Volkswagen Golf IV: Probleem Haldex koppeling 4 motion

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1,9 TDI 110kW

Heb een probleem met mijn Seat Leon Cupra 4 (zelfde type als in VW Golf). Als ik langzaam in voor of achteruit rijd lijkt het of de auto erg wringt, lijkt wel alsof de auto een starre achteras heeft. De motor (of Haldex-pomp?) gaat eveneens zwaarder draaien. Bij hogere snelheid geeft het echter geen problemen.

Na diagnose bij de dealer zou regelapparaat haldex kapot zijn. De Haldex zelf is in orde, aangezien we dit getest hebben door de stekker van het regelapparaat los te halen.

Na onze eigen diagnose blijkt
-alle spanningen en signalen op het regelapparaat zijn in orde.
-Haldex pomp functioneerd
-Als de stekker van het regelapparaat loshalen, is het wringen verdwenen.

Zou het probleem in het sperren van het diff kunnen zitten?? Of zou het regelapparaat van de Haldex toch defect zijn?

Bjornverhage

Geplaatst door Bjornverhage , lid sinds 12 jaar geleden

6 Reacties

audia4 PRO, 12 jaar geleden

zijn alle 4 banden van het zelfde merk, met de zelfde profieldiepte en profielvorm??

lees het abs eens uit, die gebruikt dezelfde wielsensoren...

Bjornverhage, 12 jaar geleden

Alle 4 de banden hebben dezelfde profieldiepte en zijn van hetzelfde merk en het abs systeem is uitgelezen, maar geven geen storing. De sensoren geven de juiste waarde. Het vermoeden ligt toch bij het regelapparaat van de Haldex-koppeling. Als deze wordt losgehaald is het probleem weg.
Ik merk overigens wel dat het steeds erger wordt (grijpt nu veel sneller in). Het gebeurt alleen bij stapvoets rijden (voor- en achteruit).

jeffreyb, 11 jaar geleden

hallo bjorn ik heb het zelfde probleem met mijn cupra 4.
Heb je het probleem uiteindelijk opgelost en wat was dit probleem?
bij voorbaat dank

Bjornverhage, 11 jaar geleden

Jeffrey,

Het probleem is inderdaad opgelost. Het probleem was een storing in het regelapparaat van de Haldex-koppeling. Die zit direct bovenop de koppeling, met een sensor in de olie van koppeling. Dit betekent dat het subframe losgekoppeld moest worden en laten zakken om erbij te kunnen. Nieuw regelapparaat erin en het probleem was over. Ik heb nog geprobeerd ergens een 2e hands regelapparaat te krijgen, maar die was onvindbaar; heb zelfs in duitsland gezocht.
Het heeft uiteindelijk €900,- gekost. Het probleem is als je het niet doet, dan bestaat de kans dat de aandrijfassen of zelfs de koppeling zelf kapot gaat en dan ben je verder van huis.

Hoop je hiermee voldoende te hebben ingelicht, als je nog vragen hebt hoor ik het graag. Ik hoor graag hoe je jouw probleem uiteindelijk hebt opgelost.
Groeten, Bjorn Verhage

jeffreyb, 11 jaar geleden

bedankt voor je snelle reactie, kan ik wat mee.
Mocht ik nog een vraag hebben dan hoor je het.
bedankt groet jeffrey

voeter, 2 maanden geleden

Topicstarter nog actief?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.