Hallo
We hebben een maand geleden een polo 6n2 aangeschaft. Maar gisteren liet de auto ons spijtig genoeg al in de steek..mijn vriendin was ermee aan het rijden en plots begon de radio aardig te doen en begon het abs lampje te branden. Dan heeft ze de auto even geparkeerd en stilgelegd en 5min later wou ze de auto weer starten en hij dee niets meer..gestart met startkabels en auto naar huis gereden (15km probleemloos gereden) het abs lampje begon weer te branden als we bijna thuis waren vervolgens ook het airbag lampje, waarschijnlijk omdat alles zonder stroom valt? Dan heb ik mijn multimeter erbij gehaald en heb de laadstroom gemeten, ik las slechts 10 volt op de multimeter aan..dus de alternator laadt niet op (moet 13-14,4V zijn normaal, bij draaiende motor natuurlijk) en de accu heeft minder als 12 volt. Hoe kan een auto dan blijven draaien? En hoe moet ik beginnen zoeken. Er zit ergens een zekering vermoedt ik? Voor als de boel teveel stroom zou produceren (als de spanningsregelaar bv kapot is)? Maar waar zou die zitten? Heb namelijk geen plannetje van de zekeringen. En kan ik mijn alternator dan uitmeten zonder dat de spanningsregelaar aangesloten zit? Pennetje op de D+ en ander pennetje op massa en als hij dan 13 -14volt geeft zal het hoogstwaarschijnlijk de spanningsregelaar zijn die kapot is? En die de zekering heeft doorgebrandt waardoor het hele systeem niet meer opgeladen wordt? Of heb ik het mis?
Alvast bedankt.
Mvg
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hierjuist nog eens naar de polo gaan kijken.
Als ik meet op een goede batterij 12-13volt, dan starten..dan laadt de batterij op tot 14 volt gedurende 20seconden en dan stopt het met opladen..dan wordt de batterij leeggetrokken..juist uitgemeten. Hoe komt dit? Spanningsregelaar kapot?
Alvast bedankt
Dynamo inderdaad verdachte nummer 1.
Wat doed het laadstroom lampje? (Die rode met het accu symbool)
Brand die heel de tijd, alleen met starten, of helemaal niet?
9 jaar
Dat rode acculampje brand alleen als contact opstaat en motor uit denk ik..maar als de motor draait brandt het niet..dat vond ik ook raar..maar alternator is al gedemonteerd..ik hoop dat het aan de alternator ligt en niet aan een relais of iets dergelijke..?
Alvast bedankt
Mvg
9 jaar
Dus acculampje gaat aan met contact aan en dan starten gaat het lampje uit? Zo ja, meet dan ff plus Voltmeter op de dikke aansluiting direct op de dynamo en min meter op de massa, als je dan ook maar max 12 Volt meet dan dynamo stuk, meet je daar wel 14 Volt (en op accu dus niet) dan probleem/onderbreking in die draad van dynamo naar accu.
Je hebt de accu al verwisseld toch zo te lezen? Want dat kan namelijk ook nog een oorzaker zijn.
Ik heb een vriend die een 1.9tdi blok heeft liggen van een golf 3 met een goede alternator die ik zou mogen hebben..dezelfde pasvorm voor op het blok..juist de achterkant is anders qua fiche.. mag ik die fiche van die golf 3 kabelboom op die polo zetten of niet? Mag een dieselalternator op een bezine motor worden gezet?
Alvast bedankt
9 jaar
Probleem opgelost. Nieuwe dynamo geplaatst en laadt weer op..dag nadien wou de auto weer niet starten..dan bleek de batterij kapot te zijn..waarschijnlijk omdat de batterij helemaal leeggetrokken is geweest wanneer de dynamo niet meer oplaade..dus nieuwe batterij gemonteerd en sindsdien geen problemen meer :)!
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar