Als ik s'morgens mijn tdi 74kw/pd BJ.2002 start en niet meteen weg rij, dan gaat af en toe het alarm (ROOD)van mijn koelvloeistof-niveau af.
De vloeistof is op niveau,de zender is ook ok, met het uitlezen van de comp.is er geen melding te vinden van dit "alarm", en ook geen storing te vinden in het systeem.
Nu is voor de 2de keer een nieuw dashboard geplaats, maar het euvel blijft bestaan.
Heeft iemand dit ook al een keer meegemaakt en is er eventueel voor dit probleem een oplossing te vinden?
Het alarm gaat niet af als ik gelijk weg rij met de auto, hij doet het aleen s'morgens als hij de hele nacht heeft stilgestaan.
P.S. De auto staat s'nachts horizontaal geparkeerd.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wat geeft hij precies aan.
hey tim
vul je koelvloeistof eens af iets boven het max teken en kijk dan eens wat ie dan doet anders zou je een ander expansie vatje kunne proberen
Hij geeft het volgende aan:
Eerst een pieptoon, dan verschijnt in het display STOP in het rood, verder komt er dan te staan dat je koelvloeistof moet controleren.
Het niveau staat dan op peil hij doet dat alleen met een koude start. Als je de motor dan uitzet en hem opnieuw start komt het alarm niet terug.
Ik heb het koelvloeistofniveau tot iets boven max. bijgevuld, ik zal kijken of dit helpt.
19 jaar
Hey Tim, mijn Audi A6 gaf ook zo van die waarschuwingstonen een week voor dat de accu het heeft begeven, maar in u geval lijkt me dat vreemd aangezien mijn audi al 4,5 jaar oud was. Misschien moet je eens proberen met de accu te ontkoppelen en massa enzo proper te maken. Weet niet of het iets uithaalt, maar je kan maar eens proberen he
19 jaar
Het kan de niveausensor in het expansievaatje wel eens zijn, als er aanslag op zit raakt deze in de war.
Is niet los te vervangen wordt dan een compleet vaatje
Massa van de accu is goed.
Niveausensor in het expansievat is helemaal schoon, zit geen aanslag op, en koelvloeistof is ook nieuw wat in de auto zit.
Heb het niveau van de koelvloeistof verhoogt, zover dat de niveausensor helemaal onder "water" staat.
Zal wachten tot aan het weekend en kijken of hij deze week s'morgens nog steeds die rare malding geeft.
Mijn dealer weet ook geen raad met dit probleem.
19 jaar
haal het stekkertje van het vaatje af en kijk even of er twee contacten zijn, als het twee contacten zijn, sluit dan 's avonds even tussen de twee contactpunten van het stekkertje een draadje aan m.a.w. fop het systeem. als hij het dan 's ochtends nog doet weet je dat het niet aan de sensor in het tankje ligt.
Wij hebben dit probleem ook gehad en het bleek toch dat de sensor (dus een compleet tankje) stuk was deze auto deed dit ook alleen in de winter.
let wel eerst een keer proberen het tankje net iets boven max te vullen
vr. groet
marc
Ha die Marc,
Dat is nog eens een geweldig idee, zou er zelf niet op gekomen zijn.
Ik ga dit truukje uit proberen als hij nu nog die melding geeft nadat ik het niveau wat meer verhoogt heb.
Vr.groet
Tim
19 jaar
Heb dit probleem gehad met een golf 1.6 d van '86. Als je de motor uit zet en weer start dan was het over. Was ook niks met koelvloeistof niveau of sensor of wat dan ook. Toen ook de contacten achte op het dashboard vervangen en het was nog niet over. Dit is al wat jaartjes geleden maar nooit gewten wat het probleem nou was.
Hans J
19 jaar
hans
ik denk dat bij jou het probleem zit op de stekker aansluitingen van je relais plaat de stekkers oxideren daar nog wel eens en zorgen voor problemen
maurice
Ik heb 4 dagen geleden het koelvloeistofniveau tot boven het max.bijgevuld, en sindsdien geeft hij die melding niet meer.(tot nu toe)
Mocht hij het toch weer gaan aangeven, dan zal ik zoals Marc zei het stekkertje loshalen en doorverbinden en kijken of ie het DAN nog doet.
Mocht het komen doordat het niveau boven het max. bijgevuld moet worden, is dit toch een rare oplossing. ( zit niet voor niks een max. aan de inhoud van het koelvloeistof toch??)
19 jaar
ja tim heb je gelijk in maar ietsjes maakt niet uit
an anders gooit ie het er vanzelf er uit
de max is gewoon een indicatie tot waar je hem moet vullen
en tim probleem nog voor gedaan ??
maurice
Ik wou iedereen bedanken die mij raad heeft gegeven op mijn topic.
Sinds ik het koelvloeistofniveau (4xwoordwaarde....) heb bijgevuld boven het maximum, heeft hij geen melding meer gemaakt.
Het blijft een raadsel waarom volkswagen een max. niveau in hun expansievat hebben gemaakt, terwijl je hem tot boven dit niveau moet bijvullen om geen rare meldingen op je dashboard te krijgen.
Dus nogmaals, iedereen bedankt!!!
Groeten van deze kant,
Tim.
19 jaar
Zal waarschijnlijk toch gewoon een probleem met de sensor in het expansievaatje zijn..
Het is natuurlijk in principe niet de bedoeling dat het niveau boven MAX staat.
Rob dat heb je heel goed, ik ga straks het niveau ook weer verlagen, ga wat vloeistof verwijderen uit het vat, en kijken wat er dan gebeurt.
Mocht het zo zijn dat hij weer melding gaat maken, dan zal ik zoals Marc zei, de stekker door lussen en kijken wat het systeem dan doet.
Ik wou het niveau een paar dagen geleden al wat verlagen maar het was me even wat te koud buiten.
Maar als nog bedankt voor de tip Rob, het is ook niet mijn manier om het probleem op te lossen doormiddel van het systeem maar lekker vol te gooien, straks druk ik nog eens pakking ergens tussen weg met de ellende vandien.
19 jaar
Hallo,
Ik heb ooit eens een dergelijk probleem gehad met een 84'er golf...
je geloofd het niet, na het uitrijden van de straat ( ca 300 meter ) met steenkoude motor ging meteen het rooie lampje branden..
alle censoren vervangen, maar probleem bleef....
tot op een mooie lentedag, 't was een dag in mei :-)
de auto kreeg een beurt, na het overmatig bijvullen van het expansievat, tot BOVEN Maximum was ineens het rooie lampje weg, is nooit meer terug gekomen...FACT : vul het expansie vat tot boven MAX want volgens mij hebben ze het streepje gewoon een beetje verkeerd staan...RAAR maar WAAR !!
groet
Roger
ps was een golf diesel met "E" bak, een gemiddeld verbruik van 1 op 20 !! ( en dat voor een 84'er )
Hallo Erka,
Was dat een Golf 1.6 d stayer uitvoering?
Heb je dan wel problemen gehad met een vette koppelingsplaat omdat de krukas kering lekte waardoor er steeds olie op de plaat kwam waardoor deze ging slippen? Was een probleem van die dingen.
Hans
19 jaar
Hallo Hans,
geen idee wat voor uitvoering het was...
liep als een spreekwoordelijke tiet, totaal geen olie verbruik
het was wel een 1.6 diesel, dat weet ik zeker.
groet
Roger
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar