Auto rookt heel soms blauw bij starten. Als hij rookt doet hij het ook goed (straat blauw), rookt stinkt naar benzine en niet naar koelwater of olie. Nog geen paar seconden later is het alweer weg.
Gekke is dat hij het maar heel af en toe doet. Maakt niet uit of het na kort of lang rijden (dag/dagen ervoor) en/of kort of lang stilstaan, buitentemp warm of koud... Raadsel dus....
Motor loopt veder echt perfect, start meteen, gebruikt echt 0,0 olie, oliedruk lampje gaat al tijdens het starten uit, verbruik benzine is normaal, koppakking niet stuk, beurtje gehad (olie, oliefilter (Mann met terugslagklepje), luchtfilter, bougies, rotor, verdeelkap). Enige wat nu echt anders is, is de olie: synthetische 5W40 ipv mineraal 10W40. Maar met de minerale 10W40 olie is het ook voorgekomen. Heeft nu probleemloos 160.000 km gelopen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ondanks dat je ongetwijfeld gecontroleerd hebt of hij olie verbruikt, op hoeveel km heb je dat gecontroleerd: als hij het maar af en toe doet, dan zal hij ook maar af en toe olie verbranden nietwaar, m.a.w. ik denk dat je het verbruik van olie dus niet binnen 1 tank benzine kunt zien.
Waar komt de rook trouwens vandaan? UIt de uitlaat of uit het motorruim/onder auto vandaan? Ik heb wel eens gelezen dat gare injectors/verstopte injectors zoiets kunnen veroorzaken maar ben er niet zeker van!
Blauwe rook die naar benzine stinkt en NIET naar olie.......
Zou dat misschien de gouden hint zijn... ;) ?
16 jaar
[quote=Santa]Blauwe rook die naar benzine stinkt en NIET naar olie.......
Zou dat misschien de gouden hint zijn... ;) ?[/quote]
"
dat heb ik ook gelezen; maar ik vaker gehoord dat iets naar benzine ruikt en het gewoon olie was, onder het mom: "het ruikt allemaal chemisch".........ik zeg trouwens niet zo dat het niet waar is; wellicht heeft hij gelijk en lekt er benzine vanuit de leiding op de hete uitlaat; vandaar dat ik ook vroeg of het uit de uitlaat komt of ergens onder de motorkap vandaan.
Maar in combinatie met de benzine lucht zou het dus ene lekke/niet goed werkende injector kunnen zijn, waarbij er dus de eerste paar slagen een verzopen cilinder leeg gereden moet worden de eerste paar sec/minuten.
16 jaar
Jep, daar heb je gelijk in.
16 jaar
Pfitzer: Ben met jouw tip verder gaan zoeken en informeren. Dit zou zomaar het probleem kunnen zijn. Ga ik maar eens op jacht naar de injectoren, ben benieuwd... Klinkt in ieder geval heel erg logisch! Kon bij wat voorverkenning overigens ook geen brandstof filter vinden!? Lijkt me ook geen overbodige luxe! Zou ook zomaar de oorzaak kunnen zijn van een spontaan niet goed werkende injector.
Alvast bedankt!
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar