Volkswagen Polo: Versnellingsbak probleem

Bouwjaar: 1998

Hoi,

Ik ben in het bezit van een Volkswagen Polo van oktober 1998. Motorinhoud is 1.6liter. Inmiddels heeft hij 95.000 km gelopen. Nu hoorde/merkte ik van de een op de ander dag iets aan de versnellingsbak. Daarop ben ik direct naar de garage gereden (dealer). Deze heeft het probleem onderzocht en komt tot de conclusie dat de versnellingsbak kapot is. Volgens hem gaat dit ongeveer € 2000,- (materiaal & uurloon) kosten. Is dit een normaal bedrag voor dit soort aangelegenheden? Zo niet, waar moet ik dan aan denken (wat is een mogelijke andere oplossing).

Mvg,

B. Versteegen

bartversteegen

Geplaatst door bartversteegen (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

audia4 (0) PRO, 20 jaar geleden

Ik denk dat ze er voor dat geld een ruilbak insleutelen, kale ruilbak met inlevering van oude kost n.l. ca 1500€ (hangt wat af van het exacte type) Andere oplossing is proberen een gebruikte bak van een schadewagen op de sloop te krijgen.

wes11963 (0), 20 jaar geleden

nou uuh ik zou een vr6 blok voor da geld erin hangen of een bak van de sloop halen en zelf doen:D

audia4 (0) PRO, 20 jaar geleden

Wesley, als je zo handig bent zelf een bak te wisselen of een vr6 in te bouwen blijf je ook wel uit de buurt van de dealer om hem te vragen wat er met jouw auto aan de hand is. Dealer is dan hoogstends een leverancier van onderdelen.

Ik kan me dus goed de keuze van Bart voorstellen en deze reparatie door de dealer te laten doen. Weet je zeker waar je aan toe bent, je krijgt een revisiebak die door VW als nieuw gegarandeerd is. Bij inbouw door de dealer nog een jaar garantie op de bak en montage ook. Dacht dat er anders geen garantie op de bak zit.

Dit kun je met een sloopbak waar ze voor dit type toch ook al gauw 250€ zonder inbouw voor vragen wel lekker vergeten, z.g. garantie tot de hoek dus.

Ik zelf heb nog een andere oplossing, bak opereren en genezen, vergt wat handigheid en geduld maar loont wel, is verreweg het goedkoopste voor de particulier die geen uren schrijft.

A.J.M. Geurtsen (0), 20 jaar geleden

Ik heb een Polo 2001 1.4 60 pk met 45800 km op de teller.
Sinds een anderhalve maand produceert de versnellingsbak een zingend geluid zoiets van: sjof sjof....

Volgens dealer is de bak kaduuk en dient vervangen te worden.
Echter geen nood, u heeft nog coulance (70% over € 1900).
Vanwege het arbeidsloon moet het klusje echter nog wel € 1200 gaan kosten.

Ik krijg hier helemaal een warm VW gevoel van. Heeft iemand enige suggesties omtrent de reparatie van dit probleem.

Hoe is zo'n versnellings bak te opereren/genezen ?

Michael7702 (0) PRO, 20 jaar geleden

250 euro voor de bak + 250 voor inbouw maakt 500 euro,dit lijkt mij toch wel een redelijk alternatief tegenover de dealerprijs van de belachelijke 2000 euro,in ouderwetse guldens is het verschil welmooi fl.3300.
wat de garantie betreft zal de dealerbak het best wel een jaar uithouden,want de oude bak had ook ''AL''95000 km gedraaid.
kortom 1 alternatief is een sloopbak
alternatief 2 is naar een vrije garage er een ruilbak inzetten.

Michael7702 (0) PRO, 20 jaar geleden

bij de dealers repareren ze volgens mij alleen bakken als ze nog in de fabrieksgarantie vallen,het arbeidsloon wat ze rekenen is gewoon te hoog,voor een zelfstandig ondernemer is het nog wel te doen(deze rekent meestal niet alle uren door en heeft een lager tarief)ook wij kopen een ruilbak bij een gespecialiseerd bedrijf met garantie.

Michael7702 (0) PRO, 20 jaar geleden

van het een komt het ander,er zijn mischien bakken waar 1 bepaald lager kapot gaat maar ik denk dat in de praktijk toch vaak alle lagers en synchroonmessen vervangen gaan worden.
vroeger zat ik in de vrachtwagens en dan praat je over heel andere bedragen,persoonlijk ben ik van het repareren van een personenenauto bak nog nooit wijzer geworden maar iedereen moet het zelf beslissen wat die doet,we kunnen tenslotte allemaal rekenen en risico inschatten.

Tom Schottman (0) PRO, 20 jaar geleden

Er zijn revisiebedrijven in nederland die ook heel goed zijn..
Voordeel is dat je je oude bak blijft behouden en ook garantie op de bak krijgt!
Als je daar je bak laat reviseren en je hem bij een universeel laat de en monteren ben je een stuk minder kwijt..
Maar goed de keuze is aan u en je moet naar mijn mening doen waaar u zelf het beste gevoel bij hebt..

vanzanten (0) PRO, 20 jaar geleden

ik zou kiezen voor een versnellingsbak van de sloop. een beetje sloper geeft 3 maanden garantie op dit soort dingen. dan ben je echt niet meer kwijt dan 500 euro en deze bak kan als het meezit nog jaren mee, want hij komt tenslotte van een rijdende auto af

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.