close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo: Polo 6n2 1.9 SDI start erg moeizaam

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 SDI AGD/ASX

Heb mijn geliefde polo 6n2 1.9 sdi uit 2000 een dikke maand geleden al naar de garage gebracht voor de APK / Beurt.

Hieruit bleek dat de katalysator het had begeven en deze (samen met de rest van de uitlaat) vervangen moest worden. Een prijzig grapje ( +/- 1200 euro) :(

Een aantal weken geleden begon de auto moeilijker te starten. Vooral nadat ik hem een tijdje had laten staan.....Bij korte stops dus geen problemen zolang je maar snel weer start.....

Het rare is toen ik vanmorgen (na lang proberen starten) eindelijk weg reed dat de auto (bij het maken van weinig toeren) midden op de weg afsloeg.....
Na lang proberen te starten uiteindelijk wel weer aan de praat gekregen.....

Ben toen maar meteen naar de garage gereden en die heeft tijdens het starten even meegekeken. Het is dus in ieder geval niet de accu / dynamo aangezien ik lang door kan blijven (proberen) starten. (dit zei de monteur ook al) De startmotor bleef de afgelopen maanden ook soms al eens hangen, maar hier ligt het volgens de monteur ook niet aan.....

Hij zag wel in de brandstof leiding dat er nogal veel lucht in zat en dat de brandstof na het uit doen van de motor snel terug loopt (weg van de motor). Veel meer kon hij op dit moment niet zeggen gezien de drukte enz. Dus ik heb nu de auto weer meegenomen en maar helemaal vol getankt (op advies monteur) zodat er in ieder geval vanuit de tank wat meer druk is.... (volgende week een afspraak voor diagnose)

Ik ben niet echt een auto expert en vertrouw mijn garage wel, maar ben benieuwd of er hier mensen zijn die mij alvast een "mogelijke" verklaring kunnen geven. De monteur zei al heel snel dat het misschien wel de brandstof pomp is en dat dit een hele dure grap zou worden (erger dan de katalysator)
Mocht dit het geval zijn, wat zou dan jullie advies zijn omtrent deze auto.....misschien wel verkopen of ergens op de sloop/handelaar een nieuwe pomp regelen?
Heb namelijk na de "diepte" investering van de katalysator niet echt heel veel zin in (nog) een dikke factuur....

Geplaatst door

davechapelle (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je moet eerst de AUTO uitlaten lezen of er storingen aanwezig zijn, en dan verder voor diagnose

Wanneer is voor het laatst de Brandstoffilter vervangen? een verstopte of een imitatie brandstoffilter die kan ook voor nodig problemen zorgen. Let daar op

Katalysator kon je wel tussenuit laten is niet echt nodig bij een (diesel) je had een kat vervangen tussen moeten monteren.

Tiguan 0
badge

14 jaar

Hallo,

Ik begrijp uit je verhaal dat je vooral (koude) startproblemen hebt met je 6N2, dus ik zou de oorzaak in eerste instantie zoeken in het gloeisysteem (uiteraard kan het uitlezen van foutcodes helpen bij het vinden van de juiste oorzaak):

- gloeirelais goed werkend ?
- spanning op de gloeibougies tijdens gloeien ?
- gloeibougie(s) defect ? (testen op weerstand)
- voldoende stroom (current) tijdens het gloeien ?

Bij twijfel gloeibougies vervangen.

Als het voorgloeisysteem in orde blijkt kun je systematisch verder zoeken in bijvoorbeeld het brandstof systeem en eventueel de compressie laten testen.

Er hoort normalerwijze geen lucht in de doorzichtige brandstofleiding zichtbaar te zijn, en de brandstof hoort ook niet zichtbaar "terug te stromen" na het stilzetten van de motor. Zoals Tiguan al aangeeft, een sterk vervuild brandstoffilter of een (verkeerd type) imitatie brandstoffilter kan voor veel problemen zorgen.

Succes er mee !

Groeten, Alfred.

Kevermotor 0

14 jaar

Mischien toch ergens een lek zodat je lucht in het brandstofsysteem krijgt, heb ik eens men mn vorige auto gehad een ''seat inca SDI''. die starte toen lastig koud, zag ook allemaal luchtbellen, toen ringetjes vervangen, en het probleem was verdwenen als sneeuw voor de zon

JWJ23 0

14 jaar

heb de auto even uit laten lezen bij een goede garage, maar gaf geen problemen.
Heb de jongens daar toch nog even de brandstofleidingen laten controleren, de relais ook, hier was niks mis mee.....

Zoals Tiguan als zei was het toch het brandstof filter, en het plastic retour klepje wat niet meer naar behoren functioneerde, waardoor er toch brandstof terug liep en dus niet genoeg in de motor kwam.

Hij start nu weer als een zonnetje (ook koud) en loopt ook een stuk rustiger!
Thanx voor de tips, probleem opgelost.

davechapelle 0

14 jaar

Mooi om te horen,

Bedankt voor de feedback!

Gr
Tiguan

Tiguan 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.