Volkswagen Passat: problemen met balansas en rubbers vering?

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 tdi 140 pk

Goedendag,

Na jaren in een b5 gereden te hebben is het tijd voor een nieuwe

Ik sta op het punt een passat 2.0 tdi aan te schaffen. November 2005 motortype 103 KW 16v TDI BKP (SG6). code D3X (pump jet system base engine T9G/TB3). 144.000 km gereden. Prijs is iets boven de koerslijst ANWB maar zeer nette auto auto, dealer onderhouden (via lease) van 1e berijder die de auto heeft overgenomen vanuit de lease en verder heeft laten servicen bij VG dealer. Je ziet bijna niet dat erin gereden is.
Dat overnemen uit de lease doe je niet als je veel problemen hebt gehad met de auto dus ik heb wel vertrouwen in de verkoper.

Maar....Nu lees ik af en toe op fora over problemen met de balansas van de oliepomp die met een ketting aangedreven wordt. Dat zou later (eind 2006) door volkswagen vervangen zijn door tandwielen.
Ook de rubbers van de ophanging die vrij snel zouden uitdrogen.

Mijn vraag is hoe vaak komen deze problemen voor en hoe kostbaar zijn ze om te verhelpen??
Nu heeft iedere type wel zijn problemen maar ik zit natuurlijk niet te wachten op een soort financiele "tijdbom"...

Kan je uberhaupt merken dat de problemen er zijn of eraan zitten te komen?

Ik hoor graag jullie ervaringen met deze problemen en deze motor.

dank

Rob

rob.r

Geplaatst door rob.r (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

met die balans assen dat was een serie ik weet niet of deze daar binnen valt vraag dat na bij de dealer.
de rubbers gaan kraken met veren dit is niet zo n operatie.

groetjes jan.

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Als je geen gerammel hoort vanuit de carterpan dan komt het wel goed,het komt wel eens voor,maar niet vaak.
Of de oliepomp slaat vast bij de ketting aangedreven systemen en dan breekt vaak het boutje van de as,olielamp gaat dan branden en moet gelijk stoppen,die worden omgebouwd naar een tandwielsysteem,is zeker halve tot 1 dag werk.
Je hebt ook types die al tandwiel aangedreven zijn en daarvan slijten de tandwielen,deze dan vervangen door verbeterde tandwielen.

Er was een periode dat het misschien 1x in de maand voorkwam dus best weinig als je kijkt hoeveel Passat's en in 1 maand geweest zijn bij ons.
Maar idd even navragen of deze erin valt.

rob.r (0), 14 jaar geleden

Hartelijk dank voor de antwoorden. Ik zal het verder navragen bij de dealer.

Ik heb van een VAG specialist ook gehoord dat de TDI 2.0 liter BKR serie motoren uitgerust zijn met de siemens techniek/verstuivers en dat sporadisch deze verstuivers dichtslibben. Met name in combinatie met het roetfilter.
Is dit te voorkomen door additieven te gebruiken? Of te letten of de sorrt diesel die gebruikt wordt?

Ik heb gezocht op internet en fora maar kan nog geen echte goede berichten hierover vinden.

P.s. Het lijkt wellicht alsof ik spoken aan het najagen ben.
Ik heb best vertrouwen in deze auto en motor mede gezien de aantallen in welke ze geproduceerd worden. Ik ben een zeer trouwe fan van VAG auto's en rij daar al 33 jaar in nu (3 x golf, 1 x audi, 1 x passat) :O)
Ik ben geinteresseerd in techniek en motoren (technische achtergrond en redelijk wat gesleuteld toen het nog kon...) en wil graag zoveel mogelijk informatie vooraf zodat als er wat is ik meer voorbereid ben en wellicht een indicatie heb van wat het kan zijn.

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

een toevoeging eenmal per jaar kan zeker geen kwaad en kan de boel reingen.
dicht slippen ja dat komt voor maar ook weer niet vaak.
het heeft ook weer met het gebruik temaken veel korte stukjes en dergelijke.

groetjes jan.

rob.r (0), 14 jaar geleden

Hai Jan,

Welke middelen/toevoegingen zijn aan te raden om te gebruiken?
Ik zou dat wellicht kunnen doen na aankoop om een soort "schone start" te maken...

Ik neem niet aan dat je ergens op meting of zo kan zien of de verstuivers aan additief of revisie toe zijn...?

groet

Rob

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

nou je gaat gewoon naar een automateriaal zaak en haal het voor een diesel meestal hebben ze dat gewoon.
of verstuivers aan revisie toezijn kom pas als er problemen zijn dan krijg je of een fout code of hij loopt niet goed stationiar.
als dat zo is kan er met de testkast uitgelezen worden en met een meetwaarde blok gekeken worden of er een verstuiver afwijkt of vast stat eerder is dat niet aan de orde.


groetjes jan.

tedkroon (0), 14 jaar geleden

Het interieur zegt niets of er met de auto gejakkerd is en meestal is dat met lease auto's wel het geval, te meer de berijder niets met de auto heeft. Mijn broer die altijd netjes in zijn eigen auto reed, kreeg een lease auto en vervolgens reed hij erin als een beest. Na 150 dkm was meestal het mechanische gedeelte versleten. Overigens zag het interieur er nog bijna nieuw uit. Anderszijds kan het ook tegengesteld waar zijn.

rob.r (0), 14 jaar geleden

Eens van het interieur. Je weet nooit wat het gaspedaal heeft gedaan...

Ik heb de wagen laten keuren, enige optie was de ANWB hier in de buurt. De specialisten op dit forum wonen meestal erg ver weg...:O)

Kwam er goed doorheen. Roetmeting was erg netjes. Verder geen grote bijzonderheden.

Ik weet dat remblokken voor vernieuwd moeten worden. En rubbers van vering kraken wat

Ik heb de aankoop gedaan en ga rijden en kijken hoe e.e.a. zich houdt..

nog wat kleine vraagjes stel ik in nieuw item. bedankt voor jullie bijdragen.

Rob

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.