Het betreft een nieuw model polo dus de 6N2. Deze heeft een raar probleem met de airco. Als je de ventilator schakelaar op stand 1 zet dan werkt de ventilator niet, maar gaat de airco wel aan.... Als je de schakelaar op stand 2 of hoger zet, dan werkt de fan wel maar gaat de airco weer uit.
Ik werk zelf in de koeltechniek, en heb de airco opnieuw gevuld (er zat niet veel meer in, maar hij was niet leeg) maar het probleem is hetzelfde gebleven. De airco koelt wel op stand 1, maar omdat de fan niet werkt wordt het blok ijskoud, maar geen koude lucht natuurlijk.
Wat kan dit zijn? Hoop dat iemand dit eerder gezien heeft, zodat ik niet van alles onnodig los hoef te halen om de oorzaak te vinden.
Gr Wouter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Climate control of handbediening ?
Als je in de koeltechniek werkt, weet je ook dat fase verandering alleen plaats kan vinden mits er voldoende warme lucht over/door de verdamper gejaagd moet worden.
Ik denk dat de verdamper bevriest.
Handbediening. Het heeft niks met bevriezen te maken, volgens mij lees je niet goed..... Op stand 1 werkt de fan niet, dan zou de airco kunnen bevriezen ja. Op andere standen werkt de fan wel maar de airco niet, dus kan er sowieso niks bevriezen.
12 jaar
Je schrijft toch, dat de airco wel koelt op stand 1, en omdat de fan niet werkt wordt het blok ijskoud. ?
welk blok wordt ijskoud ?
controleer de weerstand dan maar.
Het verdamperblok wordt ijskoudja , bedoelde dat in de zin van omdat dat logisch is omdat de fan niet werkt.
Weerstand van stand 1 zou kunnen natuurlijk. Maar dit verklaard nog niet waarom de airco niet werkt op stand 2 en hoger, dit moet normaal toch gewoon kunnen?
12 jaar
Normaal wel ja, en soms gaat het niet altijd zo zijn.
Heb het al gehad ventilator in stand 1 en 2 airco aan, 3 of hoger airco uit.
De weerstand heeft een maximale werkspanning en vermogen, wat gebeurt er als de weerstand boven zijn maximale werkspanning terecht komt ? die slaat door.
Om te voorkomen dat ie doorslaat, kan hij de extra gebruiker (airco) niet hebben en sluit hem af.
FF voor de duidelijkheid: Dus als je stand 1 aan zet dan slaat ook de magneetkoppeling op de pomp in en als je dan vervolgens naar stand 2 gaat dan zie je dus ook de magneetkoppeling op de pomp uitslaan? Zo ja, en wat als je gelijk (als de airco nog niet heeft gewerkt) naar stand 2 gaat? En wat zie je dan met de fan?
Ja ricky, op stand 2 sloeg de koppeling uit, ook als de airco niet op stand 1 heeft gedraaid.
Het heeft toch alles met de weerstand te maken, ik heb nu op de weerstand de pootjes voor stand 1 en 2 doorverbonden met een brug, en de airco werkt nu op alle standen. Alleen stand 1 en 2 gaan nu even hard. Dus even een andere weerstand regelen via marktplaats.
Bedankt voor het meedenken mensen.
Gr Wouter
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar