelijk, en voor de gok om er even 600 euro (ex montage) tegenaan te gooien vind ik nogal wat.
We rijden er nog even in door.
Bedankt voor de suggesties.

Robert

Robvae 0

20 jaar

nog even voor de goede orde, na het aanslaan van de motor gloeit het systeem nog enkele minuten door, meten met een amperemeter is wenselijk. Ik heb zelf een keer gehad een slechte startmotor (ooit in verleden verkeerde geplaatst zie ook opm te laag starttoerental) let op spanningsverlies over accukabels cq -polen, slechte massa? klepspeling ok? juiste olieviscositeit?

marcel7031 0
badge

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.