Hallo allemaal,
Mijn Polo kampt met het volgende probleem en ik was benieuwd of jullie weten waar het aan zou kunnen liggen!
Bij (hard) optrekken op hogere snelheid, en dus ook hogere toerentallen, komt er veel blauwe/zwarte rook uit de uitlaat. Graag zou ik van jullie weten waar dit aan zou kunnen liggen en of dit te verhelpen is.
Voor de rest rijd hij gewoon goed, geen problemen met vermogen of vreemde motorgeluiden. Tijdens het zoeken naar soortgelijke vragen hier op de site werd als een van de tips het afdichten van de egr gegeven, zou dat in dit geval ook een oplossing kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is de rook zwart(slechte verbranding/mengsel diesel-lucht)of blauw(olieverbranding)? Is rook constant of na rit in stad(bij oprijden grote weg)?Staat v/d luchtfilter?
Hallo Peter,
Het gaat om zwarte rook, voornamelijk als ik gas geef bij hogere snelheden, maar net ook toen ik stilstaand in zijn vrij even gas gaf.
Het luchtfilter is 4000 km geleden vervangen, zou dus nog goed moeten zijn volgens mij, maar heb ik nog niet naar gekeken.
16 jaar
Km stand?Toch best even pomptiming laten controleren+verstuivers.Mischien eerst proberen met reiniger in brandstof.Suc6
kat vervuild. en de egr afsluiten.
pomptiming dynamisch controleren anders motorreiniger
Bedankt iedereen voor de reacties tot nu toe!
De kilometerstand is 230k, heeft al aardig wat wegen gezien dus.
Sinds gisteren is het roken erger geworden, nu bijna constant als er gas gegeven wordt. De auto gaat morgen naar de garage om uit te laten zoeken wat het is. Mocht een van jullie hier nog ideeën over hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag!
16 jaar
[quote=Polo 1999 Sdi]Bedankt iedereen voor de reacties tot nu toe!
De kilometerstand is 230k, heeft al aardig wat wegen gezien dus.
Sinds gisteren is het roken erger geworden, nu bijna constant als er gas gegeven wordt. De auto gaat morgen naar de garage om uit te laten zoeken wat het is. Mocht een van jullie hier nog ideeën over hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag![/quote]
Probleem in deze lijkt mij duidelijk..... EGR-klep blijft hangen, dichten dmv alu plaatje is de oplossing.
Gr. paul
De garage wil graag het inlaatspruitstuk schoon gaan maken en verwacht hiermee het probleem te kunnen verhelpen. Wat ik zelf begreep uit 'internetwijsheid' is dat de EGR vóór het inlaatspruitstuk zit, waardoor het schoonmaken van het spruitstuk dus een tijdelijke oplossing zou zijn.
Is het schoonmaken van het spruitstuk genoeg om het probleem te verhelpen, of zou het (ook) afdichten van de EGR voldoende zijn om de motor zichzelf te laten reinigen?
Bedankt alvast voor de antwoorden!
16 jaar
egr zeker afdichten is niet goed voor het "milieu'' maar wel voor de prestaties.
De garage gaat vanmiddag de EGR afdichten. Hoop dat dit inderdaad het probleem oplost en zal hier nog even de uitkomst posten als het gebeurd is!
16 jaar
Na het afkoppelen van de EGR is het probleem verholpen.
Naar ik begreep heeft een van de medewerkers van de garage zich nog aardig vermaakt als kapitein van pakjesboot 12 door even de uitlaat schoon te blazen door met hoog toerental wat rondjes te rijden... Laten we hopen dat dat voor nu de laatste keer was dat er zulke rookwolken uit mijn polo kwamen!
Iedereen bedankt voor de reacties.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar