Volkswagen Polo: Polo op lpg geeft storing/schakelt over op benzine

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.4i

Beste,

Ik heb een polo 1.4i uit 1998,waarin ik zelf een necam G3 gas installatie ingebouwd heb,overgezet uit een andere auto,ook een polo,met dezelfde motorcode.Maar daar heb ik een probleem mee,alles lijkt naar behoren te draaien,maar tijdens het rijden schakelt hij automatisch terug naar benzine,ongeveer om de 10 minuten schakelt hij terug,als ik dan de schakelaar omzet loopt hij daarna weer netjes een minuut of 10 op lpg,maar goed is het niet zo.heb knippercodes uitgelezen met de grijze draad die achter de schakelaar zit,kom ik op knippercode 13 uit,welke lambdasonde zou zijn.Even aan de 4-gas meter gehangen,en tijdens stationair draaien heeft ie een lambda getal van ongeveer 0.8,en een CO van ongeveer 3,5%.Bij verhoogd toerental van ongeveer 3000 tpm heeft hij netjes lambdawaarde 1.00,en CO van 0.0%.Laat ik m nog hoger draaien,word het mengel alleen maar rijker,dus klopt ie ok niet meer.Op benzine loopt de motor netjes,en zijn alle uitlaatgas waardes bij alle toerentallen netjes.Heb gemeten op de gas computer,Tijdens stationait draaien geeft de lambdasonde een signaal spanning af van ongeveer 1 volt,(dus hij ziet/herkent het rijke mengsel)Bij het draaien van 3000 tpm lijkt hij netjes te regelen,de spanning varieert tussen de 0,4 en 0,8 volt.Bij hoger toerental word de afgegeven spanning ook weer 1 Volt.Gemeten op alle pennen van de computer,en alles lijkt oke te zijn,temperatuurwaardes,toerental,mapsensor,enz lijken allemaal te kloppen.Had nog een lambdasonde liggen,dus even geprobeerd,geen verschil.En dat is waarschijnlijk ook het probleem niet,want hij probeert netjes bij te regelen,maar krijgt het gewoon niet voor elkaar om het mengel goed te krijgen heb ik zo het idee.Heb het verdeelstuk van de lpg uit elkaar gehaald,schoongemaakt,en de stappenmotor gecontroleerd op werking,ook deze werkt netjes,en stelt prima bij.Gekeken of het effecet had dat ik iets met de temperatuursensor koelvloeistof deed die bij het lpg systeem hoort,maar ook geen verbetering.Is er een mogelijkheid dat de lpg computer aangepast moet worden aan de ECU van de auto zelf,dat de kenvelden overgezet moeten worden,of iets dergelijks?Of heeft iemand anders nog goede tips/ideeen over dit geval?

In ieder geval alvast bedankt voor de moeite!

nixjuh

Geplaatst door nixjuh (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

nixjuh (0), 12 jaar geleden

niemand??

nixjuh (0), 12 jaar geleden

probleem is opgelost,bleek dat de massa van de lambdasonde nieet goed was,deze was vervangen,en lag nu aal de plus van de verwarming ipv aan de massa van de verwarming van de lambdasonde.Zelf het probleem niet kunnen vinden,opgelost dankzij gasspecialist!

a1polo (0), 11 jaar geleden

Hallo Nixjuh,
Leuk om te lezen dat je zelf een gas installatie hebt ingebouwd in en polo. Ik ben t zelfde van plan, alleen ik heb een necam gasinstallatie uit een opel astra en die is al uitgebouwd. Bij ABC in Eindhoven hebben ze een EPROM met het kenveld voor een VW polo erop.
Nu ben ik nog op zoek naar eeen aansluitschema voor de bedrading van de gascomputer.
Heb jij dat misschien of weet je een adres waar ik dat kan vragen.

Alvast bedankt

a1polo

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.