Volkswagen Golf V: Probleem koppeling

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI 90 pk.

Hallo,

2 jaar geleden heb ik een nieuwe Golf V diesel 1.9 90 pk gekocht. Deze is nu juist uit garantie...
Ik heb nu echter een probleem met de koppeling. Voornamelijk bij het starten (dus in 1e versnelling) of bij filerijden (in de lage toeren dus) voel ik die koppeling duidelijk trillen. Nu en dan (maar dat is quasi uitsluitend met koude motor) zit er ook een echte schok tussen. Hij doet het niet altijd even erg, maar ik vrees dat er toch wat mis is…
Ik heb zelf eens wat zitten zoeken wat de oorzaak zou kunnen zijn, en blijkbaar heeft het te maken met het 2-massa-vliegwiel (blijkbaar gebruikt VW geen radiaal veren meer in de koppeling, maar zo’n vliegwiel om de koppel-trillingen van de motor op te vangen).
k’heb vernomen dat dat vliegwiel een beetje een teer punt is van de Golf V in combinatie met 1.9l diesels…

Enkele weken geleden moest mijn wagen binnen om een lichte aanrijding te herstellen. Toen heb ik ook gevraagd om naar de koppeling te kijken. Volgens de garage is het allemaal zo erg niet (letterlijk "ze vinden weinig abnormaals). Nochtans voel ik die trillingen heel duidelijk (ondanks dat ik meestal rijd met veiligheidsschoenen (dus met dikke zolen...)).
Je kan die trillingen ook duidelijk voelen als je tijdens het rijden de koppeling lichtjes induwt. In de wagen zelf zijn die trillingen niet voelbaar, maar het is wel vreselijk ambetant voor de chauffeur.

Mijn vraag is nu : heeft dat weldegelijk te maken met dat 2 massa vliegwiel ? En hoe frequent moeten die dingen eigenlijk vervangen worden bij die Golf V ? Dergelijke info wil mijn verdeler uiteraard niet vrijgeven. Ik vind het in elk geval niet normaal dat een wagen met 34500 km. en dus net iets meer dan 2 jaar al dergelijke trillingen vertoont in de koppeling. Onder garantie willen ze het in elk geval niet meer herstellen (toch niet volledig).

Groeten,

Polleke

polleke_cgc

Geplaatst door polleke_cgc (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

Voel je alleen het pedaal trillen of gaat de auto schokken tijdens optrekken in z'n 1?
Zou even langs een andere garage rijden om het te laten voelen,maar defecte vliegwielen komen zeker wel eens voor.
In dat geval de gehele set vervangen dus vliegwiel en koppelingsset.
Voor sommige auto's zijn er ook terugroepactie's om het vliegwiel te laten vervangen,geloof alleen die van Sachs.

polleke_cgc (0), 15 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord.

De wagen zelf voel ik eigenlijk niet trillen. Zeker niet bij "normale" toerentallen. Het is zuiver bij het koppelen dat die pedaal staat te daveren.
Heb ook al een aantal keer gehad dat met koude motor er een zwaardere schok voelbaar was. Net of er iets o, de aandrijfeenheid blijft haperen, en dan plots losschiet, zodat de wagen met een schok(je) vooruit gaat.
Maar dat was dus enkel met koude motor, en enkel tijdens de winter maanden... De laatste tijd heb ik dat niet meer voorgehad.

Waar kan men ergens die tlijst met erugroepakties terugvinden ? Kan je ergens zien of in mijn kar zo'n Sachs zou zitten ???

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=polleke_cgc]Bedankt voor je antwoord.

De wagen zelf voel ik eigenlijk niet trillen. Zeker niet bij "normale" toerentallen. Het is zuiver bij het koppelen dat die pedaal staat te daveren.
Heb ook al een aantal keer gehad dat met koude motor er een zwaardere schok voelbaar was. Net of er iets o, de aandrijfeenheid blijft haperen, en dan plots losschiet, zodat de wagen met een schok(je) vooruit gaat.
Maar dat was dus enkel met koude motor, en enkel tijdens de winter maanden... De laatste tijd heb ik dat niet meer voorgehad.

Waar kan men ergens die tlijst met erugroepakties terugvinden ? Kan je ergens zien of in mijn kar zo'n Sachs zou zitten ???[/quote]
Die terugroepactie komt gelijk naar boven in de computer bij de dealer als ze jouw kenteken/chassisnummer invoeren.
Denk dat je het toch moet zoeken in de koppeling,maar dat is iets wat je moet voelen om het zeker te weten,kijk eens wat een andere garage ervan zegt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.