277 bezoekers online

Volkswagen VW GOLF: Ratel bak/koppeling

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: bag, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 115

Mijn golf5 1.6 fsi BAG-motor 2004 , kmstand 230000 km, heeft in zijn neutrale stand een ratel die uit de bak komt of misschien van het druklager.
Wanneer ik de koppeling VOLLEDIG intrap is het geluid weg. Veel mensen vertellen mij dat dit typisch een kapot druklager is maar zelf ben ik daar nog niet zo van overtuigd. Mijn redenering: je drukt het koppelingspedaal half in, dan wordt het druklager ook belast. Bij half intrappen is het geluid nog steeds aanwezig, de hoofdas in de bak draait dan nog steeds mee. Bij volledig intrappen veronderstel ik dat (bij versnelling vrij) dat de hoofdas van de bak ook stil staat (de verbinding bak motor is dan weg). Bij stilstand van de as geeft hij natuurlijk ook geen geluid uit de bak. Kortom ik zie meer problemen richting de bak. Of zie ik dit verkeerd? Draait de hoofdas in bak altijd zolang de motor draait?
Aanvullende vragen: kan een niet volledig ontluchtte koppeling ook een rol spelen.? Laatste vraag: heeft een 1.6 fsi BAG uit 2004 een dubbel massa vliegwiel?
Met vriendelijke dank

ad_boer

Geplaatst door ad_boer , lid sinds 15 jaar geleden

16 Reacties

0

kaleido 1, 2 jaar geleden

Voor zover ik weet , heeft deze een dubbel massa vliegwiel , dus het kan 2 dingen betekenen , of je bak is slecht of je dubbel massa vliegwiel is slecht of in het slechtste geval beide.
Als je vanuit stilstand weg rijd , stuitert de koppeling dan of schud de auto , is dit het geval , komt je dubbel massa vliegwiel in beeld , in beide gevallen moet de bak er uit.

0

ad_boer, 2 jaar geleden

Dank kaleido voor de reactie. De auto schakelt goed en schudt en stuitert niet wanneer je vanuit stilstand weg rijdt. Ik vroeg over dat dubbel massa vliegwiel omdat wanneer ik aan de hand van mijn kenteken potentiële leveranciers selecteer ze niet praten over het dubbel massa vliegwiel maar over een pakket: drukgroep, plaat en druklager (sommige willen nog het hefboompje waar druklager in komt noemen).

0

kaleido 1, 2 jaar geleden

Vliegwiel is nooit een onderdeel van een koppeling reparatie set.
Geluiden zijn altijd lastig te beoordelen als je ze zelf niet hoort.
Je kunt doorrijden en kijken hoe het zich ontwikkeld.
Je kunt ook de olie er af laten lopen van de bak en kijken wat de kleur is , grijs metallic zegt dan genoeg.
Desnoods een toevoeging er bij in en kijken of dit verschil maakt.

0

ad_boer, 2 jaar geleden

Wederom dank. Ok, ik ga het nog even aanzien. Ik heb trouwens de olie vervangen, oude olie was zeker niet grijs of grijs metallic. Wat mij ook nog interesseert is wat je denkt over mij redenering over het al of niet stil staan van de hoofdas richting de bak.

0

kaleido 1, 2 jaar geleden

Op het moment dat je de koppeling volledig ingetrapt hebt , gaat de bak stil staan , ook de hoofdas , dit hoor je doordat het lawaai stopt wat je hoort dat de bak veroorzaakt .

0

johndoornbosch, 2 jaar geleden

Hoor je tijdens het rijden ook bijgeluiden? zo niet, dat rammeltje negeren als het niet erger wordt.

0

ad_boer, 2 jaar geleden

Ok, kaleido, mijn veronderstelling was dus zo gek nog niet, al wilde 75% van de monteurs mij vertellen dat dit precies aangaf dat het druklager kapot was. Indien je het pedaal een klein beetje zou indrukken en het geluid zou weg zijn zou ik wel kijken naar het druklager. Nogmaals bedankt, ik ga het nog even aanzien.

0

ad_boer, 2 jaar geleden

John, tijdens het rijden hoor ik niets, schakelt ook prima. Alleen bij stilstaan van de auto en de versnelling in zijn vrij hoor je het. Dank voor de response.

0

kaleido 1, 2 jaar geleden

Er zijn tegenwoordig prachtige toevoegingen in de handel , die dit soort lawaai behoorlijk dempen , maar zoals je zelf al zegt , je kunt het ook aankijken , zolang de bak goed blijft schakelen en er verder geen andere problemen de kop op steken , lekker blijven rijden .

0

johndoornbosch, 2 jaar geleden

Aanzien dan, ik heb er in onderhoud die al jaren een rammeltje hebben, en geef je geld niet uit aan een toevoeging want dat zal eerder een negatief effect hebben behalve voor degene die ze verkoopt.

0

ricky, 2 jaar geleden

Veelgemaakte fout is dat mensen denken dat ze het druklager horen als het bijgeluid weg is als ze de koppeling ingetrapt hebben..het is precies andersom.. Dus Ad je eerste gedachte is de juiste! Voor 90% denk ik dat deze geen 2 massa vliegwiel heeft dus die hoor je dan ook niet. Deze bak heeft een dubbel lager unit en deze ging vaak stuk dus ik denk dat je die hoort. (Maar dat is vanachter de pc beoordeelt zonder het te horen).

Zet hem eens op de handrem en dan in bv zijn 2e versnelling stationair draaiend en dan de koppeling half laten opkomen zodat hij wil wegrijden maar niet afslaat, zeg maar dat je de koppelingsplaat belast (deze kan namelijk ook nog bijgeluiden veroorzaken), hoor je het dan ook nog steeds? Zo ja, dan grote kans dat het dubbellager stuk.

0

ad_boer, 2 jaar geleden

Dank Ricky voor het antwoord. Ik ben blij dat ik van een ervaren monteur hoor dat mijn redenering toch niet zo vreemd is. Voor wat betreft geluid: wanneer je in de auto zit moet je goed luisteren om het te horen. Maar trap je de koppeling helemaal in hoor je in en buiten de auto niets (lijkt dat de motor dan ook rustiger loopt). Voer je het toerental op naar bijvoorbeeld 1500 RPM lijkt het geluid ook iets minder te worden (maar ja geluid motor wordt ook heviger! dus moeilijk te horen).
De test: In de tweede versnelling en handrem, hoor je een beetje hakkend geluid alsof de plaat niet gelijkmatig grip krijgt. Maar dat geluid is wel totaal anders dat het geluid in zijn vrij en een stationair toerental, veel luidruchtiger.
Ik zie er ook niet zoveel kwaad in om door te rijden tenzij het erger wordt, of ......idee?

0

johndoornbosch, 2 jaar geleden

Als je met rijden in geen van de versnellingen bijgeluiden hoort gewoon doorrijden.

0

ricky, 2 jaar geleden

Je kan er vaak wel gewoon mee doorrijden maar bijgeluiden zijn nooit goed en het zal in de loop der tijd steeds erger worden. Nu geeft het waarschijnlijk nog weinig gevolgschade maar na een tijd gaat dat ijzervijlsel in de bakolie de rest aantasten (andere lagers en tandwielen e.d.) dus zou er toch wel tzt wat aan gaan doen.

0

ad_boer, 2 jaar geleden

Ricky en Johan, Inmiddels zijn we een maand verder en er zijn geen veranderingen. Dank voor de tips/adviezen. Ik denk dat we dit topic kunnen sluiten.

0

ad_boer, 2 jaar geleden

Advies ter harte genomen, ik zie de ratel nog een tijdje aan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.