auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Polo: probleem na vervangen distributieriem

Bouwjaar: 1987, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1050cc

Beste sleutelaars,

Vorige week tijdens starten tandjes van de distributieriem weggeslagen. Aangezien het niet tijdens het rijden gebeurd was, ging ik ervan uit dat er een redelijke kans was dat ik geen motorschade zou hebben.
Dus distributieriem vervangen. Tijdens vervangen gezorgd dat de merktekens op kruksaspoelie en nokkenaspoeli goed correspondeerden met de referentiepunten. Liep daarna na lang doorstarten wel maar erg onregelmatig, alsof hij maar op twee cylinders liep. Ik ging er daarna vanuit dat de distributie niet goed op tijd stond (dus eerste cylinder niet op BDP maar op andere slag), dus riem weer verwijderd en nokkenas 180 graden doorgedraaid (zou dan wel op BDP moeten staan neem ik aan. Riem weer erop en weer gestart. Zelfde probleem --> lijkt weer niet op tijd te staan. Ik hoor aan de motor geen vreemde geluiden van kromme kleppen of iets dergelijks maar de motro slaat erg slecht aan en als hij uiteindelijk loopt loopt hij maar op 1 of twee cylinders.
Wie heeft raad ?? Zou het kunnen dat ook de ontsteking opnieuw afgesteld moet worden ??
Alvast bedankt.

Groetjes,
Hans

Geplaatst door

hans van gestel (120)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

PS:

Ik ben ervan uit gegaan dat de eerste cylinder op BDP moet staan. Maar nu twijfel ik even: is de 1e cylinder de cylinder aan de kant van de krukaspoulie of aan de kant waar de ontsteking zit ??

1e cylinder is diegene aan de distributie kant,en die moet op bdp staan (bovendste dode punt).
Als nokkenas op merkteken staat (nokken van nokkenas staan op tuimelen van 1e cylinder,dus beide kleppen dicht),en krukas 1e cylinder op bdp,dan kan het niet missen.

ricky 10
badge

16 jaar

Hoe weet ik dat de 1e cylinder op bovenste dode punt staat en niet op een andere slag ?
Tijdens 1 wenteling van de krukas komt hij toch twee keer bovenaan te staan ??

Hans

Bougie eruit (1e of 4e cilinder)
En met schroevendraaier even kijken of de zuiger(s) exact boven staat.(als je de tekens niet vertrouwd).
Ontsteking zit op de kop, dus als de boel 180 gr verkeerd staat alleen even de kabels op de verdelerkap verzetten.

Oiram

[quote=hans van gestel]Hoe weet ik dat de 1e cylinder op bovenste dode punt staat en niet op een andere slag ?
Tijdens 1 wenteling van de krukas komt hij toch twee keer bovenaan te staan ??

Hans[/quote]
Zoals gezegd bougie eruit en de 1e zuiger (vanaf distibutie) naar z'n bovenste punt brengen,maar dat zie je ook aan het merkteken op krukastandwiel of poelie en plastieke kap.

ricky 10
badge

16 jaar

kruk as op merkteken is bdp
welke slag maakt niet uit
de nokken as maakt uirt of t spul op tijd staat
als de merken overeenkomen staat ie op tijd
anders niet
je kan hoogstens de nokken as met t merkteken aande verkeerde kant zetten(onder ipv boven)
dan hoef je alleen de kabels een halve slag te verdraaien

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

nokken van 4e cilinder op tuimelen dan zijn de eerste gesloten en niet anders.[quote=ricky]1e cylinder is diegene aan de distributie kant,en die moet op bdp staan (bovendste dode punt).
Als nokkenas op merkteken staat (nokken van nokkenas staan op tuimelen van 1e cylinder,dus beide kleppen dicht),en krukas 1e cylinder op bdp,dan kan het niet missen.[/quote]

Denk toch dat kleppen krom zijn!

Kleppen lopen niet vrij van de zuiger, dus de kans dat de kleppen geraakt is groot!

tedkroon 0

16 jaar

[quote=tedkroon]Kleppen lopen niet vrij van de zuiger, dus de kans dat de kleppen geraakt is groot![/quote]
dat is bijna zeker als alles op tijd staat

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.