wij hebben een zeer eigenaardige storing aan een VW golf cabrio van 1993. De auto loopt slecht staionair en pakt slecht op tijdens accelereren. Het knipperlicht relais in de zekeringen kast knippert mee op het ritme van de toerenteller. Als er meerdere verbruikers worden ingeschakeld gaat de auto steeds beter lopen totdat de auto loopt als een zonnetje. Zet ik alles uit dan loopt de auto weer slecht. Als de dynamo wordt losgekoppeld loopt de auto ook goed.(aan de dynamo ligt het niet want deze is oog al gewisseld. De ecu is al gewisseld. Het hoofdrelais is al vervangen.
wie kan mij helpen met dit eigenaardig probleem.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je de dynamospanning gemeten en is deze niet te hoog?
Misschien zakt de spanning naar een acceptabele waarde
als je de gebruikers inschakeld.Ik denk dat je verder alle voedingsspanningen en de massa's van de dynamo en de ECU
moet controleren steeds met en zonder ingeschakelde verbruikers.
gezien je steeds meer massa's creeerd met het aanschakelen van alle apparatuur, lijkt het me handig om even een hele dikke massa van het blok naar de auto te maken en zo zien of het euvel weg is(denk het wel, had het namelijk bij een audi ook, was 1 van de massakabels vanbinnenuit weggerot! zag je extern niets van, maar hij viel bijna als poeder uit elkaar!!)
22 jaar
Ik ken/had een soortgelijk probleem met mijn eigen golf 1,8i RP-motor.Mij werd door een collega electronicus verteld, dat de VW dealers wisten, dat de centrale wagen-massa boven de versnellingsbak, vaak een slechte massa maakt.In een passat (1991), is die massa NIET aan de steun boven de versnellingsbak gemaakt, maar aan de cylinderkop.Daar zit een getapt gat, alwaar je een bout kunt indraaien (17mm kop).De zaak is dan als volgt aangesloten, de massakabel gaat van de min van de accu naar de carroserie naast/onder de accu en vervolgens door naar het motor blok.
De vreemde effecten ontstaan doordat de massa van de dynamo niet aan de massa van de auto en de accu is verbonden door mideel van een nul-Ohm verbinding.Doodat er stroom loopt door de slecht zittende massa ontstaat er een spanning over deze slechte verbinding, de regelaar in de dynamo kan zo niet de uitgangsspanning meten (14V of 14,4V) en kan daardoor ook kapot gaan - tevens loopt de spanning die de dynamo opwekt véél te hoog op.
Afin, het gaat erom, dat het massa-punt op de steun boven de versnellingsbak, niet goed contact maakt.
22 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
22 jaar