Hallo, sinds gisteren, na de 1e nachtvorst heb ik een probleem met mijn Polo uit 1982.
Koud starten (bij -6) geen probleem.
Motor warm rijden geen probleem, langzaam de handchoke terug zetten.
Nadat de motor op temperatuur is loopt ie goed, trekt ie goed, loopt ook stationair regelmatig.
Maar soms, gewoon tijdens het rijden, valt ie uit. Het begint met inhouden, daarna enorm horten en haperen en stoten en slaat daarna af.
Na het afslaan kan ie wel weer met volgas gestart worden en kan ik weer gewoon even (minuten) rijden voordat het weer optreedt.
Erg lastig op een 80km weg of midden op een kruispunt...
Ik heb de polo al 10 jaar en nog nooit zulke problemen gehad, dwz meestal was het meteen duidelijk wat het was.
Ik heb afgelopen september 2009 het volgende vervangen
contactpunten
condensator
bougies
rotor
luchtfilter
Ook zijn toen de kleppen gesteld.
Ik heb vandaag het e.e.a gemeten:
ontstekingstijdstip: OK bij stationair, ook vervroeging is OK
contacthoek=48gr = OK
Loopt ook goed op 4 cilinders.
Ik heb later vandaag vervangen:
benzinefilter (in-lijn, voor de benzinepomp)
rotor
verdeelkap (de oude was ingebrand)
Maar dit hielp niks.
Ook gechecked op valse lucht bij de carburateurvoet, maar dat is volgens mij niet het geval.
Ook gechecked op de zomer/winterklep in het luchtfilter. Deze staat in de stand dat ie de lucht van rond het uitlaatspruitstuk haalt, dus voorverwarmd.
Iemand nog ideeen om nog naar te kijken??
Omdat het zo plotseling optreedt denk ik meer in de richting van een electrisch probleem dan een brandstof probleem.
gr Ruud
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ruud
Zelf denk ik aan een probleem in de brandstof toevoer..Zie je niks vreemds rond de carburateur ?
Blijft hij niet op de choke lopen ? ( teveel brandstof )
Gr Stefan
"Blijft hij niet op de choke lopen ? ( teveel brandstof) "
Nee, volgens mij niet, het is ook een handchoke en als je m helemaal induwt staat de chokeklop vertikaal, dus open zoals het hoort bij warme motor.
Ik denk dat als het de chokeklep zou zijn, je ook niet meteen weer kunt starten en doorrijden.
Maar ik zal het zowiezo nog eens checken vanmiddag...
14 jaar
Je zegt : Hij kan wel weer met vogas gestart worden.
Het lijkt er dan op dat hij op dat moment verzopen is of een teveel aan brandstof krijgt, dan wel te weinig lucht.
14 jaar
Ja ik zal straks naar de choke kijken.
Het afslaan treedt vooral op met lage snelheid/weinig gas/voor de stoplichten etc.
En met gas los is het effect van een hangende choke natuurlijk het grootst.
Zojuist de bobine vervangen door een goede gebruikt die ik nog had liggen, dat maakte niks uit.
14 jaar
Ik denk aan bevriezing van de carburateur.
Als ik me niet vergis heeft deze auto een luchtfilter met zomer-en winterstand.
Bij sommige oude auto's moet je die handmatig omzetten.
Als het automatisch is, kan het zijn dat dit niet goed werkt.
14 jaar
Die "zomer-en winterstand" klep is idd automatisch.
Werkt met vacuum én thermostaat.
de klep is iig wel gangbaar, gisteren stond de klep bij draaiende motor zo dat de voorverwarmde lucht ingelaten wordt.
14 jaar
Als dit afslaan vooral optreedt bij lichte motor-belasting, dan zou het ook nog wel eens een lekke vlotternaald kunnen zijn met verzuipen als gevolg. Dit verklaart ook waarom je hem volgas zonder choke weer aan de praat kunt krijgen.
Een bedradingsprobleem lijkt mij minder waarschijnlijk.
14 jaar
"dan zou het ook nog wel eens een lekke vlotternaald kunnen "...
Hoe kan ik dat controleren/vervangen?
Die zit in de carb.deksel?
14 jaar
Kijk hier eens ruud..Wellicht handig.
http://www.esvj.be/websites/mk2_golf_jet...
14 jaar
Ik heb de choke nog gecontroleerd, die is goed, dwz hij sluit en opent goed als ik m bedien (t is een semi-handchoke)
Het bi-metaal aan de chokeklep op de carb is ook niet gebroken.
Gisteren kreeg ik m helemaal niet aan de praat.
Tijdens het starten wel een vonk op de bobinekabel,maar niet op alle bougiekabels.
Daarna de contactpunten bekeken, die waren sterk ingebrand. (COndensator is in september pas vervangen)
Vandaag de contactpunten vervangen, maar hij liep maar heel even, waarschijnlijk op 2 cilinders en hij pakte ook niet op op het gaspedaal.
Daarna denk ik verzopen.
Moet ik de condensator gaan verdenken?
14 jaar
Als de bobine kabel wel vonkt, maar de bougie's niet, dan zit het dus duidelijk in de ontsteking..Heb je nog een reserve liggen de je compleet even overzetten kan ? Grote kans dat het probleem dan verholpen is.
14 jaar
En anders toch de vlotternaald controleren, want daar hoor ik niets meer over.
14 jaar
Vlotternaald kun je ook altijd even controleren, maar waarschijnlijk ligt het daar niet aan, aangezien de bougie's niet meer vonken op het moment dat hij niet meer aan wilt slaan.
14 jaar
tja, het lastige is is dat het buiten 10 graden vriest...en dus niet heel veel kan doen.
Gisteren nog wel de 1e bougie eruit geschroeft, daar zat veel koolaanslag op: http://www.kreidler.nl/techniek/ontsteki...
Maar ja, dat kan wijzen op een zwakke ontsteking of een te rijk mengsel..
Ik denk dat ik eerst mijn accu weer ga opladen,
daarna een meten op de bobine wat er gebeurt met de spanning tijdens het starten.
En statisch controleren of er een dikke vonk over de contactpunten springt bij openen, om de condensator uit te sluiten....
Eerst binnen weer opwarmen..
14 jaar
Je zegt dat de pas vervangen kontaktpunten sterk ingebrand zijn en dat ook de condensator is vervangen.
Als de condensator defect is of een verkeerde capaciteit heeft, zullen de punten inderdaad zeer snel inbranden en zal de ontstekingsspanning te laag zijn. De condensator heeft populair uitgelegd een soort booster-funktie voor de bobine en moet tevens het vonken ( dus inbranden ) van de kontaktpunten sterk verminderen. Verder zeg je dat de bobine-kabel wel vonkt maar alle bougie-kabels niet terwijl de rotor en verdelerkap ook zijn vervangen zonder verbetering. Ik lees nergens, dat er al eens nieuwe bougie-kabels en bobine-kabel vervangen zijn. Deze hebben ook het eeuwige leven niet en zijn als set leverbaar. Als het weerstandskabels zijn wordt 10000 ohm als normaal beschouwd voor de meeste motoren. Soms zitten ook weerstanden in de bougiekappen daus moet je bij meting de komplete kabel met kap meten.
14 jaar
complete bougiekabelset is ongeveer 4 jaar geleden vervangen...
Iemand overigens een idee wat dit ding is:
Zit op de verdeler en verbindt de bobine (-) met de contactpunten/verdeler.
De metalen lip zit op het verdelerhuis geschroefd.
http://lh6.ggpht.com/_sz3K0t_Kj6w/SyzKrA...
http://lh6.ggpht.com/_sz3K0t_Kj6w/SyzKr6...
gr Ruud
14 jaar
Het is niet ongebruiklijk dat kabels na 4 jaar aan vervanging toe zijn, vooral weerstandskabels.
En met een ohmmeter zijn ze simpel te testen.
Maar als je het beter denkt te weten hoef je hier ook geen vragen te stellen.
14 jaar
[quote=E.T.Wiersum]Het is niet ongebruiklijk dat kabels na 4 jaar aan vervanging toe zijn, vooral weerstandskabels.
En met een ohmmeter zijn ze simpel te testen.
Maar als je het beter denkt te weten hoef je hier ook geen vragen te stellen.[/quote]
??
ik stel ieders hulp en suggesties op prijs.
En ik zal de kabels meten uiteraard.
ik weet alleen niet hoe ik kan herkennen of ik weerstandskabels heb.
14 jaar
Dat is verder ook niet zo interessant, als de weerstand per kabel maar niet ver boven de 10000 ohm zit.
14 jaar
Dat ding van # 17 ziet er uit als een condensator. Als in het verdelerhuis naast de kontaktpunten ook een kondensator zit, dan ziet het er naar uit dat twee condensators parallel geschakeld zijn. Dan kan ook een zwakke vonk en inbrandende punten veroorzaken . De punten mogen maar een condensator hebben. En die ene moet in orde zijn. Het kan ook een verbindingsblokje zijn, die er hoort te zitten maar ik kan me de details van deze motor niet precies meer herinneren.
14 jaar
[quote=E.T.Wiersum]Dat ding van # 17 ziet er uit als een condensator. Als in het verdelerhuis naast de kontaktpunten ook een kondensator zit, dan ziet het er naar uit dat twee condensators parallel geschakeld zijn. Dan kan ook een zwakke vonk en inbrandende punten veroorzaken . De punten mogen maar een condensator hebben. En die ene moet in orde zijn. Het kan ook een verbindingsblokje zijn, die er hoort te zitten maar ik kan me de details van deze motor niet precies meer herinneren.[/quote]
Ik heb gevonden dat het een ontstoringscondensator is, in de Haynes spreken ze van 'radio suppression condenser'.
zie voor een plaatje van mijn verdeler: http://lh6.ggpht.com/_sz3K0t_Kj6w/Syzj85...
(hier gaat het om nummer 2 op de foto mbt post #17)
(tja, was vergeten dat ik nog een manual had liggen...)
Heb net nog de spanning gemeten op de + van de bobine, die is ongeveer 8.5 V tijdens het starten. Op contact ongeveer 10.5V
(Accuspanning is 12.5V)
Is dat te laag?
Ik zal vanavond eens proberen de kou te trotseren en het weer eens van voor af aan doornemen en meten en afstellen...
14 jaar
Wat gebeurt er nu als je even een kabel rechtstreeks van de + van de accu op de + van de bobine zet, mocht het probleem in de kabels zitten, die 8,5 Volt lijkt me wel heel laag, het kan zijn dat hij daardoor niet vonkt.
14 jaar
Vandaag eerst alle bougiekabels doorgemeten, zaten tussen 5 en 8 KOhm, en de bobinekabel rond 10KOhm.
Ook meteen de bougies vervangen.
Daarna even een voltmeter aangesloten op de + van de bobine en heb de verdeler als massa gebruikt.
Starten en lopen!, en goed lopen en netjes te regelen met de choke.
Na m even te hebben laten lopen dacht ik even de contacthoek te meten en het ontstekingstijdstip ter controle.
Ik haal de voltmeter los bij de verdeler en de auto slaat abrupt af!!??!!??
Nog even wat gefrobelt en het lijkt op een slecht contact naar massa van de condensator.
Zie foto voor de tijdelijke oplossing.
http://lh3.ggpht.com/_sz3K0t_Kj6w/Sy4PZD...
(een spijker tussen verdeler en condensator...)
t moet niet gekker worden.
Nu eerst warm laten lopen zodat ik wat gemakkelijker kan herstarten als dat nodig is.
En hopen dat ik niet te vroeg heb gejuicht.
14 jaar
Ruud
Trek even een extra massa kabel vanaf motor naar accu om het even te testen..En rij er dan eens een stuk mee of laat hem een tijd zo lopen, als je de kabel erna los haalt en hij dan afslaat, weet je hoelaat het is.
14 jaar
OPGELOST...
Dzw het probleem van niet meer aanslaan is opgelost door het vervangen van de condensator van september door de oude die ik toen gelukkig niet heb weggegooid...
Daarna ruim een half uur gereden/gegleden en hij is ook niet meer afgeslagen bij warme motor.
Dus ik ga ervan uit dat het echt opgelost is.
Morgen als ik naar mijn werk rijd nog eens 'testen'..
IIg iedereen bedankt voor de tips.
gr ruud
14 jaar
Hopen dat hij het nu blijft doen inderdaad! Neem voor de zekerheid even een stukje kabel mee, mocht hij weer uitvallen, kun je die extra massa ff aanleggen / testen..
Gr Stefan
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar