hoi allemaal
Ik krijg tijdens het regenereren van het roetfilter vreemde geluiden .
Klinkt als remmen ; ijzer op ijzer - gruis - iets dat ergens tegenaan draaid .
Goed hoorbaar in d1 en d2 bij ca 1700 a 1800 rpm .
Moter loopt dan ook niet lekker .
Iemand een idee ??
Alle info welkom .
b.v.d.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
peter dat de motor tijdens regeneren niet zo lekker loopt klopt geheel dus dat is niet vremd.
alleen de geluiden dat weet ik niet ik heb het zelf nog niet meegemaakt dat dit gebeurt dus ik weet ook niet of dat er rare geluiden vrij komen.
aan de andere kant als hij daarna weer goed loopt en niks hoort dan zou ik me er niet druk om maken het enigste wat je nog zo kunnen doen is het storinggeheugen uit laten lezen.
groetjes jan.
Jan
Dat de moter minder lekker loopt heb nog niet zoveel problemen mee .
Maar dat er dezelfde bussen rond toeren die dit niet hebben wel .
Er zijn met mij nog twee die dit ook hebben , 1 in nl en 1 in belgie .
Nu heb ik een luxe bus gekocht die om de ca 600 km als barrel klinkt .
Terwijl de rest met dit type bus geen last heeft , en de handbak ook niet .( andere motercode )
Dan moet het toch zo zijn dat er wat mis is met die van ons .
Geluid is duidelijk hoorbaar tijdens regenereren en even erna .
Zelf denk ik dat er door het verhitten van het filter iets te heet word of uitzet wat dan die geluiden maakt .
Bus geeft geen foutcodes .
16 jaar
ja peter wat jij als oorzaak op noemt is heel goed mogelijk.
maar dat er maar 1 bus in nederland is die het zelfde heeft geloof ik niet.
lijkt me verstandig om eens met de importuer contact op tenemen.
ik vermoed dat je al bij de dealer geweest ben.
voor het zelfde geld is er een software up-date op dit probleem tegen tegaan.
dit lijkt me dus in jou geval de volgende stap want de importeur hoort van geheel nederland de problemen en heeft dan meestal als eerste een oplossing en als ze die nog niet hebben en het komt meer voor dan overleggen ze met duitsland.
groetjes jan.
jan
het is helaas niet zonder reden dat ik nu zelf probeer om een oplossing te vinden .
Van het kastje naar de muur , dat geloof ik nu wel .
mischien dat er iemand nog een spinsel heeft ( warmte , uitzetting , draaiende delen , voor het filter )
mvg peter
16 jaar
Hallo, het metaalachtige geluid tijdens regeneratie wordt veroorzaakt door dat het inspuitmoment veranderd wordt door het motorregelapparaat. Hoevaak de motor regenereert is afhankelijk van de roetfilter verzadiging, dit is o.a weer afhankelijk van of er veel stadsverkeer wordt gereden of veel lange afstand.
Verder worden er tijdens regeneratie meerdere ingrepen gedaan door het motorregelapparaat : o.a EGR anders aansturen, turbo anders aansturen, drossel klep in inlaat buis aansturen, brandstof na inspuiten in uitlaatslag.
Brandt het roetfilter symbooltje tijdens de regeneratie op het instrumenten paneel tijdens de regeneratie of nog meer lampjes (gloeilampje/motor storingslampje) ?
De dealer kan navragen of er mischien een software update is die zorgt voor een beter regeneratie gedrag van de motor.
Groet Jan227
Jan 227
Geen lampjes .
Niks gehoord van een update van de dealer of importeur .
geluiden van mij en uit belgie staan ook op you tube onder , geluiden t5 ,
mvg peter
16 jaar
Hallo, rijd je veel stads kilometers of juist veel lange afstanden, draait de motor veel stationair, hoe hoog is het motoroliepeil, welke motorolie (longlife 2 of 3, of nog anders) zit erop ?
Groet Jan227
Hoi
Ik rij gewoon 80 km weg stad en snelweg .
Alles in een mix , heb een wisselende werkplek .
Oliepeil is goed en longlive 3 dacht ik .
mvg peter
16 jaar
Hallo, een ander ,metaalachtig, motor geluid tijdens regeneratie is in ieder geval niet abnormaal. De dealer kan tijdens een testrit met een VAS/VAG tester wel zien of je roetfilter overmatig snel verzadigd raakt. Verder kunnen ze ook zien of het roetfilter automatisch wordt schoon gebrandt bij rijden op 80 km weg met toerental zo rond de 2000 rpm en een snelheid van rond de 80.
groet Jan227
Je kan een regeneratie starten met de testkast. Op die manier kan je hem eens op de brug zetten, en de regeneratie starten. Zo kan je misschien bepalen waar het geluid van komt...
Kijk wel uit, want de boel wordt uiteraard loeiheet tijdens zo'n regeneratie...
Edit: Blijkbaar moet de wagen toch tussen de 30 en de 60kph rijden tijdens de regeneratie, dus op de brug zoals ik voorstelde gaat niet lukken...
16 jaar
hallo peter,
ik heb een t5 174 pk automaat van 2008 met 60000 km en deze doet hetzelfde als de klacht die jij omschrijft, dit al vanaf 20000 km.
mijn auto houdt ook in als ik rusig rij, een schokkende motor, als het moment er is dat hij lawaai maakt dan is het schokken ook het ergst.
bij mij is het net alsof ze met een grote gasbrander onder de auto staan te branden.
ik heb dit probleem nu een jaar en heb hem nu voor de 8 ste keer bij de garage staan nadat ik een keer heel erg boos ben geworden bij pon.
er zijn nu meerdere dingen gevonden waaronder o.a een lekke tandempomp (lucht aanzuigen in de brandstof) en een verlopen inspuittiming.
ik heb er een jaar over gedaan om eindelijk eens een keer serieus genomen te worden, je staat toevallig bij de dealer als hij het geluid maakt en dan laten ze je bijna een half uur wachten met een draaiende motor voordat er eentje komt kijken wat er loos is en ja, dan is het lawaai al weer weg.
ik zal je even op de hoogte houden wat mijn bevindingen zijn en of het dan ook goed is.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar