Volkswagen Bora 2001: Probleem stuurgedrag VW Bora

Bouwjaar: 2001

Ik zit eigenlijk dus nog steeds met hetzelfde probleem als een paar maanden geleden. Ook al melde ik toen soort van dat het probleem verholpen was maar ik juichte te vroeg. Ik heb dit probleem op meerdere sites gezet en zal het even samenvatten: Bij een plotseling opkomende gladheid op vakantie in Tsjechië reed ik met nog geen 40 km per uur. Opeens vlakvoor een bocht naar links gleed mijn auto rechtdoor tegen de vangrail aan.met het stuur dus ook naar links. Gevolg: lichte schade voor nog geen 450 euro en gratis bij mijn garage een nieuw vw spoorstang gemonteerd. Ook is de auto nog uitgelijnd en uitgebalanceerd (heb het zelf nog ff gecontroleerd dmv mijn wielen rechtzetten/stuur recht naar links gedraaid en naar rechts gedraaid en de omwentelingen waren dus gelijk) ook heb ik inmiddels 2 nieuwe voorbanden. Je zou dus zeggen probleem opgelost maar ik merk dus nog steeds dat ik mijn stuur meer moet draaien om dezelfde bocht te maken als dat dat voor de ‘crash’ in Tsjechië het geval was. Het lijkt me dus dat de stuuruitslag anders is??. Anyway het is dus zeer irritant en dus ben ik terug gegaan naar mijn dealer en die vertelden me dus doodleuk dat het stuur goed stuurt. Zij komen tot deze conclusie omdat zij niet weten hoe de auto normaal stuurde en zij dit stuurgedrag voldoende vinden. Nu heeft een kennis exact dezelfde auto uit hetzelfde bouwjaar en als ik daar bijv. dezelfde bochten neem op mijn parkeerplaats voor me huis dan merk ik gelijk weer van oja zo was het sturen dus bij mij ook. Maar de garage vind het dus voldoende en kan/wil er dus niks aan doen zeggen ze.

Waar ik dus normaal gesproken voor een normale bocht bij een kruispunt naar links me stuur nog geen kwart hoef te draaien moet ik dat nu meer als de helft doen. Het gevoel is gewoon anders en het lijkt zelfs net alsof je elk moment je stuur in je hand kan hebben los van de auto. Ik kan nu dus niet meer erg nauwkeurig sturen bij korte bochten alleen als ik erg zacht rijd en dus veel meer het stuur beweeg als normaal gesproken. Het sturen is gewoon niet meer 100% zuiver. Via wat surfen op internet kwam ik al op mogelijke oplossingen:
Iemand vertelde:

Je stuuruitslag verander je niet zomaar. Is de voorasophanging wel goed gecontroleerd? Is de ophanging hiervan niet krom zodat de positie van je stuurinrichting veranderd is? Verder moet het subframe en draagarm goed gecontroleerd worden, hier kan een kleine afwijking grote gevolgen hebben. (dit is met een uitlijnbank wel te zien)

Zou er misschien een tandwiel verplaatst kunnen zijn?
De stuurbekrachtiging die niet 100% werkt?
Is het stuurhuis gecentreerd?
Schokbrekers?

Ik ben dus niet erg technisch heb dus meeste van het internet gehaald maar ik baal er gewoon van dat de garage me niet wil helpen. Iemand nog tips wat het eventueel zou kunnen zijn?

Groeten Michael

michaeld

Geplaatst door michaeld (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Bora? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

arie549 (0) PRO, 18 jaar geleden

bovenstaande suggesties kunnen dit niet veroorzaken.

heb dit eigenlijk nog nooit meegemaakt, en er ook niet iemand over gehoord.

ligt het echt niet aan je zelf?? (tussen de oren)?

de ene auto rijdt nu eenmaal anders dan de ander, dat kan verklaren waarom die andere iets 'beter' stuurt.
ook de bandenmaat, breedte, et waarde van b.v lichtmetalen velg heeft hier invloed op.

als ik eerlijk mag zijn, vind ik het maar een vreemd iets en zou me er maar niet te druk om maken.

als de ophanging krom was zou deze auto ook niet uitgelijnd kunnen worden.

het enigste wat ik mij in dit geval kan bedenken is het stuurhuis, maar heb nog nooit zulke klachten gehoord van het stuurhuis, ruimte in het stuurwiel komt vaak voor, of klapperend stuurhuis maar dit nooit!!!

michaeld (0), 18 jaar geleden

Nee het ligt echt niet aan mezelf. Het is een feit dat er een (groot) verschil zit qua sturen tussen beide auto's. We hebben ook dezelfde bandenmaat,breedte en beide dezelfde 15inch wieldoppen. En geloof me het is echt heeel irritant

blijegeit (0) PRO, 18 jaar geleden

zal dan toch een defect in je stuurhuis zijn lijkt me..

mvg

Beunhaas (540) PRO, 18 jaar geleden

Het enige dat dit verschijnsel verklaart is een flink verschil in sporing voor en na de reparatie,het uitspoor zou nu veel meer moeten zijn, dit veroorzaakt het gevoel van indirect sturen.
Laat dit eens bij een andere garage/bandenboer controleren....

arie549 (0) PRO, 18 jaar geleden

wat eventueel ook nog mogelijk is, dat jij een zodanige speling in je stuurhuis hebt dat jij voelt als licht sturen.

dat verklaart ook het niet nauwkeurig sturen.

en bij een flinke speling zul je eerst het loze stuk moeten draaien aan het stuur voordat de wielen gaan bewegen.
maar hij hebt het over een halve slag meer dan een andere auto, zou dit speling zijn, zou een andere monteur dit zeker opmerken.

michaeld (0), 18 jaar geleden

Het vreemde is wel dat ik gister weer ff keek hoe het nu precies met de omentelingen zit en vanaf de neutraalstand gezien moet ik naar links 1 en driekwart omwentelingen maken tot het einde en naar rechts maar 1 en een half. En bij die kennis is dat dus zowel naar links als naar rechts 1 en een half. En zo moet het ook zijn toch? Blijft wel vreemd omdat de garage hem dus al had uitgelijnd en uitgebalceerd toen in maart. Maar vraag me dus af of het nou alleen daaraan zou kunnen liggen. Ik kan het me bijna niet voorstellen.

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ze hebben de auto verkeerd uitgelijnd nu staat het stuurhuis niet meer in de middenstand.
De oplossing is eerst het stuurhuis in de middenstand zetten en daarna de wielen recht zetten dmv de spoorstangen te verdraaien.
Laat dit bij een erkend uitlijnbedrijf doen.

Hans

michaeld (0), 18 jaar geleden

Update: Zojuist dus ff bij de garage geweest. Ik zag al aan ze
dat ze me een beetje een zeikerd vinden maar ach who cares? De monteur zei dat hij als laatste 'redmiddel' het stuurhuis wil vervangen volgende week donderdag en dat ze dit dan weer gaan proberen onder de Volkswagen-Voorkeurs-Selectie garantiefonds in te dienen. Wel zei hij dat men dan wel moeilijk kan gaan doen en in het ergste geval de kosten voor mij zullen zijn omdat dit probleem niet vaak voorkomt en de importeur is ook niet achterlijk. Op zich zit ik er ook niet echt mee als het probleem dan maar verholpen wordt. Als de kosten wel voor mij zijn en het probleem is er nog steeds wordt het wel iets lulliger maaja. Als laatste zei hij dat de vervanging van het stuurhuis dus niet perse de oplossing hoeft te zijn, en dat ik er dus anders maar genoegen mee moet nemen omdat ik wel veilig met de auto kan rijden van plaats A naar B. Helaas heeft hij daar wel gelijk mee maar blijf het dan wel alleen bijzonder irritant vinden. Mocht de kosten voor mij blijken te zijn hoeveel zou ik dan ongeveer kwijt zijn?

Beunhaas (540) PRO, 18 jaar geleden

bESTAAT NIET DAT BIJ EEN AUTO VAN 4 JAAR OUD HET STUURHUIS VERVANGEN MOET WORDEN, JE WORDT EEN POOT UITGEDRAAID

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

bestaat niet is een groot woord!!

alles kan stuk natuurlijk! zelfs binnen 4 jaar..

paul,

michaeld (0), 18 jaar geleden

ja maar kees: dat er dus waarschijnlijk iets mis is met het stuurhuis komt wel door die lichte aanrijding in tsjechie. Is niet zo maar ontstaan. Zie verhaal helemaal bovenaan

michaeld (0), 18 jaar geleden

Vandaag me auto dus weggebracht en gelukkig kreeg ik er weer garantie op. Het kosste me dus gelukkig weer 0,0 euro, anders zou de rekening in totaal 865 euro zijn. Maar het belangrijkste is dat nu met de vervanging van het stuurhuis het sturen eindelijk weer normaal geworden is. Op het uitlijnraport van de garage zie ik dat bijv dat bij de Vooras de ingansmeting van het totaalspoor -0,22 was waar het 0,00 zou moeten zijn. Het is nu -0,01 en de max afwijking mocht 0,10 zijn dus dat is sterk verbeter. Ook het enkel spoor links -0,13 en rechts -0,09 was de afwijking teveel. Hier mocht de afwijking maar -0,05 zijn. Het is nu links +0,01 en rechts -0,02. Een duidelijke verbetering dus. In ieder geval iedereen bedankt voor de suggesties en ik ga nu eindelijk weer genieten van mijn autootje en het (normale) sturen.

gr. Michael

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.