auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf: powerbox VeBox

Bouwjaar: 2000

Hallo,
Ik heb een golf variant 66kw 90pk nu wil ik graag meer vermogen i.v.m een caravan. Is er iemand die mij kan adviseren omtrent een powerbox, is dit veilig voor de moter of kan zoiets schade veroorzaken. Ze beweren dat de PB het overtollige zuurstof tijdens de verbranding omzet in meer vermogen en niet schadelijk zou zijn??
Alvast bedankt voor jr reactie

Geplaatst door

Markus7331 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Steek je licht eens op op www.tdiclub.nl. Ik rijd zelf ook met een powerbox (home made) en bevalt goed, geen problemen. Alleen niet te fors optrekken want dan kande bak het niet bijhouden (ik rijd automaat)

Wicher

wicher 0

19 jaar

Powerboxen foppen het motormanagement zodat er meer brandstof ingespoten wordt. Hiermee krijg je wat extra vermogen. Als je alleen in de auto rijdt en je trekt af en toe effe volgas op dan is er niet zo'n probleem met een powerbox. Rij je met de caravan en je gaat plankgas de heuvel op dan gebruik je dit extra vermogen lange tijd en dan is het wachten op problemen met de motor en aandrijving. Die kunnen het niet zo best aan.
Paul

Paulus8636 0
badge

19 jaar

Paul
Ik schrik van je reactie. Zondag gaan we op vakantie met de caravan naar Duitsland/Oostenrijk en als ik je reactie lees kon het wel eens slecht aflopen met de auto. Praat je op basis van reeele ervaringen of is het (theoretisch ) beredeneerd?

Wicher

wicher 0

19 jaar

Ben benieuwd naar je antwoord Paul.
Wat zolang je een powerbox goed afstelt, (dus als hij niet teveel rook, krijgt hij ook niet teveel brandstof), dan is er niks mis met een powerbox.

Tim.

Tim_vr6 0

19 jaar

Hoi,
Gebaseerd op beide.
Het hangt er ook vanaf hoe ver je gaat met extra vermogen. Een paar PK extra is niet gauw een probleem maar heeft weinig effect. Wil je het goed merken dan is 20PK en 50Nm extra nodig. Een powerbox doet dat op een niet zo nette manier. Met een goede chiptuning heb je wat extra vermogen maar zijn zijn alle parameters in het motormanagement goed met elkaar in balans.

Met extra vermogen is de aandrijflijn meer belast en zal harder slijten. Dit kan heel lang goed gaan hoor. De koppeling is wel een zwak punt.
Extra vermogen door een powerbox levert meer motorslijtage op, o.a. olieverbruik.
Het zijn allemaal effecten op de lange duur, dus deze vakantie zal het wel goed gaan.
Gr.
Paul

Paulus8636 0
badge

19 jaar

@ Paul, ik denk dat je een beetje in de war bent met een powerbox(tussen de computer en de brandstofpomp) en een weerstandplug(tussen de computer en de temperatuursensor op het blok).
Weerstandplug op de tempsensor, daar fop je idd het motormanagment mee, je zegt dat de motor koud is,(terwijl deze warm is) en daardoor wordt er meer brandstof ingespoten dan nodig is.

Met een powerbox op de brandstofpomp heb je dit probleem(misleiden van de comp.) niet.

Tim.

Tim_vr6 0

19 jaar

Paul
Je reactie is al wat genuanceerder (en wat afgezwakt geloof ik).Met een chip krijg je toch ook meer krachten op de aandrijflijn, dus daar zie ik het verschil met een powerbox niet.En om welke reden doet een powerbox het olie verbruik stijgen? Overigens heb ik al mijn hele auto leven lang het olieverbruik altijd goed in de gaten gehouden.P.S. Ik heb dus een vp motor .

Wicher

wicher 0

19 jaar

Hoi Tim,
Chippen is naar mijn idee nog steeds het beste. De timing van de inspuiting enz. blijft dan goed terwijl dat met een powerbox wel eens wat kan afwijken.
@Wicher, met extra vermogen heb je extra slijtage aan de aandrijflijn. Hier is er geen verschil met een powerbox of chippen.

Wat betreft extra olieverbruik op den duur:
Door extra motorvermogen eruit te persen slijt de motor sneller, zeker als je niet netjes warmrijd voor je gaat planken. Met een powerbox kun je door veranderde timing extra motorbelasting krijgen.
En met een weerstandsplug verandert de timing in ieder geval en heb je heel veel extra slijtage.

Dus: Als het kan, dan chippen, en anders een goeie powerbox die met verstand ingeregeld is.
Gr.
Paul

Paulus8636 0
badge

19 jaar

@ Paul,
Dit is teminste niet meer zo kort door de bocht zoals je eerste antwoord.

Tuurlijk is chip-tuning beter, hiermee kunnen ze met veel meer dingen rekening houden(betere kernvelden maken), dus ook om de 2mvw heen chippen zodat deze niet te veel op z'n donder krijgt.

En wat beteft een powerbox versus chip, een goeie powerbox met potmeters kun je wel wat afregelen, maar niet zo optimaal als met een chip. denk aan de kernvelden.

olieverbruik, nou daar ga ik dus nog steeds niet met je mee, dit komt niet door een chip of powerbox, dit komt door: hoe je omgaat met de auto zelf, en de wijze waarmee je hem berijd.

Tim.


Tim_vr6 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.